1

Onderwerp: (ijs)berg taart voor dochters 1ste verjaardag

Goedemiddag iedereen,

Ik kijk al een tijdje rond hier op het forum en de site zelf en heb regelmatig zelf ook wat gebakken maar dat waren allemaal platte taarten.

Nu lijkt het mij heel leuk om voor mijn dochter een ijsbergtaart te maken (met pinguins). Maar nu probeer ik ergens een (simpele ;)) uitleg te vinden voor het maken van een berg.

Verder maak ik de marsepein zelf en wil daar dan ook de taart mee gaan bekleden (het ijs zeg maar).

Ik hoop dat jullie begrijpen wat mijn idee is en hoop dat jullie tips en eventueel een voorbeeld voor mij hebben.

Wil morgen alle benodigdheden gaan kopen zodat ik dit weekend vast een "proeftaart" kan maken.

Alvast bedankt!

Groetjes
Nienke

2

Re: (ijs)berg taart voor dochters 1ste verjaardag

Ik heb besloten om het op "veilig" te spelen daar ik nog niet super veel ervaring heb.

Ben van plan om een Iglo taart te gaan maken, heb al veel leuke en bruikbare ideeen op gedaan hier.

De bodem wil ik maken volgens het biscuit recept van deze site.
De vulling ben ik van plan om 1x Banketbakkersroom en 1x Bokkepootjesroom te gaan maken.

Vervolgens bekleden met witte fondant (zelf maken)
En de pinguins ed wil ik gaan maken van marsepein (zelf maken)

Heb er helemaal zin in!

Ik ga dit weekend eerst de proeftaart maken!

3

Heel veel succes

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

4

wow marsepein zelf maken, jij durf.
zoals ik hier gelezen heb, schijnt dat erg lastig te zijn.

5

Ik heb het ooit zo gedaan http://www.mijnalbum.nl/Foto-TY3VNZ8K.jpg
4kant biscuit bekleed met blauw marsepein, cake ijsschotsen besmeerd met royal icing en daarop de pinguins (die in dit geval van Fimoklei waren, dus niet eetbaar).

6

@ Jolanda; Dank je wel :)

@ Kaar; Vind het ook erg spannend en hoop dat het lukt, zo niet dan heb ik gelukkig nog even tijd om toch te bestellen, maar hopelijk lukt het :) ik ga nog even opzoek naar goede tips

@ Suzan1970; Wauw die is ook echt heeeel mooi gemaakt maar ik denk nog even te moeilijk voor mij, vooral dat gesmolten ijs is echt heel leuk gedaan!

7

Deel 1 voor de proeftaart is gemaakt; Marsepein.

Heb het nu in de koelkast liggen (las ergerns dat dat het beste was voor 24 uur als je het zelf maakt) maar op eerste oog zag het goed en kneedbaar uit en de smaak was ook goed :).

Op het begin was ik bang dat het ging mislukken omdat het heel korrelig bleef maar na wat extra eiwit werdt het gelukkig toch een mooie deegbal.

Morgen avond zodra de kleine meid slaapt ga ik beginnen met de biscuit bodem. Zaterdag wil ik hem helemaal afmaken zodat we savonds kunnen smikkelen van de proeftaart.