1

Onderwerp: vraagje over 360 cupcakes!

Hallo allemaal!

Ik moet zaterdag 6juni 360 cupcakes leveren voor de bruiloft van mn vader,
en hiervoor ook 120 personen bruidstaart!!
Een echte mega-megaklus dus.....Maar eruug leuke uitdaging ook!! De taart ga ik samen met mn zus de dag/nacht van te voren vers maken dus dat moet helemaal lukken. Maar de cupcakes moeten we dan toch echt al ver van te voren gaan maken om aan dat aantal te komen, daarover een aantal vraagjes waar jullie hopelijk bij kunnen helpen omdat ik geen ervaring heb met t invriezen van cc's;

-hoelang van te voren kun je ze invriezen?

-Ik wil ze gaan stapelen in de vriezer, de cc met platte versiering ben ik niet bang voor maar degene met rolroosjes zullen die gaan beschadigen?of dan beter de 1e laag cc's wachten todat helemaal bevroren en dan de 2e laag?

-Iemand ervaring met de gouden cc bakvormpjes? Blijven deze mooi uit de oven?en uit de vriezer?

-Over de taart; ze willen graag witte taarten maar geen fondant. Iemand al eens de voorgekleurde marsepein uit de webshop besteld? Is deze ook mooi wit?

Voor nu alvast weer bedankt he!!
groetjes!

2

Re: vraagje over 360 cupcakes!

Succes met dit hele (gave) projekt. Zeker ook omdat het voor je vader is.

Je kan cc best een poosje in de vriezer bewaren hoor, maar ik zou ze niet allemaal te gelijk en bovenop elkaar invriezen. Ik denk dat ze dan aan elkaar kunnen gaan vriezen (zodat je ze bij het ontdooien nog niet echt los krijgt van elkaar zonder geweld te gebruiken).
Ik heb zelf een snelvriesstand op de vriezer. Die druk ik in als ik veel nieuwe (onbevroren) produkten tegelijk in de vriezer gooi. Dan wordt hij heel snel heel koud.

Voor de rest heb ik geen antwoorden voor je.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Ik heb de witte voorgekleurde marsepein nog niet zelf gekocht, maar wel al gebruikt bij een workshop. En hij is echt wit-wit. Net zo wit als de witte fondant dus.
Als ze dus geen fondant willen is die witte voorgekleurde marsepein een zeer goede vervanger volgens mij.

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

4

Hi,

Niet op elkaar zetten bij het invriezen hoor. Dat gaat geheid mis. De hele boel vriest dan aan elkaar, ook de platte! Ik maak cupcakes en doe ze in dozen met deksel.
De platte kun je eventueel wel invriezen op elkaar door in verschillende delen in te vriezen en er een bakpapier tussen te stoppen en bij ontdooien gelijk van elkaar te doen. Ze blijven wel een maand tot 6 weken goed in de vriezer (misschien ook wat langer maar ik houd deze tijd altijd aan).
En nog een tip, als de taart de dag van tevoren klaar maakt, zorg dat je je versieringen al hebt zodat je alleen hoeft te bakken, vullen en bekleden. Daar heb je al genoeg werk aan voor zoveel personen. Scheelt een hoop als je niet daarna nog 100 rozen moet maken bijvoorbeeld.
Met het goudpapiertje moet je gewoon even uit proberen.

Veel succes!

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

5

Ik zou de cupcakes onversierd invriezen. Per laag in een diepvrieszak en dan zo stapelen. De versieringen apart maken op een rondje marsepein of zo en die onder folie bewaren en dan de dag tevoren de cc's ontdooien en de versieringen er opplakken. (Terwijl je kapsels voor de taart in de oven staan of zo)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6 Laatst bewerkt door woodstock (09-05-2009 18:54)

Over het invriezen weet ik helaas niets, maar daar staan al heel wat tips over hierboven.

Over de marsepein kan ik wel wat zeggen. De extra blanke is nog steeds niet wit. Wat ik zelf wel heb gedaan is het 50-50 mengen met witte fondant. Dan blijft de marsepein-smaak aanwezig maar wordt de bekleding wel een heel stuk witter!
kijk maar:
http://i584.photobucket.com/albums/ss286/nschaake/IMG_2555-1-1.jpg
Ook heb ik gelezen dat je marsepein een stuk witter kunt krijgen met witte kleurstof, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Heel veel succes!

"Kleine muisjes hebben kleine wensjes, beschuitjes met gestampte mensjes" (John O' Mill)
Groetjes Natasja S

7

Wauw,super zo'n opdracht!

Cake/cupcakes vries ik altijd maximaal 6 wkn in.Heb dat in het boek "Kindertaarten"gelezen.
Ik doe de cupcakes altijd los in een zak in de vriezer,gaat altijd goed.(de gevulde ook)Maar bekleden doe ik pas als ze ontdooit zijn.Ik zorg er dan wel voor dat ik de versieringen al klaar heb. ;)

Succes!

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

8

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga denk ik idd de cc's onversierd invriezen en dan proberen tussen de bedrijven door na t ontdooien te versieren.
De versieringen op het rondje alvast klaarmaken, maar hoelang van te voren kunje die bewaren onder folie,zonder datt uitdroogdt?

9

Als je de mogelijkheid hebt om de cupcakejes in taartdozen in te vriezen, zou ik ze wel alvast hun rondje opleggen. En als het platte decoraties zijn, zou ik ze helemaal gedecoreerd invriezen. Lijkt me het meest praktisch.

10

woodstock schreef:

Over het invriezen weet ik helaas niets, maar daar staan al heel wat tips over hierboven.

Over de marsepein kan ik wel wat zeggen. De extra blanke is nog steeds niet wit. Wat ik zelf wel heb gedaan is het 50-50 mengen met witte fondant. Dan blijft de marsepein-smaak aanwezig maar wordt de bekleding wel een heel stuk witter!
kijk maar:
http://i584.photobucket.com/albums/ss28 … 55-1-1.jpg
Ook heb ik gelezen dat je marsepein een stuk witter kunt krijgen met witte kleurstof, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.

Heel veel succes!

Ik geloof dat we het hier over twee verschillende soorten marsepein hebben. Ik gebruik zelf de extra blanke en dan half met fondant. Dat vind ik lekker en fijn werken. Soms doe ik nog wat wit poeder erbij. Maar je kunt ook de echt witte marsepein van funcakes nemen. Heb ik zelf nog niet gedaan, want ze hebben vooralsnog alleen 250 gram of 5 kilo geloof ik. Maar ik heb er wel goede dingen over gehoord.

Nou succes en wel showen he?!

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

11

Ik zou ze in een taartdoos bewaren, kant en klaar. Dan wel even de buurvrouw vragen of haar vriezer ook gebruikt kan worden....

Groetjes Nicolette
Waar je van droomt, kan je niet wakker van liggen!!!

12

De witte marsepein kan je gewoon in 1 kilo verpakking kopen. Ik heb het zelf 2 weken terug ontvangen. En hetis echt spierwit. Nog niet gebruikt. Ga ik pas dit weekend doen.

13

Voor onze beurs- en marktactiviteiten bak ik altijd meer dan 100 cc en vries ze in (ook gevuld en/of met een rondje erop). De extra fondantversiering maak ik een dag voor gebruik. Dan haal ik ook de cc uit de vriezer en versier ze (bevroren). Zet ze dan in de dozen koel weg (garage) tot gebruik. CC met toef: creme kan je ruim van te voren maken en in spuitzak invriezen. Twee dagen voor gebruik uit de vriezer halen en koel (garage) leggen. Avond van te voren toef spuiten en afdecoreren.
De cc met fondant zijn twee dagen later nog steeds lekker dus die kun je rustig twee dagen van te voren versieren omdat je de dag van te voren je handen al vol hebt aan de bruidstaart.

Heel veel succes en veel plezier op de bijzondere trouwdag!

Jouw taart is goud waard...
dus bak eens voor A Sister's Hope t.b.v. borstkankeronderzoek.