1

Onderwerp: zelf flexibele mallen maken

Hoi

Ik weet niet of het werkt voor marsepein of fondant, maar ik heb ooit flexibele gipsmallen gemaakt.

Het kan met alles wat een gladde oppervlakte heeft of om een gipsen voorbeeld.

Dus als je een bestaande mal wilt kopieren giet je hem eerst vol met gips en daarmee maak je de nieuwe mal;

Koop in een hobbywinkel vloeibare rubber
bekijk wat er op de gebruiksaanwijzing staat maar volgens mij moet je het te kopieren object eerst invetten.
Smeer er dan met de kwast dekkend vloeibare rubber omheen, laat dit drogen en
herhaal dit tot het rubber dik genoeg is.

De buitenkant ziet er dan altijd wel bobbelig uit.

Als het rubber helemaal droog is kan je het eraf trekken (het is zeer elastisch, dus vrees niet)
Nu heb je een nieuwe mal.

Mocht ik een apparte vorm nodig hebben voor een taart dan ga ik het zeker proberen.

Groetjes
Kim

groetjes,
Kim

2

Re: zelf flexibele mallen maken

Wat een tip!
Wie weet,komt het nog eens van pas

3

ooo, wat leuk! ik moet een legotaart maken, dus dat wil ik maar eens gaan proberen!

Ik dacht er ook aan door de lego.
Die matten zijn zo duur.
Kan je ook met duplo doen.

groetjes,
Kim

5

Weet je dat ik daar vandaag nog aan dacht, het zou makkelijk zijn alsze vloeibaar rubber hadden. Ik zat namelijk te denken aan die matten met reli

Ik denk ineena aan een lego relief mat.

Gips op ene lego plaat gieten, gips eraf halen, gips weer vullen met rubber en Klaar!

Zooo big business :)

groetjes,
Kim

7 Laatst bewerkt door willeke k (12-05-2009 14:51)

cares schreef:

Weet je dat ik daar vandaag nog aan dacht, het zou makkelijk zijn alsze vloeibaar rubber hadden. Ik zat namelijk te denken aan die matten met reli

met een fles van 12 euro kan al aardig wat mallen maken.

en hoe je dat doet beschreef ik net

groetjes,
Kim

9

10

Is dat vloeibare rubber wel voedselveilig?

11

volgens mij is vloeibaar rubber gelijk aan siliconen

groetjes,
Kim

12

Dazwa84 schreef:

Is dat vloeibare rubber wel voedselveilig?

Dat was mijn vraag ook al; misschien wel, maar zeker weten doe je het niet. En siliconen is toch wat anders dan vloeibaar rubber voor gips hoor. Maar ik ben ooit - wel op een buitenlandse site - een vergelijkbaar iets tegen gekomen voor chocolade, dus er zal wel iets voedselveiligs te krijgen zijn.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13

Ik weet dat de suikertante in Apeldoorn ook zoiets heeft gedaan. Ze heeft echt hele leuke knoopjes gebruikt ed... Weet eerlijk gezegd niet of ze dat op dezelfde manier heeft gedaan.

Enjoy!

14

ik zit dan meer te denken aan wat orthodontisten gebruiken voor flexibele nachtbeugels, dat heeft mijn dochter de hele nacht in haar mond, ik zal eens vragen van watvoor materiaal hun dat maken.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

15

Ik gebruik op het werk siliconen rubber om mallen te maken.
Hiervoor moet je 2 dingen mengen voor gebruik. Daar zijn allemaal verschillende soorten in ook wat betreft stevigheid enzo.
En als de mallen voedsel veilig moeten zijn dan heb je daar dus een speciaal soort voor.
Je krijgt dan mallen die er net zo uit zien als van decoflex.

Rosajati, bij de suikertante heb ik idd. ook veel malletjes gezien die had zij toen van fimoklei gemaakt. Thuis heb ik er toen ook een aantal gemaakt, wel leuk ,maar of dat nou echt voedsel veilig is??
Het nadeel vind ik ook dat die malletjes dus niet flexibel zijn.

16

Zou ik daar ook een babymal mee kunnen maken?? Met bv een poppetje van mijn dochter?

Die wil ik graag hebben maar vind ze best prijzig voor het aantal babietjes dat je in een jaar maakt....

Groetjes Marlies

17

Marlies-d schreef:

Zou ik daar ook een babymal mee kunnen maken?? Met bv een poppetje van mijn dochter?

Die wil ik graag hebben maar vind ze best prijzig voor het aantal babietjes dat je in een jaar maakt....

Met echt flexibele siliconen rubber moet dat makkelijk kunnen. Maarja dat spul is ook niet echt goedkoop
Met zoiets als fimo klei wil dat niet ,omdat een mal van een poppetje teveel achtersnijdingen heeft.

18

Op de site van Lindy Smith verkopen ze dit:

Moulding Gel

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

19

jammer dat er niet bij staat, hoeveel er in de pot zit.
Heeft iemand het al eens uitgeprobeerd?

Groetjes, Dorothea.

20 Laatst bewerkt door Soepkip (28-05-2010 08:17)

:d

Hey hallo,

Ik heb 2 weken geleden siliconen culinair gekocht op een nederlandse site (siliconesandmore) en dat ging erg makkelijk. De mensen zijn behulpzaam, dus heb ik ze meteen een lijst vragen gestuurd aangezien ik niet wist waar te beginnen.

Uiteindelijk is het me gelukt om vormen te maken van duploblokjes en poppetjes en deze met marsepein te vullen.

Echt leuk! Let wel op.. de siliconen waren alleen maar te gieten en niet te strijken zoals ik hier lees.. Weet ook niet of dat makkelijker zou zijn, omdat (zoals ze de mensen van die site me vertelden) gegoten rubber in een dikkere mal de nodige stijfheid geeft om de marsepein in te persen.

22

dat hebben ze dan slim aangepakt om culinaire silicone te maken; dat is er echt pas sinds kort, want ik ben er vorig jaar ook eens naar op zoek geweest.

Groetjes, Dorothea.

Op cake central staat ook een how voor het maken van silicone malen (er staan er 2 een voor een kante mal en een voor een mal van een fles). Dit is niet vloeibare silicone, maar dat ben ik nog nergens tegen gekomen in nederland. Het is wel in Amerika te koop.

Ik heb net even naar cake central gekeken. Ziet er leuk uit. Staat ook weer een hoop info op..  :think:

Die kneed siliconen klinken makkelijk. Ik las wel dat die kneedsiliconen snel luchtbubbels geven als je het niet goed aanduwt. Daar had ik gelukkig geen last van omdat ik gegoten heb.

Inmiddels heb ik wel leuke ideeen wat ik nog meer kan maken!

25

Taarten groentje: hoeveel mallen kan je ongeveer maken met 1kg siliconen culinair? Bv hoeveel duplostenen (welke maat) zouden eruit kunnen?

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

Berichten [ 1 tot 25 van 48 ]

Pagina's 1 2 Volgende

Log eerst in inloggen or registreren om te reageren

DeLeuksteTaarten.nl Forum » Taartdecoratie algemeen » zelf flexibele mallen maken