Onderwerp: Hoe krijg je hoge cupcake'jes?
hallo allemaal!
Ik heb laatst cupcakes gebakken, maar ze kwam niet echt boven de rand uit. Ik wil ze graag maken met zo'n grote 'kop' erop.. Weet iemand hoe je ze zo krijgt?
Alvast bedankt!!
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Hoe krijg je hoge cupcake'jes?
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
hallo allemaal!
Ik heb laatst cupcakes gebakken, maar ze kwam niet echt boven de rand uit. Ik wil ze graag maken met zo'n grote 'kop' erop.. Weet iemand hoe je ze zo krijgt?
Alvast bedankt!!
Weet niet welk recept je hebt gebruikt, die van nigella?
Misschien gewoon iets meer vullen?
ps: je vraag staat in verkeerde topic, deze is om cupcakes te showen.
Bakvragen horen bij bakken en vullen
Oh oops!
Ik denk dat je muffins bedoeld. Zoek eens op muffin recepten.
Ik had een boek gekocht daarin stond een cupcake recept met een plaatje erbij dat ze mooi hoog waren (zoals muffins er volgens mij altijd uitzien)
Maar ik heb ze volgends de aanwijzingen gebakken maar de werder gewoon plat aan de bovenkant..
Maakt het verschil of je een speciaal cake'jes bakplaat gebruikt? (die met die rondjes erin?)
Heels tom, maar ik ben weer jaloers dat jullie platte cakejes krijgen. Ik heb altijd een bolling op de cakejes. Ik gebruik nu een plank tijdens het bakken en YES, ze zijn plat.
Maar de muffins zijn met echt een mooie kop. En ik heb ooit eens gehoort dat veel van de foto's die men maakt van eten, niet echt zijn. Vaak geshopt. En dat moet ook wel, eten wat koud wordt ziet er gewoon niet lekker meer uit. Dus best kans dat de cakejes uit het boek ook niet de cakejes van het beslag waren.
Nou ik heb ALTIJD cake'jes met platte bovenkant! hahaha..
Bij de hema kun je ook muffins kopen, die hebben ook altijd zo'n kop erop..
Hoe doen ze dat toch??
hmmmmm de mijne zijn tot nu toe altijd mislukt
[MOVE] --> Bakken & Vullen
En na het verplaatsen zag ik dat je je topic al opnieuw had aangemaakt... Dat was dus niet nodig geweest. Heb nu je twee topics omdat ze allebei antwoorden hadden, samengevoegd.
gewoon meer beslag in het bakje doen?
en het is inderdaad het makkelijkst om ze in zo'n echt muffinbak/cupcakebakblik te doen.
zo kunnen de papiertjes niet helemaal naar buiten vouwen, en zal je eerder zo'n bolletje erboven op krijgen.
@ administrator: mijn excuses, ik snap nog niet helemaal hoe het werkt hier!
@ chantal1980: ja daar zou het 'm wel eens in kunnen zitten! Ik ga het van de week eens proberen
ik wist niet dat je ze niet in een bakblik had gezet, dat scheelt ook wel wat hoor.
Als je ze alleen in een papiertje in de oven doet, zakken ze door zwaarte uit naar de breedte en niet naar de hoogt, wat je wilt.
Gewoon proberen in een bakblik, met papiertje en dan 2/3 vullen. Moet lukken!!
succes
ik snap de vraag nog steeds niet je hebt het over cupcakes en je vergelijkt ze met muffins van de hema. Cupcakes en muffins zijn 2 verschillende dingen. Dus wat is nou precies de vraag?
Ik heb begrepen dat mufins hetzelfde zijn als cupcakes maar dna met vulling. Ik heb een boek gekocht over taartdecoratie en daar stond een recept in voor vanille cupcakes, en daarnaast een foto van hoe ze er uit zouden moeten zien na het bakken..
Maar de mijne blijvne dus plat. maar ik ga straks een bakplaatje kopen en het nog eens proberen!
Klopt niet hoor. Cupcakes zijn op basis van boter en zijn over het algemeen plat of hebben een bolling door er meer beslag in te doen. Muffins worden gemaakt op basis van olie en hebben een grote bol boven het papier uit. Het smaakt ook anders.
Voor beide vormen geldt: cupjes in een bakplaat werkt erg prettig en ze worden mooi(er) van vorm.
iedereen wilt hier altijd platte cupcakes voor de decoratie en nu heeft iemand platte cupcakes en wilt diegene cupcakes met een bolling.... het is ook nooit goed he
ruilen, jouw platte tegen mijn bolle
Cupcakes en muffins zijn inderdaad heel anders.
Cupcakes zijn veel luchtiger, terwijl muffins machtiger zijn, hartig en bijna een maaltijd op zichzelf.
Muffins zijn inderdaad veel boller, maar dat komt door de ingredienten en zijn gebakken.
Mocht je hogere cupcakes hebben, meer vulling erin doen, temperatuur hetzelfde laten, maar langer in de oven.
Alleen je hebt dan wel kans dat de cc's gaan overstromen.
Een tip die ik 2 weken geleden ontdekt hebt, de bakvormen van de xenos zijn ietsje kleiner waardoor de cupcakes meer rechterop gaat staan dan i.p.v. een wijde bovenkant.
Nou ik heb ALTIJD cake'jes met platte bovenkant! hahaha..
Bij de hema kun je ook muffins kopen, die hebben ook altijd zo'n kop erop..
Hoe doen ze dat toch??
Het geheim is.......
Laatst was ik bij V&D en daar heb ik gevraagd hoe ze die lekkere hoge muffins maken, ze hebben daar zwarte siliconen bakvormen, toevallig heb ik die ook, die worden tot de rand gevuld met een stevig muffinbeslag. Ik heb ze gemaakt en ze zagen er super uit! Ik ben alleen vergeten een foto te maken. Dus.............zoveel mogelijk beslag erin en gewoon het recept volgen.
Als je ze wilt laten barsten aan de bovenkant (dus volg deze regels precies omgekeerd als je ze plat wilt laten zijn ) doe je het volgende:
Doe ruim beslag in de bakjes, zeker 2/3 vullen (overigens voor alle varianten, open of plat, geldt dat ze inderdaad in een muffin bakvorm moeten).
Verwarm de oven maar kort voor en zet ze in de oven als hij nog niet helemaal op temperatuur is. Zet de oven op ca. 180 graden (normale electrische oven, onder en bovenwarmte)
Moet lukken met deze tips succes!
Groetjes, Inge
Ikk wil niet weer een nieuw topic openen, maar ook ik heb al ladingen cc gebakken en het wil niet lukken, heb het recept hier van het forum gebruikt en ze zijn wel mooi plat en ze smaken als bisquit gebak en verder is het ook allemaal goed ware het niet dat ze inderdaad helemaal niet omhoog komen en dus van binnen vochtig blijven en vrij vast, heb al een paar keer opnieuw geprobeerd maar het wil niet lukken, wat zou ik verkeerd kunnen hebben gedaan.
groetjes Birgit
ps ik heb ze in de de silicone mallen gedaan die waren recht aan de zijkant en recht omhoog, ook in hartjes mallen wat overigens wel heel leuk is, ideetje van mijn 15 jarige kleindochter en in van die malletjes die lijken op kleine tulbandjes in de rechte had ik papiertjes gedaan in de andere niet, vorm geweldig mooi uiterlijk, slecht innerlijk, jammer andersom was beter geweest.
Heels tom, maar ik ben weer jaloers dat jullie platte cakejes krijgen. Ik heb altijd een bolling op de cakejes. Ik gebruik nu een plank tijdens het bakken en YES, ze zijn plat.
Maar de muffins zijn met echt een mooie kop. En ik heb ooit eens gehoort dat veel van de foto's die men maakt van eten, niet echt zijn. Vaak geshopt. En dat moet ook wel, eten wat koud wordt ziet er gewoon niet lekker meer uit. Dus best kans dat de cakejes uit het boek ook niet de cakejes van het beslag waren.
Wat voor plank gebruik je dan?
Ik heb ze van het weekend gemaakt van boerencakemix van Honig (volgens mij)
Dan in de vorm uit de aanbieding van de webshop en gewoon het beslag opmaken. In papiertjes zonder vorm haalde ik altijd een stuk of 15 cakejes uit 1 pak maar nu dus minder en dan hogere. Veel mooier ook dan zonder vorm.
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Hoe krijg je hoge cupcake'jes?