1

Onderwerp: Nootjes

Mijn moeder heeft gevraagd of ik voor moederdag een taart wil maken. Aangezien mijn stiefvader die dag ook zijn verjaardag viert, moet het een taart met 2 smaken worden. (ieder de helft)
De ene helft wil ze advocaat en de andere helft mokka. Gewoon, zonder marsepein, maar wel graag met fijn gehakte hazelnootjes op de zijkant van de mokkahelft.
Nu mijn vraag: hoe krijg ik die er netjes op, zonder dat ik de hele (halve) taart uit z'n voegen duw?
Ik moet natuurlijk de zijkant insmeren, met mokkacreme dacht ik zelf, maar dan???
Hetzelfde wil ik doen met de advocaathelft, maar dan met geraspte witte chocola.

Pleh, Pleh!!! ;)

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

2

Re: Nootjes

hahaha, goede vraag, ik ben benieuwd naar de antwoorden!

Bedankt voor het lezen!
Groetjes Angelique...

3

Nja, mijn moeder deed altijd hagelslag aan de zijkanten. Zij smeerde eerst de zijkanten af met slagroom. Dan de hagelslag over het werkblad schudden. te taart aan de boven en onderkant vastpakken, en er zo door de hagelslag heen rollen. Nog nooit een misvormde taart gezien eigenlijk, maar heb het zelf nog niet geprobeerd.
(hoop dat je me snapt :S)

4

Ik heb het ooit wel eens gedaan. Wat een troep was mijn keuken daarna.

Ik heb eerst de taart natuurlijk ingesmeert (in mijn geval met slagroom) en toen heb ik de hagelslag in een bakje gedaan (niet te klein) en het er toen vanuit het bakje met mijn hand tegenaan gedrukt (niet te hard uiteraard). Wel bovenaan beginnen.

Ik heb hem niet erdoor heen durven rollen. Was ook bang dat hij uit elkaar zou vallen. Het bleef beter zitten dan ik had verwacht, maar je moet hem niet te lang meer laten staan. De hagelslag gaat er dan zo vies uitzien (of hij smelt).

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

ik heb het vorige week met een hello kitty taart gedaan.. goed insmeren de zijkant, daarna handje voor handje met strooisel pakken en zachtjes tegen de zijkant aanduwen. Ik had die nogatine stukjes van dr oetker. Rotwerkje met tenslotte bleef het toch goed plakken!!

Succes

groeten, Bianca
TAART in huis

Ik heb laatst ook een taart gemaakt zonder fondant en ik heb geprobeerd de taart door de nootjes te rollen maar dat was zeker geen goed idee. Ik heb het mijn moeder ook altijd zo zien doen, geen idee hoe zij het kapsel heel hielp, maar mijn hele taart was naar de filistijnen!

Ik doe het voortaan ook handje voor handje...

7

iemand nog andere ervaringen???

Bedankt voor het lezen!
Groetjes Angelique...

8 Laatst bewerkt door christol (11-05-2009 13:05)

ja zeker, ik doe het ook op de manier zoals jullie moeders het deden en oefening baart kunst, het lukt mij niet helemaal alleen, mijn man blijft zorgen dat de krokantjes weer naar het midden toegaan als ik mijn taart ronddraai, want zodra je slagroom of creme je werkblad aanraakt gaat het mis, dan gaat alles plakken, maar bij voldoende nootjes of chocola heb je daar geen last van

en Ottelien, ik gebruik geen gewone hagelslag meer ivm met het smelten zoals jij zegt, het gaat er na een poosje vies uitzien inderdaad. maar ik gebruik die decoratieslag te koop bij de makro in dezelfde potten waar de nootjes inzitten. die smelt niet!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

9

en nog een tip als jeje  taart hebt ingesmeerd eerst even een half uurtje in de ijskast minimaal voordat je hem gaat rollen, dan is alles weer een beetje stijver geworden en valt hij minder snel uit elkaar!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!