1

Onderwerp: taartkarton en stapelen

Ik ga van de week een stapeltaart maken voor het eerst.
Nu heb ik de taartkartons al in huis. Maar welke maat gebruik je dan? De bovenste taart is van 18cm. Gebruik je dan ook precies die maat of kan het ook iets kleiner? En maak je dan nog een sierrandje er omheen?
En dan nog het aansnijden... Haal je hem eerst eraf of snij je hem aan terwijl hij nog gestapeld is?
Het zal ongetwijfels wel vanzelfsprekend zijn als je bezig bent. haha. Maar goed hij is voor iemand anders en staat zo stom als je het zelf ook niet weet en staat te stuntelen.

2

Re: taartkarton en stapelen

Ik zou dezelfde maat gebruiken. Met aansnijden schijnt het namelijk makkelijker te zijn om het bovenste taartje eraf te halen, dan druk je de bovenste taart niet in de onderste namelijk, zeker als je er ook decoratie op hebt staan is het natuurlijk lastig geen druk te geven. En om hem eraf te halen is het wel zo makkelijk als je dezelfde maat hebt. Daarnaast heb je kans dat als je kartonnetje kleiner is je botercreme dan ook op de bovenkant van je onderste taart komt.

Sierrand kan maar hoeft niet. Voordeel is wel dat het eventuele oneffenheden aan de onderkant van je bovenste taart verdoezeld. Zeker als je taartje niet overal exact even hoog is, werk je dan naatjes en dergelijke weg.

Groetjes Marlies

3

Ik gebruik altijd een iets kleiner karton, omdat de taart altijd iets krimpt in de oven. Dus ik gebruik een 18 cm karton voor een 20 cm taart. Je moet even kijken of hij er mooi onder past zonder dat je het randje ziet.

Dan doe ik 2 kartons, met de witte kant naar buiten, zodat het wat steviger is en niet aan de onderste taart plakt.

Ik doe meestal wel een sierrandje anders zie je meestal een kiertje of waar het gesneden is.

Snijden kan je kiezen, of aansnijden op de taart op het karton zeg maar, of je haalt hem uit elkaar (als je verschillende smaken hebt is dit wel handiger) en snijdt ze apart.

Mijn website: Presentaart

4

Bedankt!

Dat van de witte kant naar buiten is een goede! Anders blijft het idd wat sneller plakken. Maar dat merk je dan pas achteraf. haha. Het worden idd 2 smaken dus lijkt me handiger met aansnijden als je ze apart neerzet. Maar hoe doe je dat dan met het sierrandje? Trek je dat dan maar kapot. Of zal dat blijven plakken aan de bovenste taart?

Zucht het is wat. :s

5

Mmm, dat maakt dan toch niet meer uit als het sierrandje niet helemaal mooi blijft? Dan heeft iedereen de taart al bewonderd :)

En je plakt hem meestal aan de (bovenste) taart, dus dan neem je hem mee met eraf halen, maar met pareltjes ofzo blijft het inderdaad wel sneller liggen ;)

Mijn website: Presentaart