1

Onderwerp: Ganache taart blijft plakkerig??

Ik heb laatst een ganache taart gemaakt, met 250 gr chocolade op 200 cl slagroom.
Een heel gebras om het erop te krijgen, maar uiteindelijk is het gelukt en het zag er ook lekker uit en smaakte heerlijk!!
Maar nu mijn vraag: de chocolade-laag werd niet droog aan de buitenkant en bleef erg plakkerig. Omdat het zo erg plakte was het doorsnijden ook niet erg makkelijk.
Wat heb ik fout gedaan of wat kan ik daaraan doen?

If live gives you lemons, make lemonade!

2

Re: Ganache taart blijft plakkerig??

Heeft ie lang genoeg in de koelkast gestaan?? Ik maak trouwens altijd 1 op 1 ganache, dus 250 slagroom op 250 gram chocola.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

Nou, hij heeft in de kelder gestaan, 11-12 graden.
Zou het hem dat zijn?

Ik weet dat het eigenlijk 250 / 250 moet zijn, maar ik had nog wat paaseitjes over, dus ik dacht, dan wordt het ook zeker hard met in verhouding wat meer chocolade.

4

Bij mij wordt hij nooit hard, volgens mij hoort dat bij ganache ook niet zo. Hij hard wel iets uit, maar niet knapperig, an moet je gewoon chocolade smelten. (denk ik)

5

Een kelder is vaak toch wel een klein beetje vochtig. Kan het daar misschien aan gelegen hebben?
Het wordt niet keihard, maar bij mij blijft het niet plakkerig en dat duurt echt geen uren. Wel blijf je vingerafdrukken erin maken doordat het dus niet keihard wordt.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Ottolien schreef:

Een kelder is vaak toch wel een klein beetje vochtig. Kan het daar misschien aan gelegen hebben?
Het wordt niet keihard, maar bij mij blijft het niet plakkerig en dat duurt echt geen uren. Wel blijf je vingerafdrukken erin maken doordat het dus niet keihard wordt.

Dat bedoel ik dus!

Bedankt voor jullie reakties. Ik zal hem volgende keer eens in de koelkast zetten.
Is ie bij jullie wel goed doorsnijbaar?

8

ans pommerans schreef:

Bedankt voor jullie reakties. Ik zal hem volgende keer eens in de koelkast zetten.
Is ie bij jullie wel goed doorsnijbaar?

Ja hoor, gaat prima! Even je mes vooraf onder de hete kraan houden en afdrogen en dan snijden.