1

Onderwerp: bruidstaart vraagje kan dit?

ik mag voor as. vrijdag een bruidstaart maken en wilde even weten of een taart gevuld met bc en jam zo,n 4 uurtjes buiten de koelkast kan terwijl het dan zo,n 20 graden is
gaat deze dan niet smelten en is het niet te lang
alvast bedankt

kijk ook op www.mijnalbum.nl/Album=784KJKH8
groetjes van miranda.

2 Laatst bewerkt door tipseytaartje (06-05-2009 17:34)

Re: bruidstaart vraagje kan dit?

is het op de plek waar hij komt te staan 20graden? dat is wel heel warm voor een taart en dan is 4 uur wel lang. 15graden is de beste temp voor een taart met een veilige vulling

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik vraag me wel eens af hoe de mensen die in een warm land wonen dat doen, kijk straks komt de zomer er bij ons (als het goed is) ook weer aan. Heeft iemand daar ervaring mee, lijkt me lastig als het zo warm is om je fondant/marsepein er goed omheen te krijgen, smeltgevaar. Hoe doen jullie dat dan? Vooral de botercrempies aan de binnenkant die dan zachter worden? Inzakgevaar?

idd lind, nu je dat zegt. hoe doen ze dat in de warmere landen?
misschien kunnen adrienne en lara hier iets over zeggen. of lies, die heeft ook wat cursussen gevolgd in curacao.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Volgens mij doen ze daar niet zoveel tussen? Of in ieder geval een cr

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

tipseytaartje schreef:

idd lind, nu je dat zegt. hoe doen ze dat in de warmere landen?
misschien kunnen adrienne en lara hier iets over zeggen. of lies, die heeft ook wat cursussen gevolgd in curacao.

Ja hoor, dat kan ik :+ Hier wordt inderdaad zelden biscuit met lekkere vulligen gebruikt voor bruidtaarten, maar vrijwel altijd fruitcake, die dus goed buiten de koelkast kan.
Ik mag in september mijn eerste bruidstaart maken ( hoera!!) en ik moet me nog maar eens heel goed verdiepen in hoe ik dat precies ga doen, maar ik weet zeker dat ik geen enkele vulling ( zelfs geen "veilige") 4 uur buiten de koelkast zou laten staan :nooo

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

7

Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk met een bruidstaart? Ik neem aan dat je naar de locatie gaat om de taart op te bouwen. Gaat ie dan daarna nog in de koeling of staat ie dan meteen in de ruimte waar het feest wordt gehouden? Hoeveel tijd neem je om een taart op te bouwen? Ik ben ook zeer ge

Groetjes, Elly

8

Hoe het met een bruidstaart gaat is helemaal afhankelijk van de locatie. Sommige locaties hebben geen koeling voor jouw taart (alleen voor hun eigen eten) en dan moet je het vlak van tevoren brengen. Sommige locaties hebben en een koeling en een kelder en dan kun je het op ieder gewenst moment elk soort taart brengen. Soms past het in zijn geheel in de koeling soms moet de locatie dan de standaard voor jou in elkaar zetten. Vlak van tevoren brengen is wel lastig als er maar 1 zaal is want dan sta je de taart in elkaar te schroeven als al het publiek er al is. Vind ik zelf niets want dan is de magie van de taart weg. Dus in dat geval zet ik hem al eerder in elkaar en moet de taart dus tegen een stootje kunnen, een uurtje of wat buiten de koelkast overleven. Dit punt gewoon even goed overleggen met het bruidspaar. En voor de dag zelf altijd telefoonnummer van de ceremoniemeester vragen zodat je altijd nog met iemand kunt overleggen cq iemand kan vinden die je even wilt helpen. (Ook bijvoorbeeld handig voor de taart naar binnen brengen, ik lever zelf vaak in het centrum van Amsterdam en dat levert vaak parkeerstress op, dan is een ceremoniemeester handig).

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

9

ik heb hem uiteindelijk om 13.00 u gebracht en gelijk al in de zaal gezet omdat ik de rest van de dag ook aanwezig was op de bruiloft en om 16.00u werd hij pas aangesneden en dat is heel goed gegaan.
gaf wel aardig wat stres of dit niet telang zou zijn maar aangezien ik hem er zelf neer wilde zetten en niet door het personeel wilde laten doen heb ik het risico maar genomen.
de taart zag er nog perfect uit en de smaak was goed,ik vindt hem toch altijd wat lekkerder als hij een poosje uit de koelkast staat en ik had veilige vullingen gekozen.
dus nu weet ik voor de volgende keer dat dit goed gaat.
maar in iedergeval bedankt voor de reacties.

kijk ook op www.mijnalbum.nl/Album=784KJKH8
groetjes van miranda.

10

Oke, dat is goed om te weten. Nu was het natuurlijk nog niet zo heel warm.

Groetjes, Elly

11

Ik heb laatst twee bruidstaarten gemaakt en in de koelkast bewaard. Op de dag zelf heb ik ze uit de koelkast gehaald en op temperatuur laten komen met een ventilator erop gericht. Het wordt eventjes zacht maar op een gegeven moment wordt de fondant weer hard en blijft dus alles goed op zijn plaats (dit was in het eerste weekend van mei, toen het heeeeeeel erg warm was). Op locatie gekomen de taarten in de zaal gezet waar ze 1 uur later werden aangesneden.