1

Onderwerp: Kosher rolfondant?

Hallo,

ik ben nog niet zo lang op de site maar geniet met volle teugen van alle prachtige taarten die langskomen en de superhandige tips die iedereen aan elkaar geeft!
Mijn vraag is als volgt:
Ik eet kosher. dat wil zeggen dat ik goed moet kijken naar de producten wat de ingredienten zijn of ik ze wel of niet mag eten. Nu is mijn probleem rolfondant. Ik kan nergens een rolfondant vinden met de juiste ingredienten die het kosher maken.
Wilton bijvoorbeeld heeft een "certified kosher"teken op zijn producten (in de vorm van een grote O met daarin een U verwerkt, dus die mag ik hebben. alleen.... kan ik die nergens vinden!

Weet iemand waar ik of rolfondant van Wilton kan krijgen of wellicht een ander merk wat ook het O U certificaat heeft?
Callebaut heeft ook een kosher stempel, een grote letter K. alleen weet ik niet waar ik Callebaut rolfondant kan krijgen...

Iemand????

Heeel graag hoor ik van iemand! Anders kan ik namelijk niet door gaan met mijn grootste hobby: TAARTEN!!!!!!!!!!

Hartelijk dank en fijne dag verder!
Pimmetje

Re: Kosher rolfondant?

Welke ingredi

3

Ook ik wil je gaar helpen Pimmetje, maar ik heb geen idee wat wel of niet kosher is.
Geef even door wat wel en wat niet en wij gaan voor je zoeken! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

4 Laatst bewerkt door merlette (04-05-2009 12:32)

Bij Oldenhof verkopen ze rolfondant van Wilton. Bij Sugarshack in Engeland verkopen ze ook de kosher versie van regalice fondant. Kijk ook even bij Satin Fine Foods. Rolfondant door hun gemaakt is ook allemaal kosher. Is te koop via Global Sugar art.

5

WOW wat een hulp! ongelooflijk, dankjullie wel! vooral Merlette, super gewoon! ik loop al weken te zoeken en heb zelfs al iemand zo gek gekregen uit het buitenland voor me mee te nemen. Toen dacht ik toch maar hier proberen, en dus de moeite waard, als altijd! :) Dit kan gewoon online besteld worden, super! (wel beetje duur maar je kunt niet alles hebben, toch?)

Wendy en Annelies, het is te ingewikkeld om uit te leggen wat wel of niet kan. het beste is als er een kosher certificaat op staat, en dat heeft Wilton dus....
Ik ga verder zoekennnnnnn.....

6

dok in den haag heeft wilton fondant.

7

Kosher is bv hoe de joden eten, speciaal volgens heilige regels.
Er is hier nog wel een ander joods iemand, want die had een matze-taart gemaakt voor Pasen/Pesach.
Ik zal eens zoeken wie dat was........ Jaii was dat, misschien kun je haar een mailtje sturen?
Succes!

Groetjes, Dorothea.

8

Volgens  mij is supercook geschikt Dat merk kan je in een engelse supermarkt vinden (thomas green)

9

Heerlijk al die reacties! echt fijn en een goede hulp, bedankt!
inderdaad super cook ook. ben zo blij dat ik het via het forum gevraagd heb.

Kosher eten is te ingewikkeld zo uit te leggen maar het komt er oa op neer dat er geen dierelijke ingredienten in eten mogen zitten. Dieren moeten namelijk op een bepaalde manier ritueel geslacht worden, in veel emulgatoren en voedingsmiddelen zitten dierlijke vetten/kleurstoffen van dieren etc. dat is een onderdeel van kosher eten wat hier op slaat, (nog veeeeel meer maar echt niet voor deze site) even heel kort door de bocht... :)

super bedankt voor de hulp, ik ga op zoek!
voor later, welterusten!

10

Als ik jou was zou ik de webshop van hier ook eens mailen.
Wie weet kunnen ze het wel makkelijk voor je bestellen?

11

Volgens mij zag ik laatst fondant van Wilton bij DOK in de passage in Den Haag.... Bel ze anders even...

12

het kookpunt heeft ook heel veel van wilton, ik heb hier toen niet opgelet, maar masepein hadden ze ook van wilton, dus wellicht ook rolfondant. kookpunt heeft winkels in rotterdam, dus weet niet of dat wat voor je is?

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

13

Het probleem met fondant is o.a. de gelatine, die is niet kosher, die wordt gemaakt van de beenderen van dode beesten.

Deze zou bij zelfmaak fondant vervangen kunnen worden door Agar Agar, maar dat geeft een rare smaak en een groene kleur.

En als niets anders werkt, glazuren we het met chocolade...

14

Je hebt wite agar agar vlokken  en dat wordt net als gelatine transparant.

15

Misschien heb je hier

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=43953

wat aan? De boter vervangen door plantaardige margarine (b.v. wajang). Dan zit er in ieder geval niks dierlijks in. Weet niet of het voor de rest wel kan natuurlijk.....

If life gives you lemons, make lemoncurd.

16

Jullie zijn echt super allemaal met de reacties! ik heb er heel veel aan en heb ondertussen ergens van Wilton gevonden (knap duur) en ik ga binnenkort zelf een recept porberen. simpel maar moet kijken of het stevig genoeg wordt.
als het lukt horen jullie het wel!
echt fijn al die reacties, bedankt!

17

Gebruikt de Koekjesfee niet de fondant van Callebaut?

Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen!

18

marsmellowfluf is ook kosher ,misschien kan je daar fondant van maken.

19

waarom bel je niet even met cellebaut? zitten in belgie, misschien dat zij je ook kunne helpen?

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

20

ik heb al contact gehad met callebaut hierover, maar hij is niet kosher...

website : www.detaartenfee.be
het boek van de taartenfee verschijnt op 1 november 2010

21

Ja Catherine was super aardig en heeft me informatie gestuurd over Callebaut maar helaas...
Ben weer bij af en kan het nog steeds nergens vinden :(
nogmaals dank voor jullie hulp, misschien komt er toch nog een gouden tip???

22

http://www.britstore.co.uk/Baking-Aids- … _info.html

Het schijnt dat dit merk ook kosher is.
Kijk even op de site van Supercook. Supercook heeft wel een webshop maar levert nog niet buiten Engeland. Maar als ik bij die webshop kijk, zijn de witte en ivoorkleurige fondant wel kosher.

23

Ik zou het even aan de webshop vragen aangezien er van RegalIce (waar ze witte, gekleurde en marshmellow fondant van hebben) een Kosher variant is.
Je kunt het bij Sugarshack kopen, maar gelijk in 10 kilo en een hoop verzendkosten.
Hier staat ie: http://www.sugarshack.co.uk/product/330 … alice_10kg

Sukses!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

24

wil je het kosher style (gelet op E-nuimmers?)
of echt ort kosher, dat is nog wel een verschil. In Amerika en ook UK zal ongetwijfeld een groter assortiment voorhanden zijn. Watvoor kleurstoffen gebruik je?
ben wel benieuwd naar je bevindingen!