1

Onderwerp: Eerste taart, help?!

Ik heb gisteravond mijn eerste taart (tenminste de eerste die ook gedecoreerd is) gemaakt en ben helaas niet zo blij met het eindresultaat. Ik heb ook nog nooit een workshop gevolgd voor taarten maken, misschien moet ik dat maar eens doen...

Ik heb een paar vraagjes:
1. Hoe krijgen jullie die taart zo mooi qua vorm, bij mij rees hij en kwam er zo'n lelijk bolletje op? Oh, en hoe maken jullie die gave boltaartjes, is daar een vorm voor?
2. Hoe krijg je de marsepijn en zonder sneetjes en bolletjes mooi strak om de taart heen?
3. Hoe krijg je de taart lekker, ik heb er nu een cake recept voor gebruikt, hem doormidden gesneden en abrikozenjam erop gesmeerd, maar het lijkt me dat dit lekkerder kan...

Ik ben heel benieuwd, ik heb qua cupcakes al veel op dit forum geleerd dus wie weet word ik nog eens goed in taarten decoreren? Oh even een foto van mijn misbaksel
http://farm4.static.flickr.com/3580/3512977414_c0f0514918.jpg?v=0

2

Re: Eerste taart, help?!

leuke versiersels:)

3 Laatst bewerkt door mamamarja (08-05-2009 16:05)

Even een aantal antwoorden:
Je gebruikt de onderkant van je taart als bovenkant, die is altijd mooi strak.
Van de bovenkant die bobbelig is snij je het bolletje af en dat wordt dan de onderkant (snap je het nog)
Ik vind zelf cake veel te zwaar en machtig, gebruik biscuit of moscovisch deeg, dat is veel luchtiger.
Als je de taart in smeert met botercreme voor je de marsepein erop doet zijn de hobbels en bobbels ook minder.
Veel succes ermee.

ps. Ik vind dit ook een heel vrolijke kleurrijke taart hoor!

ps2.Bij de how to's vind je misschien wel technieken om de marsepein erom te leggen, even zoekfunctie gebruiken...

ps3. Een workshop is heel handig en je leert gelijk veel truukjes

4

Mooie kleuren heb je gebruikt!

Inderdaad hiernaast bij de "FaQ" staat alles wat je moet weten om een taart te bakken, bekleden en decoreren. Heel handige tips staan erin!

Succes de volgende keer!  :thumb:

5

zo erg is tie niet hoor......alle begin is moeilijk....lees veel hier op het forum en bij de how to's en je zult zien je tweede zal er nog mooier uit zien....

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

6

hartstikke mooi! leuke decoratie.

7

Ik vind hem voor een eerste taart goed hoor, zeker als je nog nooit een workshop hebt gevolgd.
Op youtube staan ook filmpjes van planet cake die een taart decoreren. Volgens mij kun je die ook vinden op de hyves van de leukste taarten. Daar zie je ook goed hoe het gaat.
Ik zou lekker een workshop volgen, leer je een boel en is nog gezellig ook!
Tot taarts!

happiness is a piece of cake!

8

Heel vrolijk!

Groetjes, Carolien           
*Klik hier* voor mijn website, en hier om echt al mijn baksels te zien!

9

lekkere vrolijke taart hoor!

wat betreft de bolletjes,

ik gebruik de stalen schaaltjes uit de Blanda serie van Ikea. Heb hier op het forum ook al regelmatig voorbij zien komen dat ze bij de action verkrijgbaar zijn.

het recept voor biscuit kan je volgens mij onder de recepten vinden, maar je kan ook kant-en-klare biscuit mix bij de webshop kopen.

bij de how-to's staat volgens mij ook het you-tube filmpje over hoe je je taart met marespein/fondant kan bekleden.

ben benieuwd naar je volgende taart ;)

mijn baksels vind je op www.cupcakesandpie.hyves.nl

10

Ik vind het mooi hoor! Erg vrolijk!

1. Hoe krijgen jullie die taart zo mooi qua vorm, bij mij rees hij en kwam er zo'n lelijk bolletje op? --> de onderkant de bovenkant laten zijn. Dan is hij altijd plat en strak!
Oh, en hoe maken jullie die gave boltaartjes, is daar een vorm voor? --> Ikea Blande schaaltjes en ik geloof, dat ze ook bolletjes bij de Sligro hebben.
2. Hoe krijg je de marsepijn en zonder sneetjes en bolletjes mooi strak om de taart heen? --> Goed kneden (ik kneed met crisco) en niet te dun uitrollen.
3. Hoe krijg je de taart lekker, ik heb er nu een cake recept voor gebruikt, hem doormidden gesneden en abrikozenjam erop gesmeerd, maar het lijkt me dat dit lekkerder kan... -->Cakemix van de webshop gebruiken of een zelfmaakrecept van hier links. Cake gebruik ik alleen bij 3D taarten. Vullingen: heel veel recepten ook hier links, maar als je het makkelijk wil doen, bovenop de abrikozenjam, slagroom (ietsjes verstevigen). Met slagroom kun je bijna alles combineren en maakt het lekker romig.

Het gaat vast allemaal goedkomen, als ik je taartje zie! Succes!

Kim's Taartjes! Wat zullen we vandaag weer eens verzinnen om te kunnen bakken?

11

Ziet er wel heel vrolijk uit!

12

Vind hem er heel leuk uit zien hoor, zal best smaken.... ;)

www.zoetmetelma.shop voor taart- decoratieartikelen, workshops, kinderfeestjes en taart op maat. Maar ook losse thee, koffiebonen, bonbons en chocolade.

13

Ik vind hem ook erg leuk, heel vrolijk taartje :P.

als ik cake gebruik doe ik meestal chocolade cake of citroen zonder vulling.
anders is het net een blok beton op je maag

en gevulde taartjes maak ik met biscuitdeeg :P

14

Nou leuk taartje hoor! Ik zal even reageren op je vragen hoop dat je er iets aan hebt ;)

Ik gebruik de biscuitdeeg en dan het recept van 1 ei, 30 gram suiker en 30 gram zelfrijzend bakmeel. Voor een vorm van 15 cm gebruik ik 3 eieren en voor en bakvorm van 24 cm gebruik ik 5 eieren. (bij dit recept is vooral het kloppen van de eieren erg belangrijk!)Het is even spelen en uitproberen eigenlijk net als met de baktijd. Ik verhoog de bakvormen altijd met bakpapier en keer na het bakken de taart om zodat de onderkant van de taart de bovenkant wordt.
Ik snij de taart dan 2 keer door en vul hem met een dun laagje jam en favoriet is hier de frambozenmousse (recepten voor vullingen kun je vinden bij ingezonden recepten of links in het balkje van de site) de taart smeer ik af met botercreme met een smaakje en laat ik dan even opstijven in de koelkast (ik ben niet zo geduldig als ik bezig ben met een taart wil ik deze ook afmaken dus ongeveer een half uur in de koelkast) dan met een warm mes of paletmes overtollige botercreme van de taart smeren. De marsepein of fondant uitrollen (niet te dun) en dan over de taart leggen en erna met een smoother de marsepein of fondant glad om de taart strijken :)

Nou het is effe een verhaal en misschien ben ik links en rechts wat vergeten ;) Maar zo moet je een eind verder komen geloof ik. Veel surfen en zoeken op deze site en je komt ook al een stuk verder hoor! En anders vraag je het maar!

Je taart ziet er in elk geval hartstikke leuk uit!

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

15

nou ik vind het een leuke taart hoor! En ik wilde wat schrijven maar zie dat je hierboven al alle antwoorden op je vragen hebt gehad.
Ik doe wel met cake bakken want dochter heeft koemelkallergie en ik vul dat ook maar ik snij dan wel wat kleinere punten/stukjes af. Is erg machtig
suc6 met deze verslavende hobby!

16

Bedankt allemaal, ik ga volgende week maar weer een taart maken, maar dan met al deze tips. Ik moet nog horen hoe die gesmaakt heeft, want ik heb hem aan mijn marsepijn verslaafd vriendinnetje gegeven om te keuren. Ben benieuwd...
Vandaag voor moederdag voor mijn schoonmoeder een chocolade taart gemaakt, met onderkant boven en jam binnenin en witte chocolade mousse eroverheen met aardbeien. Een feestje om te zien en volgens iedereen een feestje om te eten, ik weet het niet, ik heb hem niet geproefd, want ik kon al niet van de mousse afblijven en zat aan de calorieen max ;-)