1

Onderwerp: biscuitmix voor vlaaibodem??

Kun je biscuitmix ook voor een vlaaibodem gebruiken om er dus bijvoorbeeld abrikozenvlaai van te maken?

If live gives you lemons, make lemonade!

2

Re: biscuitmix voor vlaaibodem??

Lijkt me veel de zacht en sponzig daarvoor. Kun je beter een gistdeeg voor gebruiken..daar zijn vlaaien toch meestal van gemaakt?

3

Vlaaien worden inderdaad van gistdeeg gemaakt. Eigenlijk een zoet brooddeeg. Als je wilt kan ik je wel even een receptje sturen.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

Ja graag!
Maar ik dacht zo'n bodem net als bij een vruchten of aarbeienvlaai, die is toch ook zo zacht? Of wordt gistdeeg dat ook?

5

Voor vruchten/aardbeienvlaai gebruik ik weer een harde wener bodem. Lekker!

6

Gistdeeg is inderdaad zacht maar lijkt niet op een afgeleide van cake maar meer op zoet brood. Ik stuur je even een basisrecept voor abrikozenvlaai. Je kunt ook biscuit bakken eventueel, een beetje hoog geval en dan uithollen in het midden, een bodem en rand van 2 cm laten en dat vullen met vruchten. Die vruchten moeten dan wel in de gelei of in een stevige jam anders loopt al het vocht er aan de onderkant weer uit en wordt je bodem week. Of zoals Valy zegt, hard wener is krokant, heerlijk met banketbakkersoom gevuld en dan vruchten erop, ook nog een mogelijkheid. Of bijvoorbeeld vullen met frangipane en dan abrikozen erop, ook erg lekker.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

Ik vind een vruchtenvlaai altijd zo lekker met kruimeldeeg..
*kwijlt pc onder*

@ anotschka: bedankt voor het recept!

Bedankt voor jullie tips!

9

Dit is wel een heel oud onderwerp, maar heeft iemand misschien het recept voor een vlaaibodem van gistdeeg nog?