1

Onderwerp: fondant smelt aan de onderkant

hoi allemaal

ik ben sinds kort aan het taarten bakken geslagen en nu weet ik niet wat ik fout doe
ik vul een taart met vlaaienvulling en banketbakkersroom ik doe eerst een dikke rand maken van botercreme en dan doe ik de vulling in het midden
als ik hem dan bekleed met rolfondant en hem in de koelkast doe en na een paar uur hem eruit haal is de fondant aan de onderkant aan het smelten terwijl hier geen vulling zit

wat doe ik toch fout
heeft iemand een idee

groetjes patries

2

Re: fondant smelt aan de onderkant

Phoe geen idee. Misschien is je botercreme te nat? waar smeer je de taart precies mee af?

3

botercreme en had als tip gelezen minder water te gebruiken.. maar het vreemde is dat het alleen aan de onderkant smelt
en ik gebruik de boter creme op heel de taart

4

Waar smeer je je taart mee af? Ook botercreme met water?
Weet niet of het uit kan maken dat je 'm in de koelkast zet??

5

ja ook botercreme met water .. maar dan moet de hele taart toch smelten en niet alleen de onderkant??

6

Volgens mij is het over het algemeen zo, dat je het beste niet met de botercr

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

7

waar moet ik hem dan mee afsmeren??

8

1:1 botercreme
1deel boter op 1 deel suiker
bijvoorbeeld 200 gr boter op 200 gr poedersuiker

9

Ikheb dat ook wel eens gehad, maar bij mij kwam het omdat ik het op een bord in de koelkast had gezet en het bord kreeg een condens aanslag en dan gaat het onderste randje smelten omdat het vochtig word.

10

okay dat zou het kunnen zijn want ik zet de taart ook op een bord
thnx

11

Ik weet niet waar ik dit gelezen heb, maar laatst las ik dus dat je de taart vooral NIET in de koelkast moet zetten omdat er zich condens kan vormen...
Dus w

Ok... Who ate my cake!!

12

heeft botercreme koeling nodig??

13

nee botercreme heeft geen koeling nodig, maar je kan hem beter afsmeren met botercreme 1op1, dus niet de mix. heb je de minste kans dat die gaat smelten en zet hem niet op een bord want steen en glas houden condens vast. je kan hem beter in een gebaksdoos zetten of anders als je dat niet heb een houten plank.

Tzen je kan alleen maar taarten buiten de koeling houden waarin geen vullingen zitten die koel gehouden moeten worden.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

14

Ik heb het zelfde probleem! Als mijn taart af is zet ik hem op een kartonnetje en zo'n papieren randje. De volgende dag heb ik zelfs een keer een klein plasje fondant onder aan mijn taart gehad! Heb ook de botercreme mix gebruikt, dat moet ik dan meer een keer anders doen.
Maar wat ik me afvraag? Wij zullen toch niet de enige zijn die de botercreme mix gebruiken? Echt vreemd hoor! Maar goed, als het maar opgelost word. Echt handig hoor zo'n forum.

Gewoon doorgaan! Oefening baart kunst.

15

bij heel veel taarten gaat het goed als je afsmeert met de mix, maar af en toe gaat het toch smelten.