1

Onderwerp: Gelei van aardbeien, Echt of nep?

Hallo,

Ik ga binnenkort een taart maken.
Ik gebruik daar bovenop een laag aardbeiengelei,
Ik ben beginnend (met decoreren vooral)
Daarom heb ik twee vragen :

1.   De aardbeiengelei zelf,

De gelei van taartina doen, of koken zoals gelei ( structuur van jam ) , ( is die dan niet erg hard ) ?

2.   Echt of nep?

Ik heb bij de toko in de buurt aardbeiensmaakstof gekocht,
Is het beter om die te gebruiken + rode kleurstof?
En zien gepureerde aardbeien er niet lelijk uit om die te gebruiken voor de vulling?

Alvast bedankt!

2

Re: Gelei van aardbeien, Echt of nep?

Voor de gelei zou ik werken met gelatine. Met taartina wordt het echt gelei-ig en het is eigenlijk alleen geschikt voor vloeistoffen. Als je een gelei zou willen maken van verse aardbeien (even door de zeef geeft het mooiste effect, dan zijn de pitjes en grote stukjes eruit), dan kun je beter gelatine gebruiken omdat dat steviger wordt.

Gewoon drie eetlepels vruchtenmoes verwarmen in de magnetron en daar de geweekte gelatine (5 min in koud water) in oplossen. Dit door de rest van de moes mengen, even laten opstijven en net als het dikker begint te worden en niet meer zo 'loopt" over de taart verdelen.

Aardbeiensmaakstof + kleurstof kan ook maar let dan wel op de smaak. Even voorproeven ;) Dan kun je zowel taartina als gelatine gebruiken.

Zelf zou ik de voorkeur geven aan de verse aardbeien maar dat is persoonlijk. Als je echt een gladde, doorzichtige spiegel wil hebben, dan is het wel beter om met alleen vloeistof te werken. Aardbeienlimonade doet het dan trouwens ook goed.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes met je taart.

If life gives you lemons, make lemonade

3

Dankje voor je reactie,

Hoeveel blaadjes gelatine is handig om te gebruiken?

4

Op de verpakking staat geloof ik 1 blaadje per 500 ml
in de recepten hier op het forum kom je vaak 3 blaadjes tegen. Het hangt een beetje van de hoeveelheid af. Beter en blaadje teveel dan te weinig ;)

If life gives you lemons, make lemonade