1

Onderwerp: biscuit mislukt

Tja, die biscuit lijkt me niet gegund... vergat ik eerder vanavond de suiker en kon ik dus weer opnieuw beginnen, nu lijkt de biscuit veel te droog, brokkelt helemaal en lijkt meer op een schuimpje. Absoluut niet geschikt voor te snijden, laat staan in lagen, hij is ook helemaal niet hoog genoeg om in drie lagen te snijden. Ik krijg ook niet de bodem van de springvorm er onder uit zonder dat ie volgens mij in alle stukken ligt...

Dat wordt morgen opnieuw bakken dus, en dan bak ik maar veilig cake, dat weet ik tenminste hoe dat moet... Wordt dus wel minder luchtig, maar dat zullen de kids vast niet merken. Kijken of ik voor het weekend dan wel weer probeer om een biscuit te bakken, of ook voor veilig kies...

groetjes, Willeke

2

Re: biscuit mislukt

Het klinkt alsof je hem ofwel te lang, ofwel veel te heet gebakken hebt...want als hij breekt is hij echt t

3

Heb je de mix gebruikt of het basisrecept? want met het basisrecept is het juist niet zo goed om de temp te wisselen, is mijn ervaring.

Groetjes, Dorothea.

4

Ik heb een recept gebruikt uit een oud basiskookboek. Deze moest je in een oven van 175 graden schuiven, waarna je meteen temperde tot 150 graden en dan 30 tot 40 minuten bakken, en dan in de oven laten mee afkoelen, ik denk dat dat laatste het probleem is geweest, dat het te lang heet is gebleven. De mix kan ik niet gebruiken vanwege de allergie van mijn dochter. Ik ga gewoon straks een cake bakken en versieren, en probeer het van het weekend nog eens...

groetjes, Willeke

5

ik heb het gister zo gedaan, en dat werkte perfect..

4 eieren (in warm water leggen) dan au bain marie kloppen met 120 gram suiker, totdat er een soort lobbige lichte gele slagroomachtige substantie ontstaat...

dan 120 gram bloem zeven en er voorzichtig doorheen scheppen... beetje vanillearoma erdoor..

en toen 40 minuten op 180 graden (heteluchtoven) was helemaal perfect..

voor een bakvorm van 18 cm, dus als je een grotere hebt moet je natuurlijk meer nemen...;)

6 Laatst bewerkt door birgitta (08-04-2009 09:12)

Als je niet zo vaak bakt, en je wil een lekkere luchtige taart.
Dan zou ik het Moskovisch biscuitmix gebruiken.

Ik bak nu wel wat vaker, en gebruik het nog steeds.
Het is super lekker, en mijn klanten vinden dit ook.
En je taart lukt altijd :)
Deze heb ik gisteren gebakken.
En ik gebruik de tabel van http://www.felicitaartjes.nl/ , kijk bij de schema's

http://i40.tinypic.com/xaz9n5.jpg

Nog een tip.
Als je de vorm uit de oven haalt, en je taart heeft een bolling.
In de vorm laten, en dan een zware broodplank erop leggen.
Als de bolling weg is.
Kun je de taart op de kop op een rooster kiepen.

7

heb het ongeveer net als miranda gedaan, alleen wat maizena erbij en superluchtig alleen bovenkant is iets te donker...... beetje wegsnijden maar

ik had wat over en dat in een kleiner vormpje gedaan om een lekker toetje te maken voor vanavond maar die lijkt me ook wat droog denk ook te lang,dan maar een lekkere vulling en het gaat wel smaken denk ik zo

8

Poging nummer drie is in volle gang... ik heb het recept van Miranda gebruikt, alleen 5 eieren in plaats van 4 (omdat ik een vorm van 22 cm heb) en net als Noura een deel bloem vervangen door maizena. De hoeveelheden bloem en suiker heb ik natuurlijk evenredig aan de eieren aangepast. Ik vind het wel behoorlijk veel beslag, dus wat er nu nog mis zou kunnen gaan is dat-ie te hoog wordt... maar dat is in ieder geval beter dan zoals deze week te laag...

Over een half uur weten we meer!!!

9 Laatst bewerkt door Spices (11-04-2009 20:14)

Zo birgitta wat en mooi rechte taart.

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

10

Spices schreef:

Zo birgitta wat en mooi rechte taart.

Dank u Wel Spices :)

11

Ik heb een cake gebakken uit een recept om mijn taart van te maken maar ik had ook het probleem dat te droog was alleen in het midden was hij nog helemaal niet gaar :S ik weet nu niet wat ik fout gedaan heb! Hoe kan zo iets gebeuren?

12

wat was de grootte van je bakvorm Lesley? (hoogte en breedte / diepte )

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

13

ik heb 5 eieren in warm water, 150 suiker en 150 bloem (geen zelfrijzend) en twee dopjes vanilleessence. De eieren met suiker 15 minuten lobbig kloppen met een mixer op hoogste stand en dan met de hand het meel er door scheppen. Niet met de mixer!!!! en dan zal het goed lukken. oven voorverwarmen op 140 en dan 13 minuten op 150 en 13 minuten op 155 en dan de rest tot hij gaar is op 170. Ik ga dus van laag naar hoog ipv van hoog naar laag in temperatuur.
succes!! (en ik neem nog een hapje biscuit hahahh....)

groetjes Syl

14 Laatst bewerkt door Lesley1909 (07-05-2009 11:36)

Ik dacht 27 cm o.i.d. ik had de bakvorm van mijn moeder gebruikt dus kan het nu even niet opmeten :-) Oja bommeltje, wat voor bakvorm kan ik het beste gebruiken? gewoon een springvorm toch? die had ik wel gebruikt eerst. een ronde.

In het recept wat ik gebruikt heb stond erbij dat ik wel zelfrijzendbakmeel moest gebruiken misschien is het daardoor fout gegaan? Ik had de oven ook niet erg hoog staan idd. Ik ga dat recept van jou nog eens proberen syl mischien dat dat wel werkt. Ik was echt een beetje teleurgesteld toen het mislukt was, Daarvoor had ik het een keer gedaan door gewoon een boerencake te bakken en die te bekleden etc. dat ging wel hardstikke goed!

Bedankt voor de tips ik ga het nogmaals proberen ;) geef de moed niet op:D