1

Onderwerp: stukjes snijden

hallo ervaren baksters..

ik heb al flink lopen zoeken via de zoekfunctie, maar vind toch niet echt het antwoord dat ik zoek.

ik ga voor een vriendin van mij een taart maken (voor 24 volw en 8 kinderen)
ik wilde dus in eerste instantie rekenen met 30 personen, maar ik heb alleen springvormen. dus zat later te bedenken dat ik wellicht voor de kinderen bijpassende cupcakes kan maken en dan dus genoeg heb aan mijn springvormen. (ik heb 20 cm  -  24 cm  - en 26 cm)

nu zie ik in principe genoeg schema's van hoeveel puntjes er uit een springvorm kunnen worden gesneden.
ook heb ik wel de tekening gezien van h

2 Laatst bewerkt door Brabantsetaart (25-04-2009 10:24)

Re: stukjes snijden

Ik zou het proberen om het in gewoon Nederlands uit te leggen;

Ik reken voor een stukje per persoon 30 cm (5x6 cm)

In het rechthoek dus makkelijk uit te rekenen bv je hebt een taartvorm van 25x25.
Dit is dus 625 cm oppervlakte, gedeelt door de 30 cm per persoon kom ik op een aantal van 20 personen.

In een cirkel is het wat moeilijker; dan moet je 3.14 (pie)x straalxstraal uitrekenen delen door weer de 30 cm per persoon.
Straal is de halve doorsnede van een springvorm.
Voor een springvorm van 26 cm kom je dus uit bij een berekening van 3.14x13x13= 530 cm totaal, delen door de 30 cm per persoon kom je uit op ruim 17 stukjes (17.68).

Bij zo'n grote vorm doe ik er altijd snijinstrukties bij op papier, zodat iedereen het snapt, want als je hier idd appeltaartpunten uit gaat snijden krijgje vreemde puntjes.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=45292

voor de springvormen die jij hebt bereken ik dus;
20 cm= 10 personen
24 cm= 15 personen
26 cm= 17 personen

dus ruim voldoende voor 30 personen.

p.s. dit is voor een bekleede taart, voor een gewone slagroomtaart bereken ik stukjes van 50 cm ( dus per persoon een stuk van 7x7 cm)Dus dan deel ik het geheel door 50 ipv 30 cm.

Hopelijk snap je mn uitleg.

3

dankjewel voor je uitgebreide en vooral 'gewoon Nederlandse' uitleg ;)

dat schemaatje/tekeningetje had ik idd al eens ergens gezien
maar ik vraag me af h

4 Laatst bewerkt door Jax (25-04-2009 22:33)

Ik heb laatst bij Marianne tijdens een workshop gezien dat ze een kleinere cirkel pakt (dit kan een uitsteker of glas of iets dergelijks zijn) die drukte ze in het midden. Zodat er alleen een afdruk kwam te staan, niet helemaal door dus. En dan kun je prima stukjes van de buitenste ring snijden. Tot aan de afdruk en is de buitenste ring opgesneden, kun je heel makkelijk het middelste deel snijden.
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, hou anders de tekening (van die boven genoemde link) erbij.
Ik heb het vandaag voor het eerst zo gedaan op m'n zus d'r verjaardag en het werkt prima!

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

5

dankje voor de tip
die ga ik iig onthouden en uitproberen

6

He dat is nog eens een goede tip!!!! Bedankt! (eigenlijk wel weer heel duf dat ik daar dan zelf nog niet op ben gekomen.....)

Enjoy!