1

Onderwerp: Wie heeft er nu gelijk??

Oudje!

Vandaag heerlijk met mijn vriendin naar de Ikea geweest en daar de grootste Blandaschaal gekocht die er was. Ik ga het gebruiken als fruitsschaal en zij om een basketbal te maken voor haar zoon. Nu moet ik binnenkort een pokemon taart maken en ik dacht, als ik nu de maat kleiner pak, 2x keer een helft bak, en dan tegen elkaar aanzet/plak, dan heb ik een hele pokemonbal.

VOlgens mij vriendin kan het niet, want de biscuitmix zou te zwaar zijn, maar volgens mij moet het lukken. Wie o wie heeft dit wel eens gedaan en heeft ervaring??

ik wacht met spanning op jullie reacties!!

groetjes
chantal

Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede. (boehda)         www.taartenomopteeten.mijnalbums.nl

2

Re: Wie heeft er nu gelijk??

Het moet mij geen probleem lijken!
Goed afsmeren met botercreme 1:1 en goed op laten stijven, dan moet dat wel gaan hoor!
En biscuitmix is juist lekker licht & luchtig...

3

Ja hoor moet wel lukken hoor,  want de biscuit is heel licht,  net wat sproet zegt.

Veel succes!!

Ze zijn mooi om naar te kijken.
Maar te lekker om te laten staan.

4

Hoera, dan heb ik tot nu toe gelijk, ik laat het resultaat na 6 mei zien!! 6 mei moet de taart af zijn. Bedankt meiden!!

Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede. (boehda)         www.taartenomopteeten.mijnalbums.nl

5

Hmm... het lijkt mij nog niet meevallen. Juist omdat het zo licht is - ook de onderste - lijkt me dat de kant waar de bal op rust heel wat te verduren krijgt.
Maar ik hoop uiteraard voor je dat het goed gaat :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

het is helemaal geen probleem, het is juist licht.
Ik heb het gedaan met madeira die is een stuk zwaarden en dat ging ook perfect.

7

ivankapaesch schreef:

het is helemaal geen probleem, het is juist licht.
Ik heb het gedaan met madeira die is een stuk zwaarden en dat ging ook perfect.

Maar is dat dan niet gewoon stevig genoeg zodat het niet inzakt???
En anders misschien de onderste helft met iets stevigs en de bovenkant met biscuit? Heb je meteen 2 smaken...

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

IK heb van mijn blanda bollen gisteren toevallig een kop en schotel gemaakt. Dus ook een blanda op zijn kop.

Het viel mij vies tegen. Hij bleef niet echt in vorm. Het leek wel of hij ging inzakken (en ik heb altijd hele strak beklede blanda bollen). Waar door het geheel niet strak eruit zag. En dat gebeurde pas nadat ik hem had omgedraaid, op zijn kop had gezet.

Dus ik zou zeggen dat je vriendin gelijk heeft.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Volgens mij zakt de onderste dan toch echt keihard in..

10

En als je ze aan elkaar plakt met botercreme 1:1 en dan allebei op z'n kant? Dus dat de naad zeg maar, van boven naar beneden loopt. En dan beide kanten "stutten" tot de botercreme uitgehard is.
Dat lijkt mij een betere oplossing dan een halve bol boven en 1 halve bol onder.

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

11

Natasch had toch ook een bal gemaakt in een beker,was volgens mij ook een hele bal hij staat in de parade.

groetjes van Ann

12

Nou meiden, heb besloten dat ik toch maar een halve bal maak, je zal net zien, dat die toch inzakt, en ik moet het ook nog even zelf wegbrengen, omdat de middelste toevallig naar logopedie moet die dag, en het ligt naast elkaar, anders is het garantie tot aan de deur :lol: maar nee, ik ga toch voor een halve bol, toch op safe, en als ik een keer zin heb, dan ga ik wel eens voor mezelf zo';n bal maken, kijken wat het doet. Maar bedankt dat jullie weer mee gedacht hebben.!!!!

13

Ik heb met de kleine blandaschaaltjes (modelletje 'tiet' :D) wel eens een voetballetje gemaakt met biscuit (ongevuld) en dat ging!
Ik geloof dat ik van alle bovenstaande opties diegene met cake onder en biscuit boven de meeste kans van slagen zou geven....

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

14

Misschien wil het beter met de action schalen? tenminste die als onderste gebruiken, die hebben volgens mij net iets meer een platte onder/bovenkant...

Ben je benieuwd naar mijn nieuwste taarten/cc's Neem dan hier een kijkje: www.suikermieke.nl

15

annemieke-76 schreef:

Misschien wil het beter met de action schalen? tenminste die als onderste gebruiken, die hebben volgens mij net iets meer een platte onder/bovenkant...

Een platte onderkant is niet echt het probleem :think:

Het gaat er meer om dat het gewicht van de bovenste helft de onderste doet inzakken,.. Ongeveer het zelfde effect als een niet gestutte stapeltaart..

Wat mij weer doet denken.. als je hem nou als stapel zou stutten.. dus kartonnetje ertussen en op een 3 tal strategische plekken een chocostick.. hmmm volgens mij loop je dan al minder risico

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

16

Bommeltje schreef:
annemieke-76 schreef:

Een platte onderkant is niet echt het probleem :think:

Het gaat er meer om dat het gewicht van de bovenste helft de onderste doet inzakken,.. Ongeveer het zelfde effect als een niet gestutte stapeltaart..

Wat mij weer doet denken.. als je hem nou als stapel zou stutten.. dus kartonnetje ertussen en op een 3 tal strategische plekken een chocostick.. hmmm volgens mij loop je dan al minder risico

he dat is een goed idee, toen ik je berichtje las, dacht ik ja, natuurlijk.. het gaat toch steeds meer kriebelen, dus ik denk dat ik me er toch aan ga wagen. Bedankt dat jullie zo mee willen denken.

17

Biscuit is licht, ja helemaal mee eens, maar door de vulling wordt hij een stuk zwaarder!
En ongevuld lijkt het me niet echt lekker.
Succes ermee.

18 Laatst bewerkt door Ottolien (27-04-2009 14:01)

Bij mij was het ook bij de vullingen dat hij ging uitzakken, die randen ga je dan zo goed zien. :grr:
En ik had hem al redelijk licht gevuld met botercreme extra (banketbakkersroom). Je kan het effect zien bij mijn kop en schotel.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

19

Ik denk dat ik het met cake zou doen. In ieder geval voor de onderste helft.
Als je in het boek 'Enchanting Magical Cakes' van Debbie Brown kijkt, dan zie je dat ze met 'Maideira sponge cake' werkt voor al die 3-D taarten. In dat boek staan ook balvormige taarten. Ze zegt (in haar boek) dat het geheim van succesvol cake decoreren is dat je een stevige cake nodig hebt die weinig kruimelt bij het snijden.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes v. Annette.

ik heb gisteren een "bol wol" gemaakt op de zelfde manier.
2 halve bolletjes aan elkaar "geplakt" en toen lag er een bal
uiteraard gevuld :-)

maar,,,,,,,,,,,,,die van jij ging echt wel inzakken.
voor een bol /dot wol geeft dat niet zo dat heb je anders ook wel in het echt.
maar een ingezake voetbal wordt in eens een lekke bal :-)
ik heb voor de taart een 20 cm grote al eerder gebakken en in de vriezer gedaane biscuit gebruikt.
alle biscuit had ik er uiteindelijk echt wel voor nodig.
bal had denk ik uiteindelijk een doorsnede van ongeveer 17 cm.

ik zou het voor een voetbal dus niet gebruiken.
ik denk dat hij bij meerdere inzakt want de bol wol die ik op deze site zag(rood) was ook plat geworden aan de onderkant.
misschien kleinere ballen maken ik denk dat die niet zo veel te verduren hebben.
succes

21

@ deal or no deal: Ik denk zomaar dat de topicstartster al klaar is met het uitproberen....omdat dit topic uit april 2009 stamt namelijk....

Volg je hart...want dat klopt!

22

Tja .....en geen eindresultaat gemeld.

23

heleena schreef:

Moet dat dan?  :think:

24 Laatst bewerkt door Henriette34 (19-08-2011 13:54)

onderste cake en bovenste biscuit! (nog even als eindresultaat voor diegene die dit nog wil doen !!)

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

25

Karin09 schreef:
heleena schreef:

Moet dat dan?  :think:

Nee, niets moet maar meestal gebeurt zoiets toch wel??