1

Onderwerp: fondant zacht!

Beste Mensen,

Help mijn fontant is erg zacht.. hoe krijg ik dit wat harder of stugger, kan niks ermee :(

2

Re: fondant zacht!

Je kunt er poedersuiker doorheen kneden!

Groetjes Charissa Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Arnhem!!
Website: www.droomtaarten.nl

3

Je kan wat poedersuiker doen, maar ook niet teveel, ik heb weleens veel erdoorheen gekneed, en toen voelde het goed, maar ging het wel v

Mijn website: Presentaart

4

Welke fondant gebruik je?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Ik gebruik rolfondant.. en heb het net gekocht maar het plakt en is gewoon te zacht om mee te werken

6

Welk merk rolfondant gebruik je? ;)

Ik zit net te kijken want ik heb hetzelfde probleem. Heb Regalice rode fondant gekocht om rozen te maken en er is niets mee te beginnen. Het lijkt wel plakkende kauwgum. Vreselijk. Ik voelde het eigenlijk al toen ik het pak uitpakte, zelfs afgesloten was het al te flexibel. Heb het van ellende in de koelkast gelegd en moet nu heel m'n taartenschema omgooien. Wilde voor een opdracht al een paar maanden een witte taart met rode rozen en nu ben ik maar aan violette rozen begonnen, dat plakt niet. (en kwam met dezelfde zending)
Dus ik sluit me aan bij je vraag wat we er mee moeten doen.

We zijn intussen een paar dagen verder en het is nog steeds niet gelukt met het zachte fondant. Het is trouwens van Pettinice ipv. Regalice. Heb het geprobeerd met poedersuiker maar het helpt niet.

9

Hmm, Pettinice hoort niet zacht te zijn hoor. Sterker nog, ik boetseer er graag mee omdat het snel hardt... Wat gebeurt er als je het uitrolt dan?

als de witte fondant te zacht is, komt dat vaak toch door de temperatuur. koel wegzetten is de enige remedie. Maar de koelkast is niet geschikt, om dat onze europese koelkasten vochtig gekoeld zijn. Alleen Amerikaanse koelkasten werken met een airco-vergelijkbaar systeem, en zijn dus droog van binnen. Een beetje poedersuiker kan in noodgevallen ook.
Gekleurde fondant (uit de webshop) vooral de rode en de zwarte, zijn erg zacht omdat er erg veel kleurstof doorheen zit. Om te boetseren of rozen te maken is het verstandig om hier altijd tylose door heen te kneden en minimaal 3 dagen te laten rusten. Om gekleurde fondant niet te laten plakken bij het boetseren en uitrollen kun je beter een dusting dotje gevuld met maizena gebruiken, dan poedersuiker. Poedersuiker geeft vlekken die niet uitwisbaar zijn. Maizena heeft daar minder last van. Succes

11

(leest ondertussen ook even mee )
Oooh ik ga deze week beginnen met mn eerste keer een taart bekleden met fondant .. ben benieuwd :P

Marianne schreef:

Hmm, Pettinice hoort niet zacht te zijn hoor. Sterker nog, ik boetseer er graag mee omdat het snel hardt... Wat gebeurt er als je het uitrolt dan?

Ha Marianne,
Het kan niet uitgerold worden want als ik een stukje uit het pak neem dan plakt het al aan m'n vingers en is er niet meer af te krijgen zonder het onder een warme (lees "hete")  kraan te houden.
Denk dat het 500 gram fondant in pedaalemmer wordt.

groeten,
Joyce

13

Dan is hij te warm geweest denk ik. Gebruik zelf ook altijd petticine en vind het erg fijn werken en lekker smaken.

Probeer eens wat crisco op je handen te doen, dat scheelt heel veel tegen het plakken. Daar heb ik anders nml ook wel last van want door de warmte van mijn handen plakt het idd enorm maar met de crisco niet.  Dan een beetje poedersuiker op je werkblad en zou het goed moeten komen.

Groetjes Marlies

14

ik heb het idd ook. heb 3 kg besteld omdat de 5 kg (andere merk) tijdelijk op was, balen!