1

Onderwerp: Baklava cupcakes?

Ja haha ik weet het wel te verzinnen.

Ik probeer een niet al te ingewikkeld recept voor honing-pistache cupcakes samen te stellen... maar ik vraag me vooral af hoe je er voor zorgt dat je de honing duidelijk proeft.

Jep, maandag boekverslag presentatie, dinsdag profielwerkstuk presentatie (alweer) (mag naar de landelijke finaledag van een of andere wedstrijd haha, dacht je eindelijk alles gehad te hebben...)

Maar goed mijn profielwerkstuk gaat o.a. over Griekse kunstgeschiedenis dus ik wou iets wat een beetje die kant op smaakt... (ja een feta kaas of olijven cakeje lijkt me toch niks...) Er boven op komen roodfigurige symbooltjes van MMF (als me dat lukt).

http://img.photobucket.com/albums/v110/QueenZenobia/My%20pictures/cc.png

Carpe diem & Kali orexi

2

Re: Baklava cupcakes?

Heb je toevallig het boek cupcake-parade?
Daar staat een recept met ahorns(maple syrop) misschien dat je die verhoudingen met (vloeibare)honing kunt proberen?
En de walnoten met pistach nootjes vervangen.
Ik heb het recept op het net gevonden en vertaald, maar het wijkt iets af van wat ik in het boek heb gelezen(toevallig gisteren bij de bijenkorf)
280g bloem, 3 theelepels bakpoeder, 1/2 theelepel zout, 115 g boter, 250 ml stroop, 125 ml melk
(in de vertaling staat 300g bloem, weet niet meer wat de hoeveelheid boter was)
hopelijk heb je er wat aan, succes

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

3

Nee ik heb dat boek niet. (Wel gezien maar ik dacht, koop ik later wel een keer. Argh.) Maar bedankt!

Carpe diem & Kali orexi

4

Misschien de honing-cakejes van Marlies eens uitproberen, en dan met nootjes erdoor?

Ik trouwens even een vraagje voor je: hoe kom je aan je nick Zenobia?? In combinatie met die Griekse voorkeur word ik daar nl. erg nieuwsgierig ... :D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Adrienne schreef:

Misschien de honing-cakejes van Marlies eens uitproberen, en dan met nootjes erdoor?

Ik trouwens even een vraagje voor je: hoe kom je aan je nick Zenobia?? In combinatie met die Griekse voorkeur word ik daar nl. erg nieuwsgierig ... :D

Het is m'n echte naam. En m'n moeder heeft archeologie gestudeerd, vandaar. Ik kan het op forums altijd zo gebruiken omdat er toch niemand anders zo heet haha.

Ik had dat recept idd al gezien, maar het klonk iets te 'Hollands' met die speculaaskruiden er in, en iemand in de topic zij al dat je de honing niet echt proeft. Dus wel lekker! Maar niet voor deze gelegenheid.

Carpe diem & Kali orexi

6

Zenobia schreef:

Het is m'n echte naam. En m'n moeder heeft archeologie gestudeerd, vandaar. Ik kan het op forums altijd zo gebruiken omdat er toch niemand anders zo heet haha.

Ik had dat recept idd al gezien, maar het klonk iets te 'Hollands' met die speculaaskruiden er in, en iemand in de topic zij al dat je de honing niet echt proeft. Dus wel lekker! Maar niet voor deze gelegenheid.

Handig he, een ongebruikelijke naam ;) :D
Ik vroeg het me af omdat hier in Cyprus voor de kust een erg bekende duiklocatie is, nl naar een gezonken schip dat Zenobia heet (of misschien ZInobia, dat weet ik niet meer zeker), maar daar heeft het dus niks mee te maken :lol:

Groetjes, Adrienne

7 Laatst bewerkt door Adrienne (18-04-2009 20:33)

Even gegoogled: het is inderdaad Zenobia :) : Zenobia op youtube

Groetjes, Adrienne

8

Adrienne schreef:

Handig he, een ongebruikelijke naam ;) :D
Ik vroeg het me af omdat hier in Cyprus voor de kust een erg bekende duiklocatie is, nl naar een gezonken schip dat Zenobia heet (of misschien ZInobia, dat weet ik niet meer zeker), maar daar heeft het dus niks mee te maken :lol:

'Hier in Cyprus'?
Ik ga van de zomer op vakantie naar Cyprus!

Maar nee, Zenobia komt van koningin Zenobia; een vrouw die rond 200 AD leefde en dacht 'goh wat die keizers kunnen, dat kan ik ook' en het halve Romeinse rijk veroverde voordat ze haar vingen. Haar stad heet Palmyra en ligt midden in de woestijn in Syrie. Heel mooie plaats.

Carpe diem & Kali orexi

9

Jij liever dan ik, in de hitte :s ;) In de zomer zit ik net in Nederland, anders had je even langs kunnen komen :)

Groetjes, Adrienne

10

Adrienne schreef:

Jij liever dan ik, in de hitte :s ;) In de zomer zit ik net in Nederland, anders had je even langs kunnen komen :)

Hihi ja... ik ben gewend aan de woestijn he.  ;)

Carpe diem & Kali orexi

11

Hoi Zenobia,

Een vriendin van mij vertelde van de week dat ze baklavamuffins had gemaakt. Ze zou het recept nog voor me overtikken, maar intussen heb ik dit voor je gevonden:

Baklava Muffins #22080
I love Baklava and this is a delightful treat that brings the same flavors through. from How To Be a Domestic Goddess by Nigella Lawson.
Filling
1/2 cup walnuts, chopped
1/3 cup sugar
1 1/2 teaspoons cinnamon
3 tablespoons butter, melted

Muffins
1 cup flour
7 tablespoons flour
2 teaspoons baking powder
1/2 teaspoon baking soda
1/4 cup sugar
1 large egg
3 tablespoons unsalted butter, melted
1 cup buttermilk
2 tablespoons buttermilk
Topping
1/2 cup honey

6 servings 12 muffins Change size or US/metric

35 minutes 20 mins prep

Preheat oven to 400F degrees.
Mix all the filling ingredients together in a small bowl, set aside.
In a large bowl, mix together the flour, baking powder, baking soda and sugar.
Mix the egg, melted butter and buttermilk.
Make a well in the dry ingredients and add gently mix in the wet ingredients.
Fill 12 miffin cups 1/3 full, add a scant tablespoon of filling, cover with more muffin mixture until 2/3 full.
Sprinkle any remaining filling on top of the muffins.
Bake for 15 minutes.
Put the muffins onto a rack to cool and drizzle with honey (it may be easier to drizzle the honey if it has been warmed first).

Succes!!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

12

Ooh dat ziet er heel goed uit! Bedankt!
Alleen kunnen muffins echt niet in mijn oven... maar misschien kan ik het recept aanpassen voor cupcakes. Of het bij de buren bakken haha.

Carpe diem & Kali orexi

13 Laatst bewerkt door inge h (19-04-2009 09:38)

Hihi het zal Nigella niet zijn ;)
Zenobia, ik wil je ook nog heel veel succes met je presentatie en de landelijke finale wensen.
Was ik vergeten in mijn eerste berichtje.

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

14

hoi
wat is buttermilk????

Karnemelk