1

Onderwerp: Crisco/shorting tegen scheurende fondant?????

Kun je het ook door je fondant doen zodat het minder gaat scheuren. Ik heb het nu al twee keer gehad, dat mijn fondant nieuw uit de verpakking gaat scheuren als ik het op de taart wil leggen en gisteren toen ik een strik wilde maken. Ik gebruik trouwens Pettinice.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen!

2

Re: Crisco/shorting tegen scheurende fondant?????

Ik heb zo'n soortgelijke vraag gesteld, alleen dan mbt boetseren van MMF. Mijn vraag is ook nog niet beantwoord =|.
Ik denk dat tylose helpt, maar ik hoop van andere mensen met meer ervaring nog duidelijkheid te krijgen.

3 Laatst bewerkt door karin6871 (21-04-2009 20:28)

Je kunt ook een stukje tafelzeil nemen, die insmeren met crisco, daar je fondant op uitrollen en met zeil en al op je taart leggen.. daarna trek je gewoon het tafelzeil eraf. Ikzelf meng meestal fondant met marsepein trouwens, dat bevalt me prima!

Tylose maakt de boel hard, dat is goed voor letters en uitstekers, maar niet om een hele taart te bekleden...uiteraard wel weer voor de lussen van een mooie strik!
Van crisco wordt het slapper..dus lijkt het me dan alleen maar meer te scheuren.

Er zijn hier veel heel ervaren dames (en een enkele heer), die hier nog veel meer over weten...
Succes iig!

Groetjes,
Karin

4

Rol je de fondant niet te dun uit?
Ik heb dat in het begin ook gehad. Iets dikker uitrollen en het gaat prima.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Ah, toch nog reactie's van de meer ervarenen, mijn tylose-idee was toch niet helemaal goed ;).
Karin6871; het kan dus wel voor decoreren, maar droogt het door tylose ook niet meer uit, waardoor weer kans op scheuren ?

Met bekleden heb ik er trouwens ook geen last van, ik gebruik dan wel MMF.

6

Crisco: Dit is heel erg fijn om marsepein, fondant etc te kneden als het wat harder is geworden en het voorkomt plakken. Gewoon een beetje op je hand doen of door je marsepein of fondant heen en door het kneden wordt het dan soepeler en is het gemakkelijker te verwerken. Het is door de crisco ook minder droog, dus het scheuren zou eventueel minder kunnen worden. Zorg ook dat je niet te dun uitrolt :)

Tylose: Dit is om fondant hard te maken. Dit is inderdaad handig (zoals Karin al zei) om strikken te maken of letter tappits. Van tylose wordt het juist ontzettend hard, waardoor het juist sneller gaat scheuren.

Groetjes Laura!