1

Onderwerp: Oven vraagje

Hallo allemaal,

Ik heb een klein probleempje. Ik heb een whirlpool combi oven met heteluchtoven van 34 liter en een draaiplateau. Nu is het zo dat mijn thermometer (of temperatuurregelaar) met 25 graden tegelijk in te stellen is, dus van 50 graden naar 75 of 100 of 125 etc. Ik kan dus geen 140graden of 180graden instellen. Daarnaast lees ik in alle recepten dat je bij gebruik van een heteluchtoven de aangegeven temperatuur naar beneden moet bijstellen.

Mijn probleem: ik krijg dus nooit mijn biscuit perfect: als ik het op 175graden bak dan kan het te droog uitvallen aan de bovenkant en aan de randen, vaak moet ik voor het middenstuk trouwens de oven wat langer laten bakken dan de aangegeven tijd. Doe ik de oven lager dat duurt het eeuwen (wordt 150graden) en volgens mij droogt de biscuit dan ook uit.
Iemand ook deze problemen?

2

Re: Oven vraagje

Ruilen? Mijn oude gasoventje laat alles gewoon standaard verbranden.

Carpe diem & Kali orexi

3

Ik zou 'm dan de eerste helft van de tijd op 150 zetten en daarna verhogen naar 175.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Bedankt voor de suggesties! Ik wil trouwens ook nog een vrijstaande oven erbij kopen omdat ik nu als grootste taart een ronde vorm van max 30cm doorsnee kan maken, maar vierkant is niet mogelijk omdat het draaiplateau anders niet kan draaien. Ik zit te denken aan een Sharp combi magnetron ook met heteluchtfunctie en 40liter inhoud. Heeft iemand ervaringen met deze oven? Is de temperatuur bijvoorbeeld per 5graden in te stellen (of per 10graden)?

Bakervaring? Ik hoor het graag!

5

Een heteluchtoven hoft niet zo warm te staan. Ik bak mijn taarten op 160 graden dat zou voor jou dus 150 worden. En dan iets langer erin.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Ik heb ook een sharp-combi gehad en het bakken daarin ging prima. De temperatuur kon je daar ook niet heel exact bij regelen maar met een beetje uitproberen kom je er wel uit wat de beste stand is. Het voordeel van de Sharp die ik had was dat er ook een rooster in zat en je dus ook vierkante taarten kon bakken.
Nu ben ik sinds kort de eigenaar van een enorm fornuis (90 cm) met daaronder natuurlijk een prachtige oven. Vandaag gewoon 6 boltaartjes tegelijk gebakken. Daar deed ik normaal 3x over!

7

H