1

Onderwerp: Icing hoe doen jullie dat?

Gisteravond prachtige koekjes gebakken theepotjes, paarden, hartjes, bloemen.
En vandaag vol goede moed begonnen met de icing.Wat een drama!Dat spul stuift vreselijk dus binnen 10 seconden de hele keuken wit....:( en voor dat ik het op de goede dikte had om lijntjes te spuiten had ik een baard als sinterklaas...
Het spuiten op zich gaat prima maar om dat spul zelf aan te maken..jammer want het spuiten vind ik wel erg leuk.Hebben jullie misschien een tip?Ik heb de suiker gezeefd en het eiwitpoeder en toen de mixer aan en het vocht erbij.Is het echt nodig die mixer?Sorry moest het even kwijt,ga nu maar soppen en eten klaar maken en dan vannacht ook nog in de nachtdienst bah mijn humeur is er niet op vooruit gegaan door dit avontuur.

Als ieder mens een ander mens gelukkig zou maken, was de gehele wereld gelukkig
groetjes saskia

2

Re: Icing hoe doen jullie dat?

Hoi Saskia,

Misschien een ideetje om eerst het eiwit en het water samen te mixen en dat goed opte laten lossen, daarnaa beetje voor beetje het poedersuiker erbij? Dan blijft je keuken schoner en jezelf ook!

3

ik heb van het weekend ook icing gemaakt en je moet eerst heeeeeel langzaam mixen en dan beetje bij beetje water erbij doen. Bij mij stuifde het toen niet, maar ik heb wel zo'n kennie met spatklep dus misschien scheelt dat ook weer....

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

4 Laatst bewerkt door sasba (17-03-2009 17:11)

isabel-le schreef:

Hoi Saskia,

Misschien een ideetje om eerst het eiwit en het water samen te mixen en dat goed opte laten lossen, daarnaa beetje voor beetje het poedersuiker erbij? Dan blijft je keuken schoner en jezelf ook!

Hoi Isabel-le,
bedankt voor je antwoord.:)
Dat had ik in eerst instantie gedaan maar toen had ik allemaal klonten.
Dat heb ik weggegooid en ben opnieuw begonnen.
Ik denk dat ik voortaan eerst het water in de kom moet doen en dan inderdaad de suiker erbij zeven en het eiwitpoeder.Misschien eerst rustig met de garde?
Ik had ook een recept met maar 30 ml water ik kan beter die van het forum volgen met 60 ml water dan krijg je gelijk meer icing.
En dat kan bewaard worden.:Y

groetjes saskia

5

Ik doe ook altijd eerst het water in de kom.. doe wel altijd gelijk alle poedersuiker erbij (maak nooit zoveel) en dan 'roer' ik eerst met mn handmixer erdoorheen, waarna ik hem aanzet. Dan heb ik nooit last van stuiven :)

6

Hoi hoi,
Nou dat geeft weer wat moed.Denk dat ik het dit weekend nog eens ga proberen.
Ik wil dan ook wat meer maken omdat ik met verschillende kleuren wil werken
wordt vervolgd.
In ieder geval bedankt.

groetjes saskia

7

Hoi Sasba,

Ik heb je vraag even verplaatst, hier hoort ie thuis :) Ik heb nog een goede tip voor de volgende keer: gooi een vochtige theedoek over je keukenmachine (wel zorgen dat ie niet tussen de machine kan komen!), dan stuift de poedersuiker niet zo ;)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

kant en klare kopen, scheelt mij een hoop rommel!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

9

christol schreef:

kant en klare kopen, scheelt mij een hoop rommel!

Waar koop je kant en klare icing?

groetjes saskia

10

Jozien schreef:

Hoi Sasba,

Ik heb je vraag even verplaatst, hier hoort ie thuis :) Ik heb nog een goede tip voor de volgende keer: gooi een vochtige theedoek over je keukenmachine (wel zorgen dat ie niet tussen de machine kan komen!), dan stuift de poedersuiker niet zo ;)

Dat vind ik ook een goed idee!

groetjes saskia

11

Die theedoek vind ik ook een goed idee!

Ik doe alle ingredienten altijd meteen bij elkaar. Dan roer ik met een vork of lepel zodanig dat er niet zo veel 'stuifbaar' spul meer in zit (het zijn dan wel soort van klontjes) en dan zet ik de mixer aan.

Werkt opzich prima.

-*- Ieder moment is een taartmoment... -*- www.joyceschut.nl -*-

12

Kant & klare hebben ze ook bij de webshop, maar ik vind zelf maken wel zo makkelijk (en goedkoper ;)). Ik doe het ook met een theedoek. Eerst mengde ik eiwitpoeder en water  door elkaar en een uur laten staan, maar nu doe ik het door de  suikerbakkerspoeder en eiwitpoeder met theedoek erover op lage snelheid roeren en dan eerst op lage snelheid water erbij gieten totdat het klonterig wordt, dan op medium snelheid 10 minuten.

Ik maak altijd eerst de stevigste consistentie, dus dat de pieken echt omhoog blijven staan. Als ik zachte of vloeibare nodig heb, leng ik de stevigste aan tot benodigde dikte.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

13

ooo ... ik ga dit ook proberen, met de theedoek erbij.
Alleen de theedoek maakt dus een soort tent over de hele kop van de mixer neem ik aan - dan valt ie over de kom als het ware toch?

Jullie geven mij weer nieuwe moed!

Groetjes Tweety!

14

ik maak altijd RI met mijn KitchenAid
10 g eiwitpoeder
60 g water
500 g poedersuiker of bloemsuiker
Ik zeef de poedersuiker en het eiwitpoeder in de kom, zet de mixer aan op de allerlaagste stand en giet er dan in een straaltje het water bij. Ik heb ook zo'n spatscherm maar dat is helemaal niet nodig bij mij. Als het water erbij is, zet ik de timer op 10 minuten. Als hij bijna klaar is, giet ik er nog een koffielepeltje citroensap (gezeefd) bij voor een lekkerder smaak. Dan maak ik de gewenste kleurtjes aan en eventueel verdunnen afhankelijk van wat je gaat doen. Dit werkt keer op keer goed bij mij.

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

15

Ik meng het eiwitpoeder met het water en dan even heel hard met de garde er door roeren, klontjes weg..
3/4 van dit mengsel met de poedersuiker mengen op lage stand en dan de rest er door mengen op hoge stand.
Geen gestuif en geknoei.

www.taartmomentjes.nl Een taart voor elk moment.

16

Bij de AH Xl verkopen ze ook kant en klare icing. Staat bij de amerikaanse taartmixen in de smaken vanille (wit) en de overheerlijke chocolade. Ook erg lekker met de Devils Food chocoladetaartmix.

Groetjes Marlies