1

Onderwerp: Oefen alternatief voor marsepein gezocht!

Hallo,

Ik ga mn eigen bruidstaart maken en wil van te voren oefenen met het bekleden van zulke grote taarten (de grootste is een ovaal van doorsnee 41cm :S).
Ik vind het een beetje zonde om lekkere fondant en marsepein daarvoor te gebruiken want als ik het telkens kneed, uitrol, crisco gebruik en dat dan een paar keer vind ik het niet zo hygienisch om er dan nog een taart mee te bekleden.

Heeft iemand goede ideen wat ik kan gebruiken om te oefenen? Iets wat zo dicht mogelijk in de buurt komt qua eigenschappen met fondant/marsepein.
En hoeveel heb je nodig voor een taart van 41 cm doorsnee?

Alvast onwijs bedankt weer!
Irene

2

Re: Oefen alternatief voor marsepein gezocht!

Misschien met fimo klei? Niet echt fris over een taart, maar als je hem daarna weggooid kan het geen kwaad.

Ik oefen gewoon met mmf. Er is altijd wel een vrijwilliger die het op wil eten! Zelfs voor meerdere taartjes. :Y

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Er zijn inderdaag wel vrijwilligers maar niet genoeg voor een taart met een doorsnee van 41 cm.
En MMF heb ik geprobeerd zelf te maken en dat was geen goede ervaring!
Fimo klei is idd wel een optie misschien.

Ik heb op internet een recept gevonden om zelf klei te maken:
2 kopjes bloem ,2 kopjes water ,1 kopje zout ,2 eetlepels olie

Alles roeren in een pan op een laag pitje.En dan roeren tot het een soort van aardappelpuree is.

Het lijkt me een soort brooddeeg achtig iets. Maar aangezien het zo'n 15 jaar geleden is dat ik voor het laatst iets met brooddeeg gedaan heb weet ik niet meer of de textuur overeen komt met die van marsepein.
Zijn er moeders die hier meer over kunnen vertellen?

4

Ik zou ook voor MMF gaan, en dan zelf maken. Zo blijft het betaalbaar, en het heeft toch het meest dezelfde eigenschappen. Ik weet niet wat fimo klei kost, maar dat wordt volgens mij een duur grapje...

Voor de hoeveelhied zou ik de inhoud meten met water, en daarna vergelijken met de inhoud van de grootste maat hier in de tabellen of op de felicitaartjes-site. En dan een beetje met een gerichte gok uitproberen. :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Volgens de tabellen heb je voor de grootste ronde taart (40cm) 1200 gram fondant nodig. Denk dat je voor n ovale dan iets meer nodig hebt dus zeg 1500 gram.
Hoeveel marshmellows en poedersuiker heb je dan nodig?

Moet maar aan de MMF geloven denk ik...

6

Heb je dit topic al gezien? Staan verschillende goede tips en how-to's in :Y

Groetjes, Adrienne

7

Dank je, zal vanavond (ben nu aan t 'werk') even op youtube kijken.
Klopt het dat je met 1 zak van 300 gram ongeveer een kilo fondant krijgt?
Maar misschien ben ik eigenwijs en ga ik het toch eerst proberen met brooddeeg. Is wel een stuk makkelijker te maken en goedkoper. Hmm, moet even kijken.

8

Voor een kilo heb je wel iets meer dan 300 g mm nodig: daar maak je denk ik zo'n 8 ons van.

Groetjes, Adrienne

9

Oke dank je wel!

10

het recept van de klei dat je het geschreven is inderdaad van brooddeeg.
Volgens mij heeft dit niet zoveel weg van marsepein of fondant dat je het daarmee kunt vergelijken.

Veel succes met de voorbereidingen.

liefs Saskia
Elke dag is een cadeautjes, pak het uit.

11 Laatst bewerkt door Just mi (16-04-2009 16:05)

Ik heb veel geoefend met gewoon de klei van de kinderen, Bij action koop je 7 potjes voor nog geen 2 euro, Maar ja  je dat kan  niet vergelijken met fondant, ik heb er meer mee geoefend om te boetseren maar niet om een hele taart mee te bekleden.
MMF is ook inderdaad een betaalbaar alternatief.

veel succes

12

Is het misschien niet handig om een dummy te bekleden dan?
Ik weet niet of ze bestaan...
Hoef je de marsepein en de fondant ook niet weg te gooien...

Mmm das pas lekker!

je kan ook een soort van marsepein maken zonder amandelen van poedersuiker, bloem en nog wat dingen. Ik weet niet meer precies het recept, maar het staat hier wel ergens. De discussie ging er daarna over dat rauwe bloem niet eetbaar zou zijn en dat het dus niet zo'n heel goed idee zou zijn. Wellicht wel om te oefenen

14

Omdat ik eigenwijs ben (hihi) heb ik het toch met brooddeeg geprobeerd. Ik heb er alleen iets minder water en wat meer olie ingedaan om het wat soepeler te maken.
Heb het net geprobeerd en het rolt prima uit. het is wel wat kruimeliger dan fondant of marsepein maar het is ook alleen maar om te oefenen.
Ik bekleed er ook geen taarten mee maar de bakpannen.
En brooddeeg is een stuk makkelijker en nog goedkoper dan mmf!

@verliefdmeiske: ik ga die nepmarsepein s proberen te zoeken. is ook wel leuk om te proberen!

15

Toen ik wilde oefenen, oefende ik op het "lege" bakblik of glazen schaal, die op zijn kop lag.
Zo kon ik veel oefenen, en bleef de marsepein mooi schoon.

16

witje75 schreef:

Toen ik wilde oefenen, oefende ik op het "lege" bakblik of glazen schaal, die op zijn kop lag.
Zo kon ik veel oefenen, en bleef de marsepein mooi schoon.

Da`s wel een superidee zeg!

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook