1

Onderwerp: hoe laat ik het glimmen

Hallo
Ook ik ben begonnen met bakken ( en bekleden natuurlijk) en wat ben ik blij dat er een forum als deze bestaat!

Ik heb tot nu toe (na 2 taarten) gemerkt dat mijn fondant er mat uitziet.
Niet mooi glimmend, en een beetje vlekkerig van de poedersuiker.

Hoe kan ik dat oplossen.

groetjes
kim

groetjes,
Kim

2

Re: hoe laat ik het glimmen

Hoi Kim,

In plaats van poedersuiker kun je ook crisco gebruiken, dit is een plantaardig vet dat er ook voor zorgt dat je marsepein of fondant niet plakt op het aanrecht. De webshop verkoopt dit. Ik heb geen idee of er ook winkels die dit verkopen, bij ons is er in ieder geval eentje, maar volgens mij is het lastig te vinden.

Groetjes Laura!

hi
bedankt voor je tip.
Ik heb crisco, maar als ik 1x rol zou ik het weer opnieuw moeten smeren omdat het na de 2e x weer vastplakt.
Op veel sites staat dat je maar een heel klein beetje crisco mag gebruiken.

groetjes,
Kim

4

Ik gebruik altijd gewoon heel veel crisco :P

Groetjes Laura!

5

als je geen crisco wil gebruiken, kan je een kwastje met een heel klein beetje water de fondant of marsepein insmeren, niet te veel want dan lost de rolfondant op. en zo plakt het ook en kan je fondant op fondant plakken of marsepein op marsepein.

6

floor47 schreef:

als je geen crisco wil gebruiken, kan je een kwastje met een heel klein beetje water de fondant of marsepein insmeren, niet te veel want dan lost de rolfondant op. en zo plakt het ook en kan je fondant op fondant plakken of marsepein op marsepein.

Ze bedoelde juist hoe je er voor zorgt dat je marsepein/fondant niet plakt of dof van kleur wordt :)

Groetjes Laura!

Ik bedoelde eigenlijk hoe je het einderustaat er mooi glimmend uit kan laten zien :p
Toen kreeg ik een goede tip om zo min mogelijk poedersuiker te gebruiken en toen ging het over plakken....
Wat kan je toch snel afdwalen bij zo'n forum ;)

groetjes,
Kim

ik bedoelde natuurlijk eindresultaat  (schuld van toetsenbord)

groetjes,
Kim

9

hallo, Je kan met een beetje eetbare glitter afwerken, dan krijg je ook een mooie glitterglans.
Verkopen ze ook in de shop als het goed is.
Zo werk ik mijn taarten af, Ik weet niet als je dit bedoeld.
Oja en de crisco verkopen ze bijna bij alle toko's.

succes.

10

Ja ik begrijp wat je bedoelt, maar mijn taarten zien er mat uit door de poedersuiker denk ik. Ik wil dat het er zo uitziet alsof je de gekleurde fondant net uit de verpakking haalt, alsof het nat/vet is. Bij de taarten van Abel zag ik een x dat hij (in dit geval) de marsepein insmeerde met eiwit. Maar daar ben ik geen voorstander van, veel te link  (samonella enz)

groetjes,
Kim

11

dan werkt crisco het beste.

12

Omdat er achteraf overheen te smeren?
Bedoel je dat.

groetjes,
Kim

13

mischien kan je het eens met marsepein bekleden. Dat heeft wat meer glans in zich dan fondant

14

kan je er niet met een vochtige kwast overheen gaan zodat de restjes poedersuiker oplost oid?

groetjes,
Kim

15

Dat zou ik zelf niet doen, aangezien marsepein over het algemeen niet zo goed tegen water kan. Als je het dan over je hele taart zou smeren, blijft hij heel erg plakkerig en glimmend van het water.

Groetjes Laura!

16

als je al crisco in huis hebt, gewoon gebruiken hoor. als het nog plakt, dan heb je te weinig gebruikt.
lekker je aanrechtblad ermee insmeren, en daarop je marsepein uitrollen.

17

Nou mssn ben ik blond maar volgens mij was haar vraag niet hoe zij kan plakken voorkomen :P
nu ff wat tips.. marsepein glimt vanzelf wat meer als fondant
- zorg dat je GEEN poeder suiker boven op jou uitgerold fondant krijg ja ja ja makkelijker gezegt als gedaan hoe je dat doe ik heel simple jou deegroller in vetten of een van de siliconen rollers kopen. 
- gebruik helemaal geen poedersuiker bij et uit rollen.. koop een stuk tafelzeil of geplastificeerd katoen.. ik vind de geplastificeerd katoen wat beter omdat et dunner is dat kan je online bij bijv de stoffenkraam kopen maar ook gewoon op de markt (et is niet etzelfde als de goedkoop tafelkleeds bij de action en zo) rol jou fondant uit op de zeil.. de kan je een beetje invetten maar dat is bijna niet nodig (zelf doe ik et nooit) Jij kan de fondant nog aan de zeil geplakt op jou taart leggen en dan voorzichtig de zeil afhalen en alles glad maken.
Ik hoop echt dat deze tips help.. en anders idd je hele taart gewoon invetten maar bleh dat lijkt mij niet echt lekker hahahaha

18

Ik had het laatst ook dat ik teveel poedersuiker op mijn fondant had zitten. Ik heb de smoother gebruikt en erna zag je van de poedersuiker vrijwel niks meer, daarnaast wordt de taart extra strak. Misschien heb je er iets aan.

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"