1

Onderwerp: Fondant smelt (help beginneling)

Ik heb vorige week een taart gebakken ( vulling jam en botercrememix en afgesmeerd met botercrememix) Nu had ik een mooi randje aan de onderkant van de taart gemaakt met botercrememix. Had ik hem dus een nacht op het aanrecht laten staan en de volgende dag was net net of bij het rand het fondant gesmolten was.

Komt dit door de botercrememix is dit een no go op fondant of komt dit omdat hij op het aanrecht stond.

Alvast bedankt voor jullie opmerkingen!

2

Re: Fondant smelt (help beginneling)

In de botercrememix zit vocht van het water wat je erbij moet doen... en daar reageert fondant op door te smelten. Volgende keer afsmeren/randje maken met 1:1 botercreme (boter en poedersuiker in de verhouding 1:1 zonder vochttoevoegingen)

'If you can dream it, you can do it' (Walt Disney)

3

Bedoel je de botercreme poeder mengen met de poedersuiker zonder water?
En die poeders op de taart smeren? Lijkt me vreemd... maar ja... ik als beginneling... Of begrijp ik je nou verkeerd?

4

Ziggy schreef:

En die poeders op de taart smeren? Lijkt me vreemd... maar ja... ik als beginneling... Of begrijp ik je nou verkeerd?

Nee, 1 deel boter met 1 deel poedersuiker mengen. (komt geen mix aan te pas)

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

5

Amarie schreef:
Ziggy schreef:

Nee, 1 deel boter met 1 deel poedersuiker mengen. (komt geen mix aan te pas)

Klopt, gebruik ik ook om af te smeren. De botercreme van de mix gebruik ik eigenlijk alleen als vulling. Om smelten te voorkomen.

6

Alle vullingen waar vocht inzitten of aan zijn toegevoegd, laat de fondant of marsepein smelten. Fondant en marsepein bestaan voor een heel groot gedeelte uit suiker en suiker lost op in water!!
Je moet dus altijd zorgen dat vocht niet in aanraking komt met het fondant/marsepein. Dit kan je doen door te zorgen dat de vulling niet lekt (dus een cm uit de rand van de taart blijven) of door de hele taart af te smeren met botercreme (niet de mix). Deze maak je door boter heel goed te mixen wel 10 min. En daarna voeg je er een gelijke hoeveelheid poedersuiker doorheen. En dat samen ook weer goed mixen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

bedankt voor de tip, Bij heeft dit probleem zich voor de eerste keer in 7 jaar voorgedaan (gebruik pas de mix), Ik had al een vermoeden dat het door de botercreme kwam, maar nu heb ik bevesteging.

thanks.

8

Ik gebruik gewoon de mix voor af te smeren, maar doe er minder water in. Lukt perfect.

9

100 of 150 water erbij ipv 200, gaat prima! En blijft toch lekker, zeker niet zo'n boterige hap

Mmm das pas lekker!