1

Onderwerp: Chocoladeganache mislukt

Hallo!

Ik ben nieuw hier op de site, maar dol op jullie mooie taarten. Zelf ben ik pas net begonnen en werk voornamelijk met icing.

Ik heb de chocoladeganache van Lara M. geprobeerd te maken als topping op de taart. Maar de chocolade was zelf na lang afkoelen nog zo vloeibaar dat het niet erop blijft liggen. De taart heeft nu alleen een flinterdun laagje witte chocolade erop zitten, niet de bedoeling dus!
En na een nacht in de koelkast is dit flinterdunne laagje nog niet hard.
Wat heb ik verkeerd gedaan??

Groet, Diva

2

Re: Chocoladeganache mislukt

Ganache wordt ook niet hard. Heb je wel de goede verhouding? Als je ganache maakt van witte chocolade volstaat niet de 1:1 verhouding slagroom-chocola, maar moet je (veel) meer chocolade toevoegen.

Groet, Jolanda

3

Ganache wordt idd niet hard, maar wat dik. Misschien had je wat langer moeten wachten tot dat de ganache dik werd?!
Het kan ook aan de verhouding liggen en het kan ook dat je geen pure chocola hebt gebruikt.
Ik heb ook wel eens gelezen dat je er een klein beetje boter door kan doen, dat het dan wat eerder dik wordt. Maar daar heb ik geen ervaring mee. hopelijk heb je wat aan deze info! suc6 in iedergeval!

groetjes Syl
Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver.

4

Hoi Diva, de witte chocoladeganache is inderdaad een stuk moeilijker om mee te werken dan de donkere, althans vind ik. Je moet inderdaad de andere verhoudingen nemen en het duurt wat langer voordat je het kunt gebruiken, het moet eruit zien als yoghurt (vrij vloeibare niet die kwark ;) ). Mocht het niet zo zijn, kun je altijd wat meer gesmolten witte chocolade toevoegen. Als je wilt dat het mooi over de taart zit, kun je het beste de taart eerst even insmeren aan de zijkanten ermee en daarna overgieten. Bij de witte moet je dit echt wel een keer of 2/3 doen.
Zoek anders even in de taartenparade op Chocoladeganache, daar staat een how-to van fotos van Jos

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

5

verhouding slagroom : witte chocola is 1:2

If life gives you lemons, make lemoncurd.