1

Onderwerp: te kort gebakken?

Vandaag mijn nieuwe 20 x 20 cm bakrand gebruikt (met siliconenbakmat eronder).
Gebakken in een heteluchtcombimagnotron, 15 minuten op 130 graden en dan 20 minuten op 160 graden.

Bij het uithalen zakte hij gelijk wat in en onder de bovenkant zat nog een hele dunne natte laag (tegen de bovenkorst aan zeg maar). Is het biscuit dan te kort gebakken?

Het rotte van mijn combimagnetron is dat er (zeer) beperkte instelmogelijkheden zijn. (iets van 60/90),130, 160, 180, 190, 200, 210, 220 graden. (wil een nieuwe (keuken :D) normale oven)).

En moet je rond een 20x20 ook al een natte doek doen ivm gelijke bovenkant?

alvast bedankt voor de reacties!

2

Re: te kort gebakken?

Ik zou hem in mijn heteluchtoven langer hebben gebakken. Ik werk ook niet met oplopende temperaturen (behalve als ik ben vergeten voor te verwarmen).
Maar waarom prik je er tegen het einde van de baktijd niet even met een sateprikker in. Is deze nog vies dan is het beslag nog niet klaar.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Ligt het wel aan jouw oven?
Ik heb vandaag ook met een bakrand gewerkt, zo'n verstelbare van de Lidl, in de heteluchtoven.
Voor een 16 cm rond taartje ingesteld. Dubbel bakpapier eronder op het bakblik.
Na 45 min op 160 graden leek de taart normaal, maar was onder de bovenkorst nog helemaal vloeibaar.
Verder gebakken dus, met als resultaat uiteindelijk een gare taart die te donker is. :s
Zou bij een normaal bakblik de warmte beter worden geleid door de metalen bodem?

Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen!

4

Ottolien schreef:

Maar waarom prik je er tegen het einde van de baktijd niet even met een sateprikker in. Is deze nog vies dan is het beslag nog niet klaar.

Dan moet ik de taart een stuk uit de combimagnetron halen, want die is nogal laag :D Jawel, het is wel taartenbakken met hindernissen ;)

Denk de volgende keer gewoon 5 tot 10 minuten langer bakken.  Het gare deel van het biscuit is nu gemalen voor cakeballen = ook erg lekker!

5

Ik haal de taart een klein stukje naar voren toe met het rooster, dan steek ik de prikker er schuin in. Ik heb ook zo'n kleine combi.
Ik zet de taart ook altijd iets lager dan het midden zodat ik er boven beter bij kan (met hetelucht hoeft hij niet perse in het midden omdat de hele oven dezelfde warmte heeft).

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.