1

Onderwerp: Marsepein en uitdrogen

Nu ik straks (eindelijk) mijn eerste taart ga maken, vroeg ik me af of je taart bekleed en al, niet te snel uitdroogt.
Ik laatst namelijk marspeinen roosjes gemaakt, en die waren na een uurtje al helemaal opgedroogd (was ook wel de bedoeling).
Als je nou je taart bekleedt met marsepein, hoe hou je die dan "soepel"?

Ik heb hem zaterdag nodig, dus wil ik hem zo laat mogelijk bekleden om uitdroging tegen te gaan. Of is dat overdreven?

Groetjes, Marjolein
Wil je mijn taartjes bekijken? Klik dan hier!

2

Re: Marsepein en uitdrogen

Ik vind het uitdrogen wel mee vallen hoor.
Maar als het wel uitdroogt kan je dat bijna niet tegengaan, je bent toch ook al een tijd bezig met decoreren, waarbij je taart dus niet afgedekt is.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

Door de botercreme aan de binnenkant van je taart blijft je marsepein lekker smeuig hoor, dus uitdrogen valt wel mee. zeker met deze luchten dan is je taart eerder sneller vochtig dan droog.

4

Losse dingen van marsepein drogen inderdaad v

Mijn website: Presentaart

5

Ik heb gisteren een taart bekleed met fondant. Waarschijnlijk heb ik de fondant te dun uitgerold want er zitten kleine barstjes in en het voelt ook vrij droog aan. Kan ik het nog ergens mee behandelen waardoor het weer wat soepeler wordt?

Groetjes,
Anja

6

anjaselman schreef:

Ik heb gisteren een taart bekleed met fondant. Waarschijnlijk heb ik de fondant te dun uitgerold want er zitten kleine barstjes in en het voelt ook vrij droog aan. Kan ik het nog ergens mee behandelen waardoor het weer wat soepeler wordt?

Groetjes,
Anja

smeer je handen in met wat trex en ga dan rustig over de taart heen.
de zeer droge plekjes beetje bewerken met je vingers....

dat werkt bij mij het beste als het fondant/marsepein droog is.
doe er niet TE veel op want dan gaat de taart erg glimmen.

succes ;)

taartige groetjes, Elma en Danielle
www.taartencompany.nl

Of uitlopen, want dat vind ik dan weer het risico bij fondant. Misschien moet je je fondant iets dikker uitrollen de volgende keer en idd de haarscheurtjes behandelen zoals bovenstaand. Op de hoeken e.d. voorkom je het vaak bijna niet.

We are human beings, not human doings.

8

Hoi,
wat is trex en waar ken je dat kopen, ik zit met hetzelfde probleem :S

9

Trex is shortening; je kunt ook Crisco gebruiken (topic is van vorig jaar, toen verkocht de webshop nog Trex en ondertussen Crisco ;) ).
Crisco kun je dus bij de webshop kopen, bij sommige toko's, bij de Makro en het schijnt ook bij enkele supermarkten, maar ik weet niet meer welke precies.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag