Onderwerp: Lactose vrij???
He hallo,
Heeft iemand een recept voor een lactose vrij (melk en melkbestanddelen vrij) bescuit? En eventuele lekkere vullingen?
(Pure chocolade mag wel dus eventueel een chocovulling)
Groetjes Kim
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Lactose vrij???
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
He hallo,
Heeft iemand een recept voor een lactose vrij (melk en melkbestanddelen vrij) bescuit? En eventuele lekkere vullingen?
(Pure chocolade mag wel dus eventueel een chocovulling)
Groetjes Kim
Met pure chocola bedoelen ze dan wel de echte hele pure chocola. Die van 72%. Anders zit er toch nog lactose in. Weet ik uit eigen ervaring!!
recept voor biscuit dat hiernaast staat (link recepten), is lactose vrij.
de natuurvoedingswinkel verkoopt soya-slagroom, daarmee kun je verschillende vullingen maken (ik heb er laatst een keer koffieleutjes (fijngemalen) doorheen gedaan, en ook al een keer bastognekoeken).
ook de vullingen met botercreme kun je gebruiken. bv botercreme met vruchtenjam. vlaaivulling kan ook. of merenque botercreme....
qua vulling is er echt heel veel mogelijk.
Kom ik weer, maar denk bij de boter(creme) er wel aan dat het plantaardige boter is. Volgens mij is roomboter dat niet (heb nu net even geen verpakking liggen om erop te kijken).
Die soja slagroom is goed te doen. Voor iemand die anders gewend is, is hij niet zo lekker, maar voor mensen die niet anders gewend zijn is hij zalig!
klopt van die boter, wajang boter gebruiken, of ah merk plantaardige margarine (staat op 100% lactose vrij).
en die soja slagroom gemengt met koekjes (ook weer opletten dat er geen lactose in de koekjes zit) vinden zelfs de mensen die gewone slagroom zijn gewent lekker...
maar inderdaad met alles wat je wilt gebruiken de ingredientenlijst doorlezen dat er geen melk/lactose in zit. soms heb je mazzel en staat de allergie-informatie erop, dat is makkelijk als je niet goed weet waar je precies op moet letten.
Uit het sticky met de titel 'Hier alleen recepten posten':
In "Ingezonden recepten" niet vragen naar recepten of receptensuggesties, voor deze vragen is de rubriek 'Bakken & Vullen' bedoeld. Daar wordt ook eerder gelezen en dus gereageerd op je vraag.
[Move] --> dus naar Bakken & Vullen
Sommige winkels verkopen minus L slagroom. Dat is lactose-vrije slagroom. Het smaakt net als gewone slagroom. Is alleen door het proces om het lactose vrij te maken ietsje zoeter van zich zelf. Is dus even proefen om te bepalen hoeveel suiker er door moet. Staat bij de andere houdbare slagroom. Maar let wel op de datum. Het was voor mij een keer speciaal besteld. Vandaag besteld, morgen in de winkel en maar houdbaar tot eind volgende week. Mocht je het dus zien in de winkel, echt naar de datum kijken, anders heb je kans dat het over datum is.
Oja je hebt het in je vraag over lactose en melkbestanddelen vrij. Bedoel je daar mee dat er ook geen koemelkeiwitten in mogen zitten? Dit zijn weer twee verschillende dingen. En maakt weer verschil voor je mogelijkheden.
Succes
Groetjes Jesni.
Ik maak als vulling vaak melkvrije gele room die ik met imitatieslagroom meng tot een soort zwitserse room. En dan een tweede laag met jam (wel een nieuwe pot gebruiken om te voorkomen dat er al een botermes in heeft gezeten!)
(recepten uit Basiskookboek bij voedselallergie en -intolerantie)
banketbakkersroom:
2 eierdooiers
3 el suiker
2 1/2 el bloem
2 dl soja- of rijstmelk
1/2 vanillestokje
25 gram margarine
Meng de eidooiers met de suiker.
Meng de bloem aan met 2 el koude melk, voeg het eiermengsel al roerende toe. Snijd het vanillestokje open.
Breng de rest van de melk aan de kook, voeg het vanillestokje toe en laat dit ca 25 minuten trekken. (of gebruik gewoon vanillesuiker)
Voeg al roerende 2 el van de kokende melk toe aan de aangemengde bloem, schenk het mengsel daarna al roerende in de kokende melk en breng te pudding opnieuw aan de kook.
Kook de pudding ca 5 min. Verwijder het vanillestokje.
Roer de margarine romig en voeg deze al roerende toe aan de dikke puding.
Roer de room koud.
Imitatieslagroom:
3 blaadjes witte gelatine
1 1/2 dl soja- of rijstmelk
5 el suiker
100gr margarine
Week de gelatine ongeveer 10 minuten in ruim koud water en kijp deze uit.
Verwarm de mek met suiker en laat de margarine hierin smelten. Laat deze iets afkoeken en los al roerende de gelatine hierin op. Laar de massa nog 1 minuut afkoeken en klop deze met een mixer ongeveer 5 minuten tot een luchtige, romige massa is verkregen.
Plaats de imitatieslagroom ca 30 min in de koelkast om op te stijven.
Het is misschien wel even werk, maar het zijn producten die in de gewonde supermarkt te krijgen zijn.
Succes
Die slagroom heb ik meerdere keren geprobeert te maken. Helaas is het mij nooit gelukt. Vaak werd het veel te stijf en niet lekker.
Die slagroom heb ik meerdere keren geprobeert te maken. Helaas is het mij nooit gelukt. Vaak werd het veel te stijf en niet lekker.
Ja klopt wel, ik gebruik het ook niet als slagroom, het lijkt er niet op. Maar door de banketbakkersroom is het wel lekker, lekker zoet (als je daar van houdt).
Let op met botercrememix uit de webshop, hierin zit wel lactose! Ik had het er bijna in gedaan. Later heb ik een botercreme gemaakt met margarine en poedersuiker.
Het probleem met lactose is dat je er niet bent met alleen de melk weg te laten. Het wordt ook nog wel eens als los ingredient toegevoegd in producten. Ik had kreeg altijd veel bijverschijnselen van paracetamol. Zit dus in de meeste lactose!! Nooit gedacht.
Je moet dus altijd blijven scannen op de ingredienten!! Bij alles wat je gebruikt.
Het probleem met lactose is dat je er niet bent met alleen de melk weg te laten. Het wordt ook nog wel eens als los ingredient toegevoegd in producten. Ik had kreeg altijd veel bijverschijnselen van paracetamol. Zit dus in de meeste lactose!! Nooit gedacht.
Je moet dus altijd blijven scannen op de ingredienten!! Bij alles wat je gebruikt.
En dat allemaal omdat wij nl-ers zo gek zijn op koeeien knuffelen, ga je meer naar het zuiden, doen ze nergens lactose in.
BTW: Kruidvat eigenmerk para is lactose vrij!
Kom ik weer, maar denk bij de boter(creme) er wel aan dat het plantaardige boter is. Volgens mij is roomboter dat niet (heb nu net even geen verpakking liggen om erop te kijken).
Boter is gemaakt van de room die van melk af komt, dus ik betwijfel zelfs of ze expliciet op de verpakking zetten dat er melk in zit Veel (plantaardige) margarines bevatten helaas ook melk, maar bv Wajang is wel goed. En de AH heeft geloof ik ook een eigen merk zonder melk maar daar heb ik zelf dus geen ervaring mee.
Met pure chocola bedoelen ze dan wel de echte hele pure chocola. Die van 72%. Anders zit er toch nog lactose in. Weet ik uit eigen ervaring!!
niet altijd hoor. Er zijn veel soorten gewone pure chocolade waar echt geen melk in zit.
en die soja slagroom gemengt met koekjes (ook weer opletten dat er geen lactose in de koekjes zit) vinden zelfs de mensen die gewone slagroom zijn gewent lekker...
Er zijn maar heel weinig koekjes zonder melk. Welke ik zo weet: speculoos met Winnie de pooh erop, Pally theebiscuit, De goedkoopste speculaasjes bij Deen, en ik heb laatst haverkoekjes bij Aldi vandaan. Verder hebben ze bij de natuurwinkel wel wat soorten. (Zelfs stroopwafels!!)
De speculaasjes, mini candij koekjes, de volkorenkoekjes, en de country fruit allemaal bij de aldi weg. Zijn allemaal koemelkvrij. Wel de verpakking nakijken. Op sommige staat word gemaakt in een bedrijf waar ook noten ed verwerkt worden. Of kan sporen bevatten. En dit is natuurlijk weer voor iedereen verschillent wat kan en niet kan. En natuurlijk voor andere allergenen.
Misschien kan je ook pure hagelslag gebruiken? Die van de aldi bevat geen melk. Kan wel sporen bevatten.
Groetjes Jesni.
Pagina's 1
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Lactose vrij???