1

Onderwerp: koekjes versieren met kinderen

Hoi hoi,

Ik wil graag koekjes gaan bakken met mijn oppaskinderen. Nou zijn die vrij druk en chaotisch.
Dus heb al bedacht dat het geen icing wordt!! Dan ben ik in mijn eentje bezig, en breken zij de boel af hihi.
Nou heb ik leuke uitstekers gescoord. Ook zag ik heel veel bloemetjes, glitters, strooisel en parels.
Kun je die ook gebruiken om koekjes te versieren? en hoe plak je dat dan allemaal vast? Zo simpel mogelijk als dat kan! hihi!!
Ik hoor graag jullie idee

2 Laatst bewerkt door Tom Poes (05-04-2009 08:43)

Re: koekjes versieren met kinderen

Ik zou met die strooisels dan toch ook een beetje uitkijken, kids hebben al snel de neiging om alles erop te gooien! Je plakt het vast met wat eetbare lijm, een kloddertje icing of een suikersiroopje.

Wat je ook zou kunnen doen is voor het bakken het deeg kleuren en ze dus 'rauwe' koekjes te laten versieren (bijvoorbeeld bij een huisje de raampjes en de deurtjes, een strookje gras of wat dan ook op het kale huisje van deeg plakken met het gekleurde deeg) en daarna nog gaan bakken.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Tom Poes schreef:

Wat je ook zou kunnen doen is voor het bakken het deeg kleuren en ze dus 'rauwe' koekjes te laten versieren .

Wat een briljant plan! :thumb:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

ik laat mijn kids ( 2 en 3 ) koekjes versieren met gesmolten (en gekleurde) witte chocolade, ieder een eigen kleurtje in een bakje en een eigen kwastje, gewoon schilderen dan, evt nog versiersels erop. Ook hierbij krijgen ze een eigen bakje en op is op! (of het nu op de koekjes is, of opgegeten... )

5 Laatst bewerkt door Ottolien (05-04-2009 13:39)

Ik liet mij kinderen dus wel lekker kliederen. Ik kocht altijd van die strooisels, maakte meerdere bakjes met eetlijm (poedersuiker met een heel klein beetje water). Elk bakje had zijn eigen gekleurde eetlijm. Kwastjes erbij en maar lekker versieren.
O ja, ik kleurde ook altijd suiker in de keukenmachine. Ook in allerlei kleurtjes, in van die strooiers en dat glimt leuk.

Oke het waren noot hoogstandjes, maar de lol is wel heel groot met de kleuters. En de troep, nou die is groot, ook als je ze geen kliederspullen geeft ( maar dat is mijn keuken ook als ik bezig ben, dan stoft de poedersuiker ook lekker rond).

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Wow bedankt voor jullie leuke en handige reacties. Daar kan ik zeker wat mee!!
Ben erg blij met jullie leuke creatieve antwoorden.
Ik kan aan de slag!!
Groetjes Catheljne

7

op het kinderdagverblijf deden we met de kinderen ook wel koekjes versieren. we gebruikten dan poedersuiker met een drupje water als lijm, en als versiersels, kleine snoepjes (schatkisjes, tummetjes, mini-smarties) maar ook hagelslag (verschillende soorten/kleuren), schuddebuikjes enzo, dit is goedkoper dan de bloemetjes en taartdecoratie. ieder kind een eigen bakje, want er verdwijnt meer in de monden dan op de koekjes. en op is op....

nu ben ik gastouder, en doe het met de kinderen nog steeds op deze manier. sommige kinderen hebben iets meer begeleiding nodig dan andere.

ik heb ooit bij de xenos kleine bakjes gekocht, die op elkaar gedraait kunnen worden. volgens mij zijn het pillendoosjes. maar die maat is perfect om een beetje hagelslag in te doen. ieder kind een paar bakjes, met verschillende hageltjes, en versieren maar. de snoepjes geef ik ieder kind evenveel (vaak 2 per koekje), dan komen er op sommige koekjes geen, en op andere een heleboel.

succes ermee!

groetjes, petra

8 Laatst bewerkt door Titataart (07-04-2009 11:35)

Je kan de koekjes met uit rolfondant gestoken figuurtjes laten versieren. De rolfondant kan je ook op de koekjes plakken door honing op de koekjes te smeren. Gebruik z'n fijne knijpfles met vloeibare honing. dat voorkomt een deel van het geklieder. De koekjes worden dan ook niet zo nat, als met lijm gemaakt van water met wat poedersuiker. Bovendien hebben de kids iets meer tijd om hun koekje te decoreren voordat de 'lijm' droog is.
Ook manna (gepofde rijst) doet het als decoratiemateriaal (en om tussendoor te snoepen) erg goed. Zo rond pasen ook leuk als eieren te gebruiken voor in een minivogelnestje!
Succes!

Groetjes v. Annette.

9

Je kunt ook, heel makkelijk, gewoon glazuur kopen :) Bijvoorbeeld witte glazuur of roze 'prinsessenglazuur', kijk maar even bij de supermarkt, is erg goedkoop en in warm water doen en 't is klaar. Op het werk (werk bij AH) hebben we vaak kindermiddagen, zo ook morgen. Daar gaan we paaskoeken versieren.

We doen dan altijd glazuur, snoepjes, smarties, glitters, koekversiersels (balletjes, suikertoefje etc.) allerlei dingen in bakjes en de kinderen maken er altijd wat moois van. Mij veel te zoet (koek plus spekjes en smarties en weet ik het helemaal vol lijkt me toch niet zoo lekker haha) maar kinderen vinden het geweldig, en het is hartstikke eenvoudig!

10

Mijn kinderen vinden koekjes maken met gekleurd deeg helemaal geweldig. Maken ze hele creaties mee. Maar met poedersuike/water als lijm en dan strooisels plakken vinden ze ook erg leuk. Alleen dan gooien ze idd vrij snel een half potje leeg op een koekje.. Wat grotere dingen, zoals tumtum en smarties kunnen ze beter "doseren".

En of het dan nog lekker is, voor kinderen wel.... :P