1

Onderwerp: hoe krijg ik mijn taart strak?

Vandaag weer een taart gebakken en ik merk steeds dat ik wat hobbeltjes en wat kuiltjes krijg als ik het marsepein over de ingesmeerde taart leg.
Ik ga al de marsepein heen met zo'n smoother maar het schiet niet echt op.
Wie kan mij vertellen hoe ik mijn taart wat strakker krijg?

Groetjes van miriam

2

Re: hoe krijg ik mijn taart strak?

Is de taart wel heel strak afgesmeerd met botercreme?
En heb je de botercreme laten opstijven in de koelkast?

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Ottolien schreef:

Is de taart wel heel strak afgesmeerd met botercreme?
En heb je de botercreme laten opstijven in de koelkast?

Ik heb hem wel ingesmeert met botercreme maar niet laten opstijven.
Waarvoor is dat als ik vragen mag?
En hoe krijg ik de botercreme strak

4

Zodat de boter niet gaat schuiven. Zachte boter deukt snel en dat krijg je dan niet snel meer glad.
Als je de botercreme op de taart smeert, dan ga ik er zelf met m'n paletmes overheen zodat deze glad is. Daarna laat ik hem opstijven en ga er dan nog even met een iets warm paletmes overheen. Dan zet ik hem nog een minuut of 10 terug in de koelkast voor ik hem bekleed.
Hoe strakker de taart voor het bekleden, hoe strakker je de marsepein erover heen krijgt.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5 Laatst bewerkt door jojade (20-03-2009 17:10)

Als je hem afgesmeerd hebt moet ie eerst in de ijskast zodat de boter weer een beetje hard wordt.Voordat je hem dan gaat bekleden kan je nog de oneffenheden wegwerken met een warme spatel.en daarna smooteren.

6

Ottolien schreef:

Zodat de boter niet gaat schuiven. Zachte boter deukt snel en dat krijg je dan niet snel meer glad.
Als je de botercreme op de taart smeert, dan ga ik er zelf met m'n paletmes overheen zodat deze glad is. Daarna laat ik hem opstijven en ga er dan nog even met een iets warm paletmes overheen. Dan zet ik hem nog een minuut of 10 terug in de koelkast voor ik hem bekleed.
Hoe strakker de taart voor het bekleden, hoe strakker je de marsepein erover heen krijgt.

Oke, helemaal geweldig en duidelijk je antwoord.
Hartstikke bedankt en de volgende keer zal ik het ook zo doen.

Groetjes van miriam

7

en je marspein/fondant niet te dun uitrollen wil ook wel helpen

Marleen schreef:

en je marspein/fondant niet te dun uitrollen wil ook wel helpen

precies! Maakt een groot verschil.

If live gives you lemons, make lemonade!

9

Hmmm... dat van dat even op laten stijfen wist ik ook nog niet. Ga ik gelijk even uitproberen. Thanx ladies!

10

wat ik ook altijd doe, als je de taart weer uit de koelkast haalt nadat de botercreme harder is geworden, met een stuk keukenrol op je taart leggen en dan met je hand erover wrijven, zo voel je alle eventueele bobbeltjes en strijk je ze zo weg.

ik krijg hierdoor altijd perfect strakker taarten

Geweldige tips!!!
Ik heb komende weken aardig wat taarten te maken en ga alles proberen!!
Ook ik had regelmatig dat m'n taarten (vooral aan de zijkant) niet perfect glad werden maar dat gaat vanaf nu dus helemaal goed komen :thumb:

Onwijs bedankt!!