1

Onderwerp: 2 el natrium bicarb.?

ik probeerde vandaag eens een nieuw recept voor een yoghurt cake (uit het boek fantastische taarten van Annie Bell).
toen het recept vertelde 2 el zuiveringszout te gebruiken keek ik wel een beetje raar op, maar omdat er geen eieren in deze cake staan, liet ik het maar zo als het was.

nu is hij volledig ingestort en smaakt hij nogal vreemd. ik denk de natrium te proeven, maar misschien komt het ook doordat ik gewone kersen ipv gedroogde morellen heb gebruikt. het beslag zag er ook erg grijs uit (voor ik het roze kleurde).

dat grijze en dat instorten vind ik niet zo erg, maar ik vraag me toch af waar die smaak vandaan komt. is het de natrium, of is het iets anders?

alvast bedankt!

willemiene wonder wicht

2

Re: 2 el natrium bicarb.?

Ze gebruiken het zuiveringszout heel vaak in recepten waar zure ingredienten aan toegevoegd worden, zoals hier de yoghurt. Maar dat er geen eieren in zitten is wel heel raar ja, misschien een drukfout? Want zonder eieren gaat het niet rijzen of niks....
Of is het een ei-vrij recept?
Van de kersen kan het niet komen, wel een beetje rare kleur door de kersen maar grijs... nou meis sorry kan je verder ook niet helpen, ben eigenlijk reuze benieuwd naar een foto ervan ;)

Veel sukses met het uitzoeken!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

3

2 eetlepels lijken me ook erg veel, ik weet niet om hoeveel bloem het gaat. maar ik zou eerder twee theelepels gebruiken. Zonder eieren rijst het prima hoor, maar minder als een biscuit. Ik denk dat het recept een soort teabread is, een combinatie tussen cake en brood, dat rijst minder. wat gaat er verder nog in?

4

het 'zonder eieren' deel klopt, dat staat er ook expliciet boven.

Het is volgens mij echt veel natrium, er gaat 250 gram bloem in, dus waarschijnlijk moet het inderdaad tl zijn.
Voor de rest gan er nog fijngehakte pijnboompitten, kersen, boter, rietsuiker, yoghurt, en vanille extract in.
De foto die er bij staat doet denken aan een kruising tussen een cake en een broodpudding.

Het klonk zo lekker, maar het is nu echt niks meer. Ik zal straks even een foto maken, hoewel ik betwijfel of er wat op te zien is. Ik had rode kleurstof door het beslag gedaan, dus het ziet er allemaal best gezellig uit.

Heel erg bedankt voor de input in ieder geval, ik ga hem binnenkort gewoon nog eens proberen. Maar dan met theelepels natrium :D

willemiene wonder wicht

5

mmm klinkt erg lekker, als het wel lukt wil je dan wel even het receptje geven, :) succes ermee, ik denk dat het met theelepels wel zal lukken.

6

Als ik kersenclafoutis maak, wordt het ei beslag na het bakken ook grijs, vooral rondom de kersen. En dat is erger als ik geen verse kersen gebruik maar uit een pot of blik.

De yoghurt (zuur) vormt samen met de backing soda voor een chemisch proces waarbij koolzuurgas vrijkomt en dit zorgt ervoor dat het deeg rijst bij het verwarmen in de oven.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.