1

Onderwerp: Taart in springvorm => bolle bovenkant

Ik heb van het weekend mn eerste biscuittaart gemaakt, maar nu is vooral de bovenkant gerezen en niet zozeer de zijkanten, waardoor je hem maar 1 keer horizontaal door kon snijden.
De bovenkant erafhalen is een optie, maar dan is taartlief ;) maar zo'n 3 cm hoog.

Hoe krijg ik dus een vlakke bovenkant zodat het met versieren en opspuiten makkelijker word?

2

Re: Taart in springvorm => bolle bovenkant

wen er maar aan et gebeurd naar de beste ;) een broodplank erboven op leggen als de uit de oven komt helpt..
en anders de taart omdraaien en de bodem als de bovenkant gebruiken.. dan is de lekker strak :D

3

Je kan ook het beslag alvast wat langs de rand omhoog smeren. Dus al voor je het blik in de oven zet, zorgen dat er meer beslag aan de zijkanten zit dan in het midden.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

Ik heb dat ook gehad en daarna bij de volgende taart alles precies hetzelfde gedaan alleen de temperatuur van de oven wat lager gezet en de baktijd wat verlengd. Ik weet nu de temperatuur en tijden van mijn oven en nu gaat het prima.

If live gives you lemons, make lemonade!

5

Als je eerste 10 minuten op 130 graden bakt, dan 10 min. op 160, daarna rest van de tijd op 180, krijgt de taart veel meer kans om gelijkmatig te reizen.

6

Ik heb ook een keer iets gelezen over een natte theedoek om je vorm.
Weet alleen niet meer zeker of dat ook voor dit probleem een oplossing was.
Misschien ff zoeken op natte AND theedoek?

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

7

ik had laatst ook zoiets had hem in de oven gezet en toen hij klaar was was hij helemaal bol in het midden en hol hoe kan dat heb toen maar een taart gemaakt van cake beslag dat ging wel goed iemand een tip heb een hetelucht oven