1

Onderwerp: voor als de oven een stuk is: gekookte cake

Hoi allemaal,

Hier nog een recept, dat ik uit Polen heb. Zonder oven is nu eenmaal (bijna) niet te leven. Maar als het ding dan toch eens kapot gaat en je hebt cake nodig........
of natuurlijk om gewoon eens een keer te proberen. Ik moet zeggen, dat ik hem alleen niet meer gemaakt heb. Misschien binnenkort toch maar weer eens doen. :-)
Je hebt nodig:
5 eieren
200 gr boter/margarine
200 gr suiker
100 gr aardappelzetmeel
100 gr bloem
3 afgestreken theelepels bakpoeder
(voor een exra smaakje aroma)

Suiker, boter en eieren mixen. Beetje bij beetje het meel erdoor. In de vorm gieten (er zijn speciale vormen voor met een deksel erop. Ik had zo'n ding niet, maar mijn moeder bleek er nog een van mijn oma thuis te hebben staan. En dat vertelt ze dan als ik al zo'n vorm heb gekocht)
De vorm in een grote pan met water zetten en op een matig vuur 1 uur en 15 minuten koken.

Eet smakelijk :-)

Groetjes,
manon

2

Re: voor als de oven een stuk is: gekookte cake

Hee! Goed idee! Ik denk dat je een broeder-vorm bedoelt? Daarmee kan je een soort pannenkoekbeslag koken tot ook een soort brood/cake. Niet mijn favoriet, maar met cakebeslag klinkt het al een stuk lekkerder! :)

Zou het misschien ook gewoon met een pan of schaal in een grotere pan kunnen?

Ik zag laatst (In het bakkerijmuseum in Medemblik) ook een soort oventje staan, maar dat zag er dan uit als een soort broodtrommel met deurtje aan de voorkant en die werd voeger dan op een potkachel gezet om brood e.d. in te bakken.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Re: voor als de oven een stuk is: gekookte cake

Hoi,

De vorm wordt afgesloten, omdat er anders water bij in kan komen. Dus ik weet niet of het lukt als je het in een pan of schaal doet.
Misschien gewoon een keer de gok wagen en het uitproberen??