1

Onderwerp: Vraagje over fondant uit een pot

Misschien een stomme vraag.(beginner he!)

Van het weekend een pot FONDANT gekocht van een kilo. Er staat met grote letters fondant op!

Maar...... het is net kauwgom(echt heel zacht)... Hoe moet ik hiermee werken!?

Ik kocht eerst rolfondant en dat was gewoon gummie zeg maar.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat ik hiermee moet.

2

Re: Vraagje over fondant uit een pot

Tja, hij is open, dus terug kan hij toch niet meer. Begin anders eerst met iets kleins als je het niet vertrouwd. Een cc of zo.
Ongetwijfeld zal het toch wel fondant zijn.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Ja maar dit kan ik niet eens kneden of uitrollen!

Daarom ook mijn vraag!

4

Oeps, dat klinkt wel heel maf. Ik zag bij kauwgom toch iets voor me wat te kneden is en dus ook uit te rollen is.
Toch eens bellen naar de winkel of dit zo hoort. Misschien heb je een foute pot?? Anders zou ik het ook niet weten.

Groetjes, Ilonka

5

Heb je niet per ongeluk glazuurfondant gekocht ipv rolfondant? Dat hoort namelijk min of meer vloeibaar te zijn en kun je bijvoorbeeld op CC doen. Ik heb et zelf nooit gebruikt, maar het schijnt dat je het dopen van de CC's in de fondant even in de vingers moet krijgen.

6

Dat denk ik ook, zeker als het in een pot zit. Hier op het forum wordt over het algemeen de term 'fondant' gebruikt, terwijl dat eigenlijk rolfondant is. Fondant is een schenkbare substantie, dus ik denk dat je die hebt gekocht. Daar valt niet mee te kneden of te rollen :nooo

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

ja idd.. dit is schenkfondant.
Dit kan wel gebruikt worden op bijvoorbeeld cupcakes ( schenken, of dopen)
Maar het blijft vloeibaar,..

Als je fondant koopt in een emmer zorg dan dat er ROL fondant opstaat.. ( ik vermoed dat je hem bij de groothandel hebt gekocht, en lang niet alle groothandels hebben rolfondant)

Dus.. of dit gebruiken om te dopen,.. of rol fondant / marsepein gaan halen :D

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Je kan roze koeken maken

9

Ook best lekker op cc"s hoor!

10

Er staat op je emmer fondant en dat is inderdaad niet heltzelfde als rolfondant, helaas kan je hem niet meer terugbrengen, maar er zijn genoeg andere dingen mee te doen hoor!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

11

Ik heb die fout ook gedaan, er stond fondant op het emmertje.
Maar het was fondant glazuur :D

12 Laatst bewerkt door Ottolien (17-03-2009 11:53)

En Lovie???

Is het glazuur???? :grr:

Groetjes, Ilonka

13

yep, heb ik ook gekocht.. ik heb het als vulling tussen een taart gebruikt, met lekker veel mandarijnpartjes erboven op, met nog een laag citroenkwark!
zo ging het tenminste een beetje op.

en trouwens nog een vulling van gemaakt, met chocoladesnippers erdoor heen.

je kunt het ook gebruiken op je cc.

14

je kan het gebruiken om botercr

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

15

Kan je er geen bloemsuiker onder kneden ? Zo doe je dat ook met brooddeeg dat te vochtig is.  Het proberen waard, zou ik denken.

Men zegt wel: "Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?".

16

Ik heb er een tijdje geleden bij de sligro naar staan kijken, en de bakker van daar zei dat je er gewoon poedersuiker bij kan doen tot het de juiste dikte heeft. (Ik weet er niks van, maar hij zei het, dus geloof ik het, en je kan natuurlijk altijd een beetje uitproberen, toch?)
Succes!

Groetjes, Mariska.

Mijn taartjes kun je hier bekijken:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DN4OYRM3-D.jpg

17

Nou bedankt! Ik denk dat het dan idd glazuur is!
Ik heb geen idee wat ik ermee ga doen.... maar komt vast wel goed!

bedankt voor de reacties allemaal

18

Heb ik ook eens gekocht. Ik zou zeggen: snel opgebruiken want bij mij was-ie beschimmeld voor de vervaldatum (was wel open natuurlijk)

19

mariska75 schreef:

Ik heb er een tijdje geleden bij de sligro naar staan kijken, en de bakker van daar zei dat je er gewoon poedersuiker bij kan doen tot het de juiste dikte heeft. (Ik weet er niks van, maar hij zei het, dus geloof ik het, en je kan natuurlijk altijd een beetje uitproberen, toch?)
Succes!

Groetjes, Mariska.

Ja en het kan

groetjes Syl

20

Bedankt voor deze tips, ik had ook zo'n emmertje  van de sligro en was me al aan het bedenken wat ik ermee kan doen. Nu heb ik gelukkig wat ideetjes, want anders had ik het denk ik weggedaan en da'toch ook wel weer zonde.

My therapist told me the way to achieve true inner peace is to finish what I start. So far, I have finished 2 bags of M&M's and a chocolate cake. I feel better already. - D. Barry

21

Het is heeel erg lekker op koekjes, krentenbollen ed. Je moet een bepaalde hoeveelheid (zoveel je nodig hebt) een beetje verwarmen in een pannetje(niet warmer dan handwarm, want anders gaat het kristalliseren).
Eventueel kun je er nog een kleurtje aan toevoegen. Daarna kun je de krentenbol of koekje er in dopen. Heeerlijk, als je van zoet houdt :P

Groetjes van Carina
http://www.taartwerk.nl