1 Laatst bewerkt door anneke79 (15-03-2009 16:30)

Onderwerp: boetseren beter met fondant dan marsepein en hoe drogen?

ik heb via de zoek functie wat dingen zitten lezen over met/zonder tylose boetseren en het valt mij op dat de meesten liever boetseren/strikken/kroontje/schoentjes maken van fondant.

Is dit ook zo en wat zijn de voordelen/nadelen fondant/marsepein.
Ik heb nu alleen marsepein in huis, en mijn boetseersel dat ik vorige maand gemaakt had (thomas de trein) was best ingezakt, ook zonder tylose gemaakt(niet in huis).

En hoe laten jullie een strik/schoentje/kroontje drogen? zo aan de lucht of toch wel in een afgesloten bakje?

En is het een sterk contrast als je bekleed met marsepein en bijv een fondant strik er op? of zie je dat verschil niet (als je in de webshop kijkt maakt een kleur je fondant anders van kleur dan je marsepein)

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

2

Re: boetseren beter met fondant dan marsepein en hoe drogen?

Hoi Anneke
De reden dat we bijna niet met marsepein boetseren is omdat er in marsepein naast vocht ook vettigheid zit ( van de amandelen)
Tylose werkt alleen op het vocht in de fondant.. niet de vettigheid in marsepein,

drogen doe je gewoon aan de lucht,.. dus op iets neerzetten waar je het makkelijk af kunt halen ( taartkarton) en dan ergens veilig weg zetten

er is idd een groot kleur verschil tussen marsepein en fondant,.. dus mocht je bekleden met M en een strik van F hebben zorg dan dat je een contrasterende kleur gebruikt en niet dezelfde.. dan valt het veel minder op!

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3 Laatst bewerkt door Triesje (16-03-2009 16:12)

Misschien is het niet de bedoeling, maar ik heb mijn fondant-bloemen van het weekend even een nacht in de koelkast laten staan. Daar werden ze ook hard(er) van.

Liefs van Tries!!

4

Hoi Triesje
Door het temparatuur verschil als je ze uit de koelkast haalt, kan er vaak condens ontstaan waardoor je bloemen gaan smelten.. dus wel heel goed me oppassen

Vaak is het in een koelkast door alles wat er staat ook nog vochtig.. dus Tylose en aan de lucht laten drogen geeft het mooiste resultaat zonder risico's

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Boetseren doe ik tot nu toe gewoon met marsepein, zonder tylose. Gaat ook goed. Maar ik maak dan ook geen mega boetseersels. Maar een Bumba kan prima van marsepein. Laat ik een paar dagen aan de lucht drogen.

Strikken maak ik wel van fondant met tylose.

6

Ik zet mijn boetseersels in een doorzichtige plastic bak (eigenlijk bedoeld voor brood) met de deksel op een kier (heb ik een stukje gum tussen geplakt...)

Staat het stofvrij en droogt toch aan de lucht. ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."