Onderwerp: Bananasplittaart
Dit recept komt gewoon uit de Koken en genieten van deze maand,maar vond hem er zo lekker uit zien dat ik hem graag wilde maken.
Vandaag op een freubelmiddag geweest en had beloofd een taartje mee te nemen , dus de dames daar waren proefkonijn!
Best wel spannend, want ik wist dus zelf helemaal niet of hij wel zo lekker was als hij er uit zag!
Hij viel wel in de smaak dus heb beloofd het recept hier te plaatsen voor de liefhebber.
100 gr. bloem
20 gr. cacao
2 afgestreken theelepels bakpoeder
75 gr. suiker
2 eieren
8 eetl. olie
6 eetl. melk
450 ml straciatella yoghurt (ik had straciatella kwark, kon geen yoghurt vinden)
6 blaadjes gelatine
400 ml. slagroom
1 zakje vanille suiker
4 bananen
citroensap
(+ evt.garnering voor op de taart,zie onderaan)
Springvorm van 26 cm invetten.
Bloem, cacao, bakpoeder en de suiker vermengen.
Melk, eieren en olie toevoegen en tot een glad beslag roeren. 15 min. in de oven op electra 175 graden/hetelucht 150 graden.
Dan de bodem laten afkoelen.
Gelatine in koud water weken.
3 bananen in schijfjes snijden en besprenkelen met 2 eetl. citroensap.
Gelatine uitknijpen en op laag vuur oplossen.
3 eetl. yoghurt er door heen mengen. daarna met de rest van de yoghurt vermengen.
Slagroom stijf kloppen met de vanillesuiker. Spatel dit door de yoghurt/gelatine.
Bedek de taart bodem met een dun laagje yoghurt mengsel.
Leg hier de plakjes banaan op en doe daar de rest van het yoghurt mengsel weer op.
Minstens 4 uurtjes de koelkast in om op te stijven.
De vierde banaan in schijfjes snijden en besprenkelen met 1 eetl. citroensap.
Deze banaan op de taart leggen.
In koken en genieten werd de taart verder versierd met gesmolten chocolade sliertjes, vruchtengelei snoepjes en gehakte pistachenootjes.
Dit had ik allemaal niet in huis, wel heb ik wat melkchocolade fijn gehakt en eroverheen gestrooid!