1 Laatst bewerkt door cassie (14-03-2009 16:15)

Onderwerp: Vraagje over chocolade bewerken

Ik had het ook al gevraagd bij het topic over de oreo balletjes, maar dat word denk ik niet echt gelezen daar....dus ook maar even hier.
Heb dus de oreo balletjes gemaakt (jammie!!) maar heb altijd nogal moeite met de chocolade laag met zoiets.
Heb ook wel eens truffels enzo gemaakten soms bleef de chocolade plakkerig aan de buitenkant. Dit is nu gelukkig wel goed gegaan, maar de volgende ochtend zag ik dat ongeveer de helft van de balletjes witte stippeltjes hadden gekregen, dus wit uitgeslagen.
Ik zie dat veel van jullie chocolaatjes maken en cake balletjes met een mooi choclade laagje , waarom lukt mij dat niet??
Wat kan ik verkeerd gedaan hebben??

Op de foto kun je de witte uitslag mooi zien:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4F6DU6ZG-D.jpg
Ze smaken trouwens heerlijk hoor, maar zou het zo leuk vinden als het er ook eens goed uit ziet!

2

Re: Vraagje over chocolade bewerken

Heb je ze onafgedekt in de koelkast gezet ? Kan zijn dat de suiker die aan de oppervlakte zit, is gesmolten door het vocht in de lucht en nadien terug is gekristalliseerd. Vetbloem is het niet denk ik (zie je wel eens bij oude chocolade)

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

3

Nee, heb ze helemaal niet in de koelkast gezet, omdat ik begrepen heb dat je dan juist problemen kan krijgen vanwege te grote temperatuurverschillen?

4

heb jij de chocolade getempereerd??? want dat kan et probleem zijn.

5

Canadesje schreef:

heb jij de chocolade getempereerd??? want dat kan et probleem zijn.

Ja dat heb ik. Moet dat niet dan?
Of juist wel? en heb ik het verkeerd gedaan??

6

dat moet je wel doen... Ik heb alleen probleemen gehad als ik et niet heb gedaan.
Mssn ligt et aan de chocolade je heb gebruikt.  De goedkoope chocolade heeft heel veel "extratjes" er in en et smelt dan niet zo mooi.

7

Wel in de koelkast bewaren! In verband met de roomkaas ;)
Als je de chocolade getempereerd hebt krijg je als het goed is juist niet dit witte laagje, wat in dit geval volgens mij een laagje vetkristallen is. Ik neem voor de Oreo balls nooit de moeite de chocolade te tempereren, maar als je dat wel doet hoort de chocolade glanzend en knapperig te zijn. De verwerkingstemperatuur van melkchocolade is anders dan die van pure (uit m'n hoofd 30

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

8 Laatst bewerkt door cassie (14-03-2009 21:48)

Dank jullie wel voor de antwoorden!
Ik zal volgende keer zowiezo eens andere chocolade halen bij de sligro ofzo. (dit was idd. wel goedkope chocolade!)
Blijf het gewoon proberen. En zal ze dan ook koelen. (Ach ze waren zo snel op met al die snoepers hier dat ik uit moet kijken dat ze de koelkast wel halen... :D )
En zo heb ik tenminste een goeie reden om ze heeel binnenkort weer te maken! :P :P

9

Uhm, ik weet dat domme vragen niet bestaan maar voel me toch een beetje dom dat ik dit dan weer niet weet....

Wat is temperen? Ik wil de oreo balls namelijk ook erg graag maken. En ik heb echt geen idee....

*)

If there's no chocolate in heaven, I'm not going!!!
Trots op mijn nieuwe website! Taartenfreak.nl

10

in de webshop bij de choco callets is er een link met info
http://www.deleukstetaartenshop.nl/temperen.pdf