1

Onderwerp: paar fondant vragen

Ik ben net in d wondere wereld van taarten decoreren gestapt en zit met een paar vragen:

Als je mmf zelf maakt kleur je dan per stukje of maak je op voorraad? En kun je het bewaren?

Moet er voor boetseer werkjes ook tylose door?  En misschien een domme vraag hoor.. maar eten jullie die boetseer werkjes ook op?(sommige zijn zo groot dat het me te zoet lijkt maar ik heb t nog nooit geprobeerd...)

kun je (zelf gemaakt) mmf met gekocht fondant combineren en eventueel mengen? Of smaakt dat niet lekker?

Ik hoor het graag.

Groeten Elianne

2 Laatst bewerkt door Annelies (13-03-2009 14:10)

Re: paar fondant vragen

Als ik ga kleuren, kleur ik altijd iets meer dan ik nodig heb. Beter overhouden, dan te kort komen....

Voor boetseerwerk gebruik ik altijd tylose, ben bang dat het anders gaat inzakken.
De meeste dingen die ik boetseer zou ik zelf niet eten, maar alles is en blijft eetbaar en ik lees vaak dat het meeste toch gegeten wordt.

Ik combineer van alles met boetseren. Flowerpaste voor heel gedetailleerd werk, modeling paste (voor het "gewone" boetseerwerk) meng ik vaak met zelfgemaakte MMF of met marsepein, net wat je fijn werken vindt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

3

daar was ik dus ook benieuwd naar... de rolfondant zelf is natuurlijk gewoon suiker... (tenminste, zo vind ik t smaken) maarre ik was erg benieuwd of je tylose kunt eten!
ervaringen?

4

Ik maak MMF zelf, maar het scheurt bij mij aan alle kanten...... En ermee boetseren lukt al helemaal niet. Het smaakt wel lekker overigens. Ik haal de marshmallows bij de HEMA en maak ook liever meer dan te weinig hebben. Kleurtje doe ik er meteen bij als het de magnetron in gaat. Bewaren doe ik in een afgelsoten bakje in de koelkast. Je kunt het volgens mij wel even bewaren hoor. Hoe lang weet ik niet, dat antwoord hoop ik hier ook te vinden.....

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

5

Mickjuulmae, geen wonder dat je zulke slechte ervaringen hebt....!
MMF echt niet bewaren in de koelkast!

Ik bewaar al mijn fondant, MMF en marsepein in een dubbele verhoudfolie gewikkeld, daarna in een hersluitbare plastic zakje en die weer in afsluitbare plastic doosjes. (Misschien wel een beetje overdreven, maar ja.)

Voordat ik er mee ga werken doe ik het even in de magnetron totdat het lekker soepel is en fijn werkt.

Het meeste maak ik zelf. Wat ik ga gebruiken bewaar ik als boven omschreven (is al maanden goed) en de rest vries ik in.

Hoop dat je hier iets aan hebt! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

6

Bedankt voor de info. Ik ga het ook maar is zelf proberen te maken.

7

Hahahaha, ik doe mijn MMF noooooooooiiiiiiiiiit meer in de koelkast......

Thanks voor de tip!

Groetjes Vanessa "Taart van mijn zus"
"Life is like a box of chocolates, you'll never know what you gonna get"

8 Laatst bewerkt door Triesje (22-03-2009 14:05)

Ik gebruik echt alleen maar rolfondant, dit vind ik het makkelijkst als ik heel fijne figuurtjes moet boetseren. Ik gebruik voor de figuurtjes eigenlijk altijd tylose (wat gewoon eetbaar is hoor!). De figuurtjes zet ik vaak wel even in de koelkast om uit te harden. Zeker als je bloemen maakt die iets gebogen moeten zijn.

Mijn schoonmoeder heeft laatst mn lieveheersbeestje van de taart afgehaald en in de vriezer gelegd, omdat ze het zo zonde vond om hem op te eten, hihi!!

Suc6 ermee!!

Liefs van Tries!!