1

Onderwerp: ben ik de enige die daarmee tob of zijn er nog meer.....??!

Wat vind ik het lastig om de roomboter voor de botercreme wit te kloppen!!

Met mijn handmixer ging het prima.
Nu heb ik een mooie keukenmachine, maar de boter kleeft steeds aan de kanten vast, hij gooit het er zo tegen aan! Ik kan wel blijven afschrappen.

Hoe doen jullie dat toch?
Ik heb het ook geprobeerd met vet aan de haak en aan de zijkanten, helpt wel iets, maar niet veel.

Heeft iemand een gouden tip??!!

Groetjes,
Ineke.

2

Re: ben ik de enige die daarmee tob of zijn er nog meer.....??!

mmm ik heb er geen last van eigenlijk, misschien moet je erbij vermelden welke machine je hebt, dan kunnen de dames hier misschien ervaringen met je delen.

Kom eens een kijkje nemen in onze winkel in Tilburg, 95m2 taartplezier!

3

ik gebruik niet de haak maar de platte (K-klopper, heb een Kenwood). Daar heb ik dat alleen in het begin even maar daarna neemt hij alles mee ;)

4

Tja, heb ik ook last van gehad, maar ik doe de boter en suiker tegenwoordig tegelijk opkloppen en dat werkt prima. vind ik zelf ook dat je boter door de wrijving sneller smeuig word en ook gebruik ik geen poedersuiker, maar de fijne kristalsuiker, die ook helemaal oplost namelijk is nog goedkoper ook!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

5

Ik heb een Krups en ik gebruik de K-klopper bij het kloppen van de boter.

Christol, je hebt denk ik een goede tip, maar ik gebruik de mix van de webshop en dan kun je dus niet eerst de suiker met de boter kloppen!

Groetjes,
Ineke.

6 Laatst bewerkt door lilo (05-03-2009 08:02)

Misschien komt het omdat de hoeveelheid botercreme in verhoudig met de kom te weinig is? De keukenmachines hebben natuurlijk best een flinke kom allemaal en dan zit het bij weinig snel allemaal tegen de kom geplakt. Ik maak botercreme 1:1 altijd en dan het liefst 1500 gr in een keer om die reden...

Het scheelt ook als de boter lekker zacht is, dan schraap je het in ieder geval makkelijk van de kanten af... ;)

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

7

Botercreme nog te hard, moet zachter, dan gaat het makkelijker en gaat je keukenmachine ook langer mee.
Groetjes
madhuri

8

lilo schreef:

Misschien komt het omdat de hoeveelheid botercreme in verhoudig met de kom te weinig is? De keukenmachines hebben natuurlijk best een flinke kom allemaal en dan zit het bij weinig snel allemaal tegen de kom geplakt. Ik maak botercreme 1:1 altijd en dan het liefst 1500 gr in een keer om die reden...

Het scheelt ook als de boter lekker zacht is, dan schraap je het in ieder geval makkelijk van de kanten af... ;)

Mijn kom is inderdaad wel iets van 6 liter! Gisteren deed ik drie pakjes boter en nog kleef-kleef!

Mijn boter bewaar ik niet in de koelkast, dus zachter kan niet!?!
Je mag het toch niet eerst in de magnetron doen?
Die van de Aldi vind ik trouwens wel harder dan de andere soorten die ik ook wel gebruik.

In elk geval allemaal bedankt voor het meedenken!!!

Groetjes,
Ineke.

Ik heb een KitchenAid en bij mij gebeurt dat in het begin ook. Ik zet af en toe de machine even stop en haal met een spatel alles van de rand en zet hem dan weer aan. Zachtjes beginnen en dan weer sneller. Als je dat een paar keer doet wordt de boter mooi wit!

was er niet iemand een tijdje geleden die daar een ander soort spatel voor had gevonden... k klopper met rubber of zoiets was het geloof ik. Weet niet meer hoe dat ding heette, het leek heel handig. Ik heb het toen niet gekocht omdat ik niet zeker wist of hij ook op mijn machine (claxtronic) paste
Mocht het me nog te binnen schieten dan laat ik het wel weten

gevonden! de beaterblade http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=45105

12

InekeGoe schreef:

Ik heb een Krups en ik gebruik de K-klopper bij het kloppen van de boter.

Christol, je hebt denk ik een goede tip, maar ik gebruik de mix van de webshop en dan kun je dus niet eerst de suiker met de boter kloppen!

Groetjes,
Ineke.

Ja hoor ineke, ik doe het alleen maar met de mix, de mix alleen met water stijflaten worden gaat namelijk ook en ik heb ze naast elkaar neergezet en ze smaken op allebei de manieren hetzelfde, maakt eigenlijk niets uit.

alleen ik vind het makkelijker werken, snap je?

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

13

Nou Christol, het lijkt me een beetje eng, maar ik ga het ook proberen!!
Dus jij gebruikt geen suikerbakkerspoeder, maar fijne kristalsuiker??

Vandaag heb ik weer botercreme gemaakt en kon elke halve minuut de boter van de kanten gaan afschrapen; het is echt het vervelendste werkje van het taarten maken bij mij!!

14

Na het zien van het filmpje ben ik even gaan google om te kijken of je deze blade ook kan gebruiken op de Kenny.
Ik kwam op de site terecht van kingarthurflour.com en daar kon je live chatten, dat heb ik gedaan en gevraagd of die blade ook op de Kenny kon en dit gaf ze als antwoord.
Mary: We don't sell the beater blades any more. Kitchen Aid says it will void the warrenty on the machine.

groetjes van Ann

15

ik gebruik voor de botercreme in de kenwood de garde (dus die met die ijzerdraden). Dan moet ik nog wel 1x alles van de wand schrapen maar toch maar 1 keer.
Ik gebruik geen korrelsuiker maar poedersuiker, anders heb je toch die korrelstructuur nog in de creme. Mijn tante maakt van griessuiker eerst siroop (weet niet welke verhouding) en dat doet ze bij de boter, ook om geen korrelige creme te krijgen.

16

Met de garde gaat het inderdaad beter ( ik heb het wel een geprobeerd), maar ik durf dat niet goed omdat ik bang ben dat de garde verbuigt door de boter.

De beaterblade lijkt me heel handig, maar is er vast niet voor mijn Krups...

17

Ik deed het ook steeds met de kenwood, maar de handmixer bevalt mij beter :) Ik zou na het lezen van deze berichten het nog een keer kunnen proberen met de garde en dan wie weet.
groetjes van Sonja

kristien schreef:

Mijn tante maakt van griessuiker eerst siroop (weet niet welke verhouding) en dat doet ze bij de boter, ook om geen korrelige creme te krijgen.

suikersiroop gaan 1:1 (dus 100 gram suiker en 100 gram water=ml)

19

Ik gebruik altijd 1:1 Maar dan met 250 roomboter 250 blueband en 500gr poedersuiker. Die laat ik echt heeeeeel lang mixen totdat het echt zacht is en bijna wit.
Maar het moet wel heeel lang en snel mixen. Dan wil het wit worden. Geel botercreme vindt ik helemaal niet leuk uitzien. Net alsof je gewoon gesmolten roomboter erop smeert.

Groetjes Tweety!

20

Ook de kennie en de k-klopper. Maar ik schraap 1 x per 5 minuten. (10 minuten boter kloppen en 10 minuten boter + suiker) En dan gewoon met 1 pakje boter en 1 bus poedersuiker. Dan is het best te doen en het resultaat is prima!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.