1

Onderwerp: jam, botercreme en....

Ik zit zo eens te lezen en hou er wel van om met iedeeen te komen, nu heb ik het volgende in mijn hoofd, wat denken jullie

om af te smeren gebruik ik altijd botercreme, maar zie vaak dat er door anderen ook jam gebruikt word. Die jam moet eerst gekookt worden en daarna gezeefd.

nu maak ik zelf mijn eigen jam dus kwam met het idee om geleisuiker te koken met een smaakstof, heel klein beetje vocht toevoegen, niet teveel. die hoef je dan niet te zeven want er zitten immers geen stukjes in, zou dit een mogelijkheid zijn

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

2

Re: jam, botercreme en....

juist geen vocht toevoegen. in jam uit de winkel zit geen vocht, daarom kan het gebruikt worden om af te smeren.
hoeft dan ook niet gekookt te worden, alleen maar glad gemaakt, idd zonder stukjes. door het een beetje op te warmen wordt het wat gladder waardoor het makkelijker te zeven en te smeren is.

3

chantal1980 schreef:

juist geen vocht toevoegen. in jam uit de winkel zit geen vocht, daarom kan het gebruikt worden om af te smeren.
hoeft dan ook niet gekookt te worden, alleen maar glad gemaakt, idd zonder stukjes. door het een beetje op te warmen wordt het wat gladder waardoor het makkelijker te zeven en te smeren is.

Je moet juist wel wat vocht toevoegen, maar wel erg weinig want als je jam maakt zit daar altijd vocht van het fruit in en als ik alleen gelei maak, van geleisuiker zal er toch vocht toegevoegd moeten worden ander kan het geen gelei worden toch

4

maar gelei en jam zijn wel want anders.. en ik weet niet als et verstandig is om et de gebruiken voor et afsmeren.

5

Ik verwarm de jam altijd met een heel klein beetje vocht/water op. Zodat het wat dunner en smeerbaarder wordt. Dat water verwarmt toch weer bij het verwarmen denk ik.
Ik gebruik abrikozenjam omdat dat een lichte kleur heeft en ik heb me ooit laten vertellen dat dat de minst overheersende smaak is onder marsepein.
Ik weet alleen niet of het de abrikozenjam is die plakt of de gelei. Ik vind abrikozenjam 1 van de meest plakkende jams. Ook al gewoon in het potje, het is dik en plakt altijd overal aan vast, veel meer dan kersen- of aardbeienjam ofzo.

Afijn ik heb nog nooit last gehad van smeltend marsepein of fondant. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst botercreme onder de fondant gedaan. Ik vind dat veel lastiger strak te maken. Misschien komt het omdat ik altijd superstrakke kapsels heb, met scherpe randen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Canadesje schreef:

maar gelei en jam zijn wel want anders.. en ik weet niet als et verstandig is om et de gebruiken voor et afsmeren.

jij formuleert het duidelijk, daar was ik weer niet opgekomen, maar gelei is volgens mij niets anders dan jam zonder vruchtenstukjes erin.

Ik maak heel vaak jam, en als ik daar de vruchten uitlaat heb ik gelei. hmm   of ben ik blond hahhaa