1

Onderwerp: bloemen van marsepein en fondant

Hallo, :)
Ik wil mijn eigen bruidstaart gaan maken. Deze zal pas volgend jaar (2010) plaats vinden maar ik ben nu al druk aan het oefenen met bakken en bekleden.
Er zijn echter een paar vragen die ik heb waar ik niet zo snel een antwoord op kon vinden. Wie kan mijn helpen??

1. Wat is precies Sugar Paste? Hier heb ik op youtube filmpjes over gezien en hier werden mooie bloemen mee gemaakt...

2. Als ik bloemen maak voor op de bruidstaart, wat kan ik dan heb beste gebruiken voor materiaal? (marsepein of fondant ) zo ook voor het bruidspaartje op de taart...

3. als ik bloemen heb gemaakt en de taart heb bekleed, hoelang kan ik deze dan bewaren? (dit ivm het bewaren voor de daadwerkelijke trouwdag) wordt het marsepein dan niet soppig / scheurtjes erin??

Een heleboel vragen, ik heb gelukkig nog even de tijd maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes
Karien :)

2

Re: bloemen van marsepein en fondant

1. ik weet niet zo veel over sugar paste dus ik laat dat aan iemand anders over
2. de meeste vinden fondant makkelijker.. je hoef minder tylose te gebruiken en et droogt sneller.
3. bloemen en zo kan je heel lang bewaren als ze droog zijn.. gewoon in een goed gesloten bakje of zo.. en ik denk dat je ze kan bewaren zolang de fondant houdbaar is.

3

Dag Karien,

Als je bloemen gaat maken kun je het beste flower-paste gebruiken. Dat is een speciale paste die je heel dun kunt uitrollen. Hij droogt behoorlijk snel en is daarna heel erg lang houdbaar. De bloemen kun je daarna "dusten" (dat is het aanbrengen met een fijn kwastje van de poederverf) en je maakt hiermee hele mooie overgangen.

Sugar paste is een (denk ik, maar corrigeer maar als ik het fout heb) benaming voor alle boetseer paste, zowel voor bloemen (flower paste) het boetseren van figuurtje (modeling paste) als de pastillage (dat is een boetseerpaste voor gebouwen etc. en dit wordt keihard.)
Dit alles kun je heel lang bewaren.

Ik hoop dat je er iets aan hebt! ;)

Wanneer je de taart hebt bekleed, kun je alles er op decoreren (eventueel vastlijmen met eetbare lijm).

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

sugarpaste is fondant:suikerpasta

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

Hoi Annelies, Canadesje en Tipseytaartje.
Dank voor jullie reactie. Wat fijn dat ik zo snel een antwoord op mijn vragen heb.
Weten jullie misschien ook hoe veel dagen van tevoren je een taart kunt versieren zonder dat hij slap wordt/niet mooi meer wordt? Ik wil de taart namelijk een paar dagen voor het trouwen maken...

Ik ben echt nog een dummie op taart gebied.

Groetjes
Karien

als je hem niet gaat invriezen dan echt zo kort mogelijk voor de grote dag. ik zou zeggen max 1dag.
qua decoratie kun je veel voorwerk doen, dat blijft wel even goed. de decoraties dan in een bakje bewaren op een donkere plek

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

7

Berg de decoraties vooral donker op. Ik had laatst van die schattige roze babyschoentjes gemaakt. Ze stonden nog even te drogen in mijn erker, maar helaas ging toen net de zon schijnen en geloof het of niet maar ze waren verkleurd!!!

Balen, ik kon weer opnieuw beginnen. Gelukkig had ik nog genoeg roze over.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.