1

Onderwerp: laagje fondant over laagje marsepein?

Misschien een domme vraag, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je een taart niet meteen kunt bekleden met fondant, maar dat je daaronder eerst de taart met een laagje marsepein moet bekleden.
Dat lijkt me niet lekker en ook nog eens dubbel werk.
Wie weet hoe het zit?

groetjes van Miriam

2

Re: laagje fondant over laagje marsepein?

Je kunt een taart niet "kaal" bekleden met fondant, maar dat kan ook niet met marsepein: je zult er eerst een plaklaag over moeten smeren. Dat is meestal botercreme, maar kan ook wat anders zijn, als er maar geen vocht in zit ( zoals banketbakkersroom of slagroom oid).
Daarna gewoon kiezen wat je het lekkerst vindt of het prettigst vind werken: fondant, marsepein of marsefont :) ( = half-half)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Dat wordt "traditioneel" in Engeland nog al eens gedaan. Maar het is zeker geen must.
En ik denk dat niemand dat toepast.
Het enige dat je moet voorzien is een "plaklaagje" voor je suikerpasta. Dit is in de meeste gevallen botercreme (in al zijn variaties en smaakjes )maar witte chocopasta zou ook kunnen of jam.
Botercreme is aan te raden omdat je daar beter eventuele oneffenheden mee kan maskeren.
Slagroom gaat bijvoorbeeld niet omdat slagroom een hoog vochtgehalte heeft en vocht en suiker gaan niet samen (suikerklontje-thee). De suiker van de fondant gaat oplossen.

4

dankjewel dames!

Ik smeer altijd af met botercr