1 Laatst bewerkt door Natacha (05-03-2009 17:35)

Onderwerp: Baking soda...Soda kue en cream of tartar??

Hoi
Ik ben vandaag bij de toko geweest en heb een potje "soda kue" van het merk koepoe koepoe gekocht er staat op de pot sodium bicarbonate is dit hetzelfe als baking soda?wie weet dat voordat ik iets ga gebruiken wat niet geschikt is voor de bisquit?
Heb gehoord dat al je er een theelepel van door je beslag doet het veel luchtiger wordt aangezien het bij mij nog weleens inzakt :s dacht ik.....dit moet ik hebben.

Ook heb ik cream of tartar gekocht heb ergens op een you tube filpje gezien dat er wat mee gemaakt werd maar wat precies weet ik niet meer of het nou royal icing of fondant was heeft iemand dat filmpje ook gezien en weet het nog te vinden hoor ik het graag

Vanaf nu geef ik ook Boetseerworkshops!
Kijk voor meer informatie op de site van Taart en Decoratie!!

2

Re: Baking soda...Soda kue en cream of tartar??

Natacha schreef:

sodium bicarbonate is dit hetzelfe als baking soda?

Ja, dat is hetzelfde. Cream of tartar wordt volgens mij ook wel eens potassium genoemd, misschien helpt dat bij het googlen?

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Is sodium bicarbonate niet hetzelfde als zuiveringszout?? :/

4

baking soda, heeft een zuur nodig om te reageren, het gaat dan bruisen. Dus je kunt het als rijs middel gebruiken, maar dan werkt het het beste als je zuur vocht toevoegt. Bijv. azijn zoals in redvelvet cake, of karnemelk (in soda brood en sommige scones recepten) maar yoghurt of citroen kan ook. In biscuit deeg gebruik ik het niet, je kunt het proberen wie weet werkt het en is het lekker..

5

Marjolijn schreef:

Is sodium bicarbonate niet hetzelfde als zuiveringszout?? :/

ja

6

suz@nne schreef:

baking soda, heeft een zuur nodig om te reageren, het gaat dan bruisen. Dus je kunt het als rijs middel gebruiken, maar dan werkt het het beste als je zuur vocht toevoegt. Bijv. azijn zoals in redvelvet cake, of karnemelk (in soda brood en sommige scones recepten) maar yoghurt of citroen kan ook. In biscuit deeg gebruik ik het niet, je kunt het proberen wie weet werkt het en is het lekker..

Oke' bedankt voor de info,ga het proberen misschien krijg ik ineens een super luctig kapsel
Het you tube filmpje heb ik inmiddels ook gevonden cream of tartar wordt dus ook gebruikt om royal icing mee te maken.

7

eerst ff.. gewoon baking soda toevoegen aan je biscuit mix gaat je echt niet helpen.. baking soda werkt alleen met een acid.. dus dan zou je cream of tartar erbij moeten doen... en baking soda + cream of tartar = baking powder..  dus et is echt veel makklijker om bakpoeder te gebruiken.
om voor sodium bicarbonate (baking soda) etzelfde te zijn als zuiveringszout moeten ze nog iets toevoegen.. dus niet bakken met de soda in de grote zakken hahahaha
en Cream of Tartar is ook Potassium bitartrate.. gewoone potassium is wat er in bananen zit dat als je te veel eet je niet zo goed kan poepen.

8

Ik heb gelezen hier op het forum bij de recepten dat het ook bij muffins gebruikt wordt om de bollig te krijgen op de cupcakes ....waarom zouden ze dan eigenlijk recepten maken met baking soda en cream of tartar als het gewoon hetzelfde is al bakpoeder zal dan toch wel iets extra's toevoegen of anders werken.

9 Laatst bewerkt door Canadesje (05-03-2009 18:51)

omdat je ook andere dingen kan gebruiken ipv cream of tartar.. zoals azijn.. karne melk.. citroen sap.. yoghurt.. zoals suzanne al zei.. en cream of tartar kan je ook apart van baking soda gebruiken in royal icing.. nep appel taart (rare iets maar wel lekker).. merengue

Oh en de cream of tartar- baking soda verhouding kan anders zijn per recept.. ik heb recepten waar je moet bakpoeder en baking soda gebruiken.

10

Canadesje schreef:

omdat je ook andere dingen kan gebruiken ipv cream of tartar.. zoals azijn.. karne melk.. citroen sap.. yoghurt.. zoals suzanne al zei.. en cream of tartar kan je ook apart van baking soda gebruiken in royal icing.. nep appel taart (rare iets maar wel lekker).. merengue

Oh en de cream of tartar- baking soda verhouding kan anders zijn per recept.. ik heb recepten waar je moet bakpoeder en baking soda gebruiken.

Je heb er zo te lezen wel verstand van....heb je ook recepten van dat merenque?en misschien een heel goed recept voor een luchtig biqsuit ?dat is de reden ook dat ik de soda en cream of tartar heb gekocht omdat ik mijn kapsels niet luchtig genoeg vindt

Bedankt voor de info

de oplossing van alles, zorg dat je het allemaal hebt en doe erin waar ze om vragen ;) (leve de toko voor cream of tartar en baking soda, de supermarkt voor bakpoeder, de apotheek voor zuiveringszout)

baking soda (=zuiveringszout volgens mij) gebruiken ze idd veel in muffins, worden ze lekker luchtig van :)

cream of tartar zorgt wordt veel bij eiwit gerechten gedaan (merengue, icing) omdat dit ervoor zorgt dat de eiwitten stabiliseren (minder kans op slap worden)

Natacha schreef:

en misschien een heel goed recept voor een luchtig biqsuit ?dat is de reden ook dat ik de soda en cream of tartar heb gekocht omdat ik mijn kapsels niet luchtig genoeg vindt

Bedankt voor de info

ik ben dan wel geen canadesje, maar misschien dat je er iets aan hebt

bij biscuit kan je bakpoeder doen, daar rijst het echt meer van (meer rijzen = luchtiger)

Natacha schreef:

heb je ook recepten van dat merenque?

4 eiwitten licht schuimig kloppen
1,25 cup basterdsuiker, 1 theelepel cream of tartar en 1 tl vanille essence toevoegen

tot stevig schuim mixen en ervan maken wat je wilt (bijv torentjes)
60 min in de oven op 100 graden Celcius (onderin de oven). Eventueel de torentjes in gesmolten chocolade dopen :P

13

en Cream of Tartar is ook Potassium bitartrate.. gewoone potassium is wat er in bananen zit dat als je te veel eet je niet zo goed kan poepen.

:O  Oops Weer wat geleerd! :lol:

Maar...

Canadesje schreef:

om voor sodium bicarbonate (baking soda) etzelfde te zijn als zuiveringszout moeten ze nog iets toevoegen.. dus niet bakken met de soda in de grote zakken hahahaha

zuiveringszout is niet hetzelfde als schoonmaak-soda ;)

Groetjes, Adrienne

14

Ik gebruik gewoon de basis biscuit recept van hier... heb 1 keer bakpoeder erbij gedaan.. maar et helpte toen niet.. had toen mijn eerste mislukte kapsel. Je moet gewoon zorgen dat je de eieren en suiker echt goed klop.. en dan zo min mogelijk de bloem en zo mixen.. en niet met de mixer gewoon met een spatel of houten lepel.
Op school in Canada heb ik jaren home economics en food studies gedaan.. en daar leer je veel over deze ingredienten.
Voor recepten ga ik altijd naar allrecipes.. is wel in et engels.. maar je kan de recepten makkelijk aanpassen voor meer of minder mensen.. en ook kan je ze veranderen van standard naar metric.

15

ik vind de smaak ook wel anders. Bijv. als je alleen baksoda gebruikt is de smaak anders als in combi met bakpoeder en smaakt vooral anders dan gist. Ik heb weer ergens gelezen dat cream of tartar (of potas, weet ik inmiddels) vooral in recepten waar honing in zit wordt gebruikt. Waarom weet ik ook niet :)

16

"zuiveringszout is niet hetzelfde als schoonmaak-soda"

hahaha ja weet ik.. maar ik had op een andere forum gelezen dat iemand had zuiveringszout gekocht in een grote zak bij een super... en dacht dat kan niet kloppen.. en heb hier gekeken.. en er was IDD een grote zak met de naam zuiveringszout.. maar ook in grote letters niet bedoeld voor consumeeren of zo... er was iets toegevoegd aan et.

17

Canadesje schreef:

"zuiveringszout is niet hetzelfde als schoonmaak-soda"

hahaha ja weet ik.. maar ik had op een andere forum gelezen dat iemand had zuiveringszout gekocht in een grote zak bij een super... en dacht dat kan niet kloppen.. en heb hier gekeken.. en er was IDD een grote zak met de naam zuiveringszout.. maar ook in grote letters niet bedoeld voor consumeeren of zo... er was iets toegevoegd aan et.

Hihi, nee, baking soda in een grote zak, dat moet wel een signaal zijn dat er iets mis is! :lol:

Groetjes, Adrienne

18

Natacha, ik heb een doosje Cream of tartaar gekocht bij een engelse winkel hier op de Frederik Hendriklaan.Het is van het merk super Cook je kan even bij hun op de website kijken supercook.co.uk.
IK wil ook wel een doosje voor je kopen als ik daar weer kom.Ook heb ik hier nog 2 sachets de verpakking is net zo als bakpoeder die heb ik toen gratis gehad van een leverancier daar staat op Weinstienbackpulver maar op de achterkant staat Cream of tartar baking poeder phosphate vrij.
Die mag je ook hebben mail me even je adres dan stuur ik je ze toe.Nog als dank voor de hulp bij de voetbal.

groetjes van Ann

19

nanan schreef:

Natacha, ik heb een doosje Cream of tartaar gekocht bij een engelse winkel hier op de Frederik Hendriklaan.Het is van het merk super Cook je kan even bij hun op de website kijken supercook.co.uk.
IK wil ook wel een doosje voor je kopen als ik daar weer kom.Ook heb ik hier nog 2 sachets de verpakking is net zo als bakpoeder die heb ik toen gratis gehad van een leverancier daar staat op Weinstienbackpulver maar op de achterkant staat Cream of tartar baking poeder phosphate vrij.
Die mag je ook hebben mail me even je adres dan stuur ik je ze toe.Nog als dank voor de hulp bij de voetbal.

Dat is lief van je maar heb gisteren een hele bus gekocht...doe ik wel ff mee...dus doe jij er maar lekker mooie taartjes mee bakken.
Bedankt voor het aanbod!!:)
We zijn er toch met zijn allen om elkaar te helpen hier...(hoeft niks tegenover te staan hoor) ;)

20

Adrienne schreef:

Hihi, nee, baking soda in een grote zak, dat moet wel een signaal zijn dat er iets mis is! :lol:

Hier in nederland wel, ik heb ooit in ierland wel een grote zak gekocht.. :) Daar gebruiken ze het veel voor brood, dus het bestaat wel, maar nog nooit hier tegengekomen.

21

@ Suz@nne klopt.. ik heb ook grote verpakkingen gezien in Canada.. een doos van 1 kilo en zo.  Bijna alle recepten ik heb gebruikt daar moest je baking soda gebruiken.. maar je kan et ook gebruiken voor rare geurtjes in je koelkast en zo.  Daar had ik altijd een kleine doosje in de koelkast en dan een gewoone in de kast.

22

ja er stond vanalles op de verpakking, recepten, schoonmaak tips, maar ook te gebruiken als een soort badzout, iets voor je maag,  (ligt het daarom ook bij de apotheek?)  Multifunctioneel spul dus :)

23

mssn wel.. ik weet je kan je tanden ook poetsen met de spul (bah bah)  mijn opa heeft et altijd gedaan.

24

:) iek! *)