1

Onderwerp: Afsmeren met botercreme

Hallo allemaal,

Ik wil graag een barbietaart maken. Nou ben ik niet zo dol op 1:1 botercreme (die van de webshop is onderweg, nog niet binnen). In de Howto zie ik dat die taart volledig ingepakt wordt met botercreme, dit lijkt me erg veel (ook als je wel van botercreme houdt)!

Gebruiken jullie allemaal zo veel (ook bij taarten) en heb je dan niet een hele machtige taart, waarbij je soms echt een hap botercreme hebt?

Alvast bedankt voor jullie raad!

www.kleinstukjedan.nl: Onweerstaanbare recepten
www.facebook.nl/kleinstukjedan: nieuwe recepten op je wall

2

Re: Afsmeren met botercreme

Ik vind botercreme echt niet naar een hap boter smaken hoor! Er moet ook veel poedersuiker door, je kunt er een smaakje aan toevoegen. Ik vind het heerlijk (en iedereen die ik ken ook).

Zoals ik heb begrepen kun je niet afsmeren met de webshop mix, omdat de marsepein/fondant dan gaat smelten.

Je kunt ook afsmeren met pasta (even in de magnetron zodat ie beter smeerbaar wordt) of met jam (ook even in de magnetron).

Er zijn trouwens heel erg veel topics hierover, als je de zoekfunctie gebruikt, kun je er veel vinden!

3

Tja, ja kan inderdaad een smaakje toevoegen aan de botercreme. Dat doe ik ook omdat ik het ook niet lekker vind.
Ik smeer de gewone taarten dan ook in met abrikozenjam (even op het vuur verwarmen en door een zeef halen zodat alle stukjes eruit zijn). Ik heb alleen nog nooit een barbiepop gemaakt.
Ik gebruik de botercreme wel eens als toef op de cc, omdat velen andere het wel heerlijk vinden.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Bedankt voor de reacties.
Ik was eigenlijk alleen niet op zoek naar alternatieven, maar vroeg me gewoon af of iedereen zoveel botercreme eronder gebruikt (op sommige plekken 5 tot 10 mm) en of je dat niet heel duidelijk proeft/ de taart daar niet inmens machtig van wordt!

5

Ik gebruik heel weinig; net genoeg om oneffenheden weg te smeren en te kunnen plakken.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

6

Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die hun taarten met een laag van 1/2 tot 1 cm botercreme afsmeren :nooo eigenlijk. Maar een dun laagje (inderdaad evt met een smaakje) is gewoon lekker hoor!
By the way: ik gebruik het ook als vulling en heb nog nooooit klachten gehad, gelukkig alleen maar complimenten!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

7

Ik gebruik de Merinque botercreme en die smaakt helemaal niet naar boter, maar heeeeerlijk! ;)

"Kijk nooit op iemand neer, tenzij je hem helpt opstaan."

8

Ik smeer altijd af met de botercreme mix van de webshop, nog nooit problemen gehad met smeltende marsepein. Nou doe ik het wel heeeel dun..

9

Roos88 schreef:

Ik smeer altijd af met de botercreme mix van de webshop, nog nooit problemen gehad met smeltende marsepein. Nou doe ik het wel heeeel dun..

Me too...nog nooit in de problemen gekomen (maar ook nog nooit taart in de koelkast gehad)

10

Super bedankt, ik weet genoeg:D

11

Het is denk ik ook vaak de structuur, het vettige gevoel in je mond die de mensen niet lekker vinden aan botercreme.
Zou het niet?

12

Veel ervaring heb ik nog niet met bc met mix van de shop, maar ik heb toen geen 200 cc maar 100 cc vocht gebruikt (aardbeienlimonade) en de fondant heeft niet gesmolten. Nadat de fondant erop gegaan is, si de taart niet meer in de koelkast geweest, alleen in een diepvriestas met een koelelement.

13

Ik heb met de mix laatst voor het eerst helemaal zonder water gedaan. Vond de mix inderdaad veel lekkerder dan gewoon 1:1! Je snoept jezelf al snel misselijk.
Hij zou dus vast nog lekkerder zijn met water erbij, maar ik wil geen risico lopen op een smeltende taart, helemaal omdat ik ook vullingen gebruik die in de koelkast moeten.

Probleem opgelost dus!