1

Onderwerp: Ganache Bruidstaart vraagje

Hoi,

Mijn zusje en ik hebben een bruidstaart opdracht gehad maar deze moet geheel van chocolade (witte chocolade).

Hebben jullie tips om de ganche helemaal mooi glad over de taart te krijgen? (moet er botercreme onder of niet).
We willen de cake ook van witte chocolade maken, maar zoeken nog naar tips en trics om dat het beste voor elkaar te krijgen.

Alle tips zijn zeer welkom, aangezien dit voor ons de 1e keer is
Alvast bedankt!

groetjes Bianca en Marscha

Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
kijkje in ons fotoalbum:  http://tiptoptaartje.mijnalbums.nl/

2

Re: Ganache Bruidstaart vraagje

Ik zou alleen de dijkjes maken van botercreme, zodat hij daar mooi gelijk is, dus geen gaten in de zijkant zitten.
Dan 100 gr slagrooom verhitten, niet koken. Daar 200 gr. witte chocola doorroeren.
Dan kan je de eerste keer met kamertemperatuur ganache overgieten.
Half uurtje laten staan, trekt er de eerste keer klein beetje in de cake.
Dan nog eens aantal keren overgieten, tot hij mooi glad is.

3

De eerste keer en dan ook nog een bruidstaart? :S Ik zou dan even gaan oefenen...

Mijn website: Presentaart

4

Oh, en er staat hier een paar keer uitgelegd hoe je het beste dat kunt doen, dus ook even de zoekfunctie gebruiken ;)

5

mascha schreef:

De eerste keer en dan ook nog een bruidstaart? :S Ik zou dan even gaan oefenen...

Waarom??  eens moet toch de eerste keer zijn, ik heb eens op hun hyves gekeken en ze maken ook schitterende taarten hoor

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

6

Hoi,

We hebben ons er inmiddels in verdiept vandaag en na wat proeftaartjes die we eerst de komende weken gaan maken, moet die bruidstaart zeker gaan lukken,

Bedankt voor de tips  en als de bruidstaart eenmaal klaar is, zullen we de foto's posten (na 30 maart)

groetjes

7

christol schreef:
mascha schreef:

Waarom??  eens moet toch de eerste keer zijn, ik heb eens op hun hyves gekeken en ze maken ook schitterende taarten hoor

Waarom? Omdat het nogal lastig kan zijn met ganache werken voor de eerste keer, en dat voor een bruidstaart, dan zou

8

ik vind met marsepein of rolfondant bekleden moeilijker dan met ganache.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

9 Laatst bewerkt door Thea Berndsen (02-03-2009 11:34)

christol schreef:

ik vind met marsepein of rolfondant bekleden moeilijker dan met ganache.

voor een nieuwe techniek zou ik altijd eerst een of meerdere oefentaartjes maken voordat je het voor een klant doet. Dan kom je nooit voor verassingen te staan. Ik ben het helemaal met Mascha eens!

10

Oef, ik zou ook echt wel een paar keer oefenen, hoor! Ik kan inmiddels een aardige taart maken, maar ganache is toch echt een ander verhaal... En misschien vindt een enkeling marsepein makkelijker: dat weet je toch echt pas als je het een keertje geprobeerd hebt! ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

11

Adrienne schreef:

Oef, ik zou ook echt wel een paar keer oefenen, hoor! Ik kan inmiddels een aardige taart maken, maar ganache is toch echt een ander verhaal... En misschien vindt een enkeling marsepein makkelijker: dat weet je toch echt pas als je het een keertje geprobeerd hebt! ;)

Ik vermoed dat mijn formulering bij de allereerste tekst een beetje verwarring heeft geschept :-). Dit is niet onze allereerste taart, maar wel de 1e x met vloeibare ganache.

We zijn ook niet van plan om die bruidstaart te maken zonder de nodige proeftaartjes te doen. Ondertussen hebben mijn zusje en ik al menig taartjes gemaakt, maar dit is de 1e x met vloeibare ganache (de opgeklopte hebben we al meerdere keren als vulling gebruikt)

Het ging mij voornamelijk om tips voor het overgieten van de ganache, zodat hij mooi glad zou worden.

De bruidstaart is voor 30 maart en voor die tijd, zorgen we voor genoeg "oefening"

Bedankt in ieder geval! en sorry voor de verwarring

groetjes

12

Ik vind ganache ook moeilijker hoor. Niet bij een bolvorm, maar bij een rechte vorm lukt het mij niet, om de zijkanten echt mooi strak/glad te krijgen. Een chocoladerand (ev. met transfersheet) of de chocosticks (de luxe van de groothandel voor een bruidstaart) vind ik een uitkomst, zeker bij witte chocola, want het goed dekkend krijgen is lastig.

Groet, Jolanda

13

DuBi schreef:

Dit is niet onze allereerste taart, maar wel de 1e x met vloeibare ganache.

groetjes

Ik had inderdaad wel door dat je de eerste keer ganache bedoelde, en ik had inderdaad wel mogen aannemen dat jullie dat niet ongeoefend voor een bruidstaart zouden doen: Mijn excuses daarvoor :)
Zo, nu genoeg ge-excuseerd, Ik kijk uit naar het resultaat! :D

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

14

Hier de anderre helft van dubi,

Ik lees hier in iedergval dat we even heel hard moeten gaan oefenen. Zelf heb ik wel al aardig wat chocolade taartjes gemaakt en deze ook overgoten, maar het is wel belangrijk dit keer dat inderdaad hij strak belegt wordr, Maar al jullie goede adviesen zullen we zeker gebruiken en natuurlijk dan de foto's showen.

We hadden ook niet verwacht dat de eerste bruidstaart gelijk afwijkend zou zijn, maar wel een enorme uitdaging om te doen

Niet geschoten is altijd mis

15

Komt vast goed meiden! Het was niet negatief bedoeld allemaal.
Alleen zei ik dus dat ik zou aanraden om te oefenen met ganache, ik weet wel dat het niet een allereerste taart wordt.

Ik vond het alleen nodig om me uit te leggen omdat Christol het blijkbaar heel raar vond dat ik aanraadde om te oefenen, want

16

thanks mascha het gaat helemaal goed komen, bedankt voor je goed bedoelde zorgen ;)

Niet geschoten is altijd mis

17

Hoi meiden,
Ik zou de dijkjes dus ook met ganache maken, als je het met ganache gaat overgieten. Tenminste zo heb ik het "geleerd" uit diverse boeken zoals de Whimsical Bakehouse.
Mocht je de ganache dan eventueel moeten bijsturen zeg maar of wat erbij doen, dan heb je geen kans dat het botercr

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

18

bij witte ganache is het mij nog niet gelukt het er mooi overheen te doen. Ik had dan ook niet het geduld om meer dan twee laagjes te gieten :) Ook de tip van iemand die ik ken om af te smeren met botercreme, dan in de diepvries, en de ganache te gieten als hij net niet meer te heet is om tegen je lippen te houden heeft bij mij niet geholpen.
Chocosticks vind ik ook een aanrader! Heel leuk om te maken en mooi resultaat. Maar als ze voor een gladde taart gekozen hebben is dit natuurlijk helemaal anders.