1

Onderwerp: Zelf uitstekers maken

Ik heb voor de taart van afgelopen weekend zelf uitstekers zitten maken.
Een strip blik en die dan zo knippen en buigen dat de gewenste vorm eruit kwam.
Opzich best makkelijk te maken, had 2 maten ballonnen ervan gemaakt. (Taart staat in de parade onder ballonnentaartje)
Ik zou graag willen willen weten of er meer mensen dit ooit gedaan hebben en wat voor vormen ze nog meer gemaakt hebben.
Foto's van de vormpjes heb ik helaas niet gemaakt. (stom)

2

Re: Zelf uitstekers maken

Heb je ze dan gelijk weer weggegooid??

Ook zonde van al het werk.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Klinkt handig, maar is blik niet heel erg zacht voor een uitsteker? Ik zie zomaar voor me dat ik 'm helemaal plat zou duwen :S

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

ik heb het ook eens geprobeerd, maar ze ook weer heeeel hard weggegooid. Ik had geprobeerd een uitsteker "te verbouwen" Wat voor blik heb jij gebruikt?

5

Blik is inderdaad makkelijk te buigen maar het werkt doordat je het er met de smalle kant indruk prima. Als je bovenop het vormpje druk, krijg je het niet platdrukt met je hand.
De vormpjes maken was max 15 min werk, maar ik had ze niet netjes geschuurd dus aan de knip uiteinden, was het nogal scherp. Vandaar dat ik ze weg heb gegooid. Plus dat ik niet de ruimte heb alles te bewaren, opnieuw maken is sneller.

6

Ik (of eigenlijk mijn man) heb ook al eens een uitsteker zelf gemaakt voor koekjes. Met een strip dikker aluminium. De uitsteker die ik bij de hebshop besteld had was te klein voor koekjes, dus hebben we die een aantal keer vergroot en nagemaakt. En toen werd het zo: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TO7SPV86.jpg

Er is geloof ik ook ergens een how-to van.

7

Mijn broer is lasser, en die zegt dat je uit moet kijken met welk materiaal je zoiets maakt, het mag alleen van rvs zijn.

Veel taart plezier

8

waarom? mijn uitstekers zijn echt niet van rvs!

9

Nee, maar je uitstekers zijn sowieso bedoeld voor werken met etenswaren. Van willekeurig blik of ander metaal is dat niet bekend.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10 Laatst bewerkt door marliesb (04-03-2009 16:18)

bettie schreef:

Mijn broer is lasser, en die zegt dat je uit moet kijken met welk materiaal je zoiets maakt, het mag alleen van rvs zijn.

'
De mijne zijn ook niet allemaal van RVS....;)

11

de gene die je koopt zijn goed gekeurd, maar al het andere metaal mag niet met etens  waren in aanraking komen.

Veel taart plezier

12

wat jouw broer zegt klopt wel, maar hij heeft het uitsluitend over gereedschapstaal.
gereedschapstaal word in de fabriek ingespoten met een goedje om roesten tegen te gaan. Dat spul is dus niet goed te gebruiken in combinatie met etenswaren.

Maar blik, waar dus je koekjes in zitten of een blik van de doperten ofzo, dat kan dus totaal geen kwaad.

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

13

Ik heb van karton wel eens een vorm uitgeknipt. Dit op het deeg gelegd, en omgetrokken/uitgestoken met een mes. Werkt prima.
En nog gemakkelijk en goedkoop ook. En het is in allerlei vormen en maten te maken!!

Groetjes Gonnie.

www.trendytaart.nl

Te mooi om op te eten.... te lekker om te laten staan.

14

Nou gewoon blik zou ik niet durven te gebruiken. Het is namelijk niet goed om je etenswaar als hij open is erin te bewaren. Bovendien is het witte laagje (als die erin zit natuurlijk) in de blikken schadelijk.
Groetjes Natascha

15

hoi
mischieen heb jij hier wat aan...
http://www.cakecentral.com/article113-H … Tiara.html
groetjes

keep on dreaming...
mijn website www.sweetdreamscakes.nl ook voor workshops in zwijndrecht