1 Laatst bewerkt door mar-ger (27-02-2009 10:54)

Onderwerp: beginners vraagjes - hoelang laten afkoelen etc..

Pasgeleden mijn 1ste workshop gehad en vandaag mijn eerste kapsel gebakken en gelijk wat beginnersvragen.

Hoelang laat je het kapsel afkoelen alvorens je het in lagen kan snijden en kan gaan bekleden etc? en waar laat je het afkoelen, gewoon op een rooster op het aanrecht of in de koelkast met een pedaalzak eromheen? Ik heb hem nu 10 min. op aanrecht laten afkoelen en daarna een zak eromheen in de koelkast gedeaan.

en nu had ik het kapsel op de kop uitgestort maar nu is de onderkant (wat met bakken de bovenkant dus was) iets hobbelig, de bovenkant is wel mooi vlak. Maar nu lijkt me dat dus lastig met bekleden straks als het kapsel gaat hobbelen. Hoe voorkom ik dat, ik heb nu een plank op de bovenkant gelegd zodat de onderzijde mooi vlak ook wordt. Is dat goed of hoe doen jullie dat?

alvast bedankt.
gr Mar

2

Re: beginners vraagjes - hoelang laten afkoelen etc..

De onderkant van je taart bij het bakken wordt altijd de bovenkant van je taart bij het bekleden, de bobbeltjes zitten dus op de bodem. Om de bolling af te platten is 'de truc met de plank' heel goed!
Ik laat een biscuit altijd helemaal afkoelen 'aan de lucht', om het snijden te vergemakkelijken een dagje wachten met de taart in een plastic zak op een koele plaats, hoeft niet perse de koelkast te zijn, of een poosje in de vriezer. In lichtbevroren toestand kun je makkelijker dunne plakken snijden.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"