1

Onderwerp: Boltaartje

Ik had al gezocht met de zoekfunctie maar kon niet het antwoord zo vinden...

Dit weekend heb ik voor het eerst een boltaartje gebakken, maar ik had wat ruzie met het bekleden...

Hoe krijgen jullie je taartje zo strak, want ik heb alleen maar vouwen.... De taart was echt superstrak afgesmeerd met botercreme (was er zelfs trots op dat het zo strak was) maar daarna kreeg ik het gewoon niet mooi...

Wie heeft de tip voor mij, dan kan ik dit weekend voor de verjaardag van mijn man nog eens een poging wagen?

Verder wil ik nog even kwijt, dat ik alle creaties die ik hier zie echt supermooi vindt en ik hoop dan ook veel van jullie te kunnen leren!!

2

Re: Boltaartje

de meeste vinden bol taartjes makkelijker als een ronde.. maar mssn was jou fondant/marsepein te dun.. en mssn was de uitgerold lap te groot.. niet dat et echt wat uit maakt.. maar ik vind et zelf makkelijker als et niet veels te groot is.. anders zit je te kl*ten met de resten.
En anders gewoon blijven oefenen.  et komt een keertje van zelf wel.

3

Ik durf ook nog steeds niet echt aan de boltaartjes. Het lijkt mij ook heel moeilijk. Maar nu heb ik stiekum bedacht dat ik mijn man een bustier voor zijn verjaardag wil geven (gelukkig heb ik nog tot half april om me zenuwachtig te maken).
Dus misschien toch maar even oefenen van te voren, zonder dat hij het ziet.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4 Laatst bewerkt door witje75 (23-02-2009 14:26)

Het is toch wel de makkelijkste vorm denk ik.
Je legt de uitgerolde lap over je boltaartje heen.
Dan maak je eest de bovenkant mooi glad, Als dat het nog niet is.
Dan ga je cm voor cm naar beneden, dus eerst de bovenste cm. helemaal glad maken. Waar een vouw zit, daar til je de lap op, en dus je met je vingertoppen het glad. Dus niet eerst links proberen goed te krijgen, dan rechts, maar van boven naar beneden werken.
En geloof me, een rond gewoon taartje is echt lastiger. Doe je eigenlijk net zo.
Ook cm voor cm.
Succes.
Ps. Als je een smoother op het laatst gebruikt, krijg je hem nog gladder.

5

wat is een smoother? Is dat een soort deeglikker?
Ik heb laatst gelezen dat je de vouwen ook weg kan 'snijden', of is dat eigenlijk toch niet zo aan te raden?
liefs (:

6

Ja, je kan de vouwen wegsnijden, daar waar het dus dubbel zit. Als het alleen beetje rimpelig is niet wegsnijden.
Een smoother is dit:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/prod … ts_id=78Je kan daar ook een geplastificeerd pocetboekje voor gebruiken. Of stevige spelkaarten.

7

Witje: bedankt voor de tips! Ik ga het dit weekend dan maar proberen!