1

Onderwerp: Champagne botercreme uitproberen

Hey hallo,

Ik ga van 't weekend mijn eigen verjaardagstaart maken, en ik wil heel graag de champagne botercreme uitproberen (botercrememix + champagne ipv water + roomboter).
Maar: kan ik diezelfde champagne botercreme ook gebruiken voor het afsmeren van de buitenkant van de taart? Niet dat ik dalijk heel mooi de boel heb ingesmeerd en het via het marsepein er weer uitkomt.... Wie o wie kan me helpen?

Denk dat ik um maar in combinatie maak met jam ofzo. Of heeft iemand anders nog een heerlijk idee?

Groetjes Kaatje2     Geniet van & met elkaar!

2

Re: Champagne botercreme uitproberen

Botercreme mix kun je zowiezo, ongeacht welke vloeistof je hebt gebruikt, beter niet gebruiken voor het afsmeren van een taart :nooo

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

3

Waarom niet de taart afsmeren met de mix, dat doe ik altijd. Tot nog toe geen problemen gehad.

@ Yvonne, waar smeer jij mee af dan.

@ Kaatje, ik heb laatst afgesmeerd met baileys creme en dat ging prima.

Succes,

Liefs Sannie
Droom niet alleen van grootse dingen, maak ze waar!

4

sariebary schreef:

Waarom niet de taart afsmeren met de mix, dat doe ik altijd. Tot nog toe geen problemen gehad.

Mijn stelregel is: 8 van de 10 keer gaat het goed, maar ik neem het risico op die 2x niet. Je houdt altijd het risico dat vet en vocht gaan scheiden en dat er daarmee vocht onder je marsepein zit. Gevolg --> smelten

Toevallig postte Inge afgelopen week nog een tip om het risico te verminderen door meer boter te gebruiken, dus ipv 250 gram, 300 gram te gebruiken.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Dat doe ik dus als ik de mix gebruik: meer boter erdoor heen!
Of ik smeer af met de meringuebotercreme.

Gebruik botercreme zowiezo alleen voor dijkjes en afsmeren eigenlijk nooit als vulling.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

en als je nou minder water gebruikt... ik doe ipv 200 cc water altijd 150 cc...(tot nu toe geen smelttaart gehad gelukkig.)

7

Als je geen botercreme gebruikt, wat kan je dan beter gebruiken om mee af te smeren???
Trouwens in Wormer, bij de workshop miniboltaartjes, werd er volgens mij verteld dat je er gewoon mee kan afsmeren, dat hebben we tijdens de workshop ook gedaan.

It ain't what you wud, it's the way that you wud it!It's a dirty job, but somebody's got to WUD it!

8

Jax schreef:

Als je geen botercreme gebruikt, wat kan je dan beter gebruiken om mee af te smeren???
Trouwens in Wormer, bij de workshop miniboltaartjes, werd er volgens mij verteld dat je er gewoon mee kan afsmeren, dat hebben we tijdens de workshop ook gedaan.

Het kan best, maar die kans op smelten blijft er als je de mix gebruikt ;)
Als je dat risico niet wil nemen kan je bijvoorbeeld afsmeren met botercr

Blackadder: "They do say that verbal insults hurt more than physical pain. They are, of course, wrong, as you will soon discover when I stick this toasting fork into your head."

9

Of met meringue botercreme, is veel lekkerder dan 1 op1, en geen smeltgevaar.

10

@ Marianne, nog bedankt voor de reactie. Was nog niet echt bekend, dus dat wordt in het vervolg maar iets meer boter erdoor. Ben niet zo'n fan van rauwe eieren, dus die merenque botercreme vind ik niet zo'n succes.

Liefs Sannie
Droom niet alleen van grootse dingen, maak ze waar!

11

Oke, nou ik lees hier nu dus dat je botercreme (van de mix) helemaal niet kunt gebruiken om af te smeren. Lullig dat dit op een workshop dan wel aangeleerd wordt...

En bedoelen jullie met smeltgevaar dat de botercreme (van de mix) door de marsepein heen komt? Nog nooit last van gehad.

Groetjes Kaatje2     Geniet van & met elkaar!

12

Nee, de botercreme komt niet door de marsepein, maar als de botercreme vet en water gaat scheiden, komen die waterdruppels tegen de binnenkant van de marsepein, en daardoor wordt je marsepein nattig. Meestal wordt hij dan ook bobbelig,in het ergste geval zo, dat er stukken van de taart af glijden.
En je leest niet goed, van de mix kan je wel gebruiken, want 9 van de 10 keer gaat het prima.
En als je er meer boter indoet, lukt het nog makkelijker.