1 Laatst bewerkt door arwen (20-02-2009 16:46)

Onderwerp: mijn 1e gedrocht

ik ga in maart een workshop doen bij dorienelianne, maar ik kreeg al mijn taartspullentjes in huis en kon uiteraard niet wachten.
gisteren dus begonnen met mijn biscuit en dat is ontzettend goed gegaan !
hij kwam bijna 9 cm hoog uit de oven!
wel iets scheef maaar na wat bij snijden bleef er nog ruim 8 cm over.

maar vandaag dus vullen,afsmeren en met fondant afwerken.
alles ging helemaal geweldig zelfs zonder problemen de taart in drie lagen gesneden...het vullen ging heel goed(alleen bleef mijn chocolade laagje heel lang vloeibaar en werd niet hard) en ook het afsmeren met botercreme ging wel aardig,al vond ik dat nou niet echt super goed.
maar toen moest ik fondant er over heen doen...rollen ging prima, maar steeds als ik het er over heen legde scheurde het aan ale kanten grrr
op een gegeven moment had ik het al 10 keer geprobeert en anderhalf uur verder en was ik het zat en heb het toen maar zo gelaten...de zin was daarna wel een beetje weg dus een paar vlinders en bloemen met uitstekers er op gekwakt en ik vond het wel goed zo hahaha
ik heb geprobeert om nog een randje om de taart te maken maar op een of andere manier lukte niets met het fondant,dus alles wat met fondaant te maken heeft ziet er niet uit hahah

voor een allereerste taart ging het dus heel goed,alleen dat fondant niet.
maar gelukkig ga ik een dagje naar Dorien ! :-)

gevult met laagje chocola en aardbeien bov.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QIXXFWS3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6EJFUUWR.jpg

(ik hoop dat het lukt de foto te plaatsen)

de link, ik hoop dat die het wel doet ....
http://www.mijnalbum.nl/Album=3EF3GZP3

2

Re: mijn 1e gedrocht

ik zie niets ...

3

ik doe iets fout,weet alleennog niet wat haha

4

Edit Jozien: ik heb de foto's hier even weggehaald en bovenin goed gezet :)

5 Laatst bewerkt door Sennepen (20-02-2009 16:35)

ff kijken of ik je helpen kan

edit: nvm

Liefsss Sandy, www.taartenzooi.hyves.nl en voor de jonge mama's onder ons www.moederwordenvoorje25ste.nl

6

dank je wel Renate :-)

7

leuk taartje, mooie kleur. Jammer dat het fondant niet lukte is toch een beetje een domper dan voor je...toch?

Liefsss Sandy, www.taartenzooi.hyves.nl en voor de jonge mama's onder ons www.moederwordenvoorje25ste.nl

8

Nou het lukte mij dus ookniet :S maar gelukkig zijn er meer helpende hadjes :D
Mooie taartjes trouwens!

groetjes Syl
Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver.

9

Je had van die komma's boven de img staan die horen er niet.
Vooraan alleen [img]en achteraan[/img]!

Maar je eerste taartje ziet er prima uit hoor. Volgende keer misschien het fondant niet te dun uitrollen want dan scheurt het snel!

10

voor een eerste keer al best knap hoor,je taart is is goed gelukt mooi hoog,
moed houden hoor,het komt goed zo zijn we ws allemaal begonnen.

Groetjes Ria123

11

@Silly,jij ook bedankt voor de moeite :-)

@Renate, oh zonder komma! ik zag dat staan in de howto en dacht dat het er bij moest staan hihihi
en iets dikkere fondant mag dus wel? ik dacht dat je het zo dun mogelijk moest doen vandaar.
@sennepen, domper,ja en nee...ik had niet verwacht dat alles helemaal perfect zou gaan...en oefening baart kunst zeg ik maar ;-)
ik vind het echt al super dat de rest wel lukte !

12

Heb je er tylose doorheen gedaan? dan scheurt het niet meer zo gauw

Vanaf nu geef ik ook Boetseerworkshops!
Kijk voor meer informatie op de site van Taart en Decoratie!!

13

@ Natacha, nee...ik dacht dat dat alleen nodig was als je iets wilde boetseren...

14

Nee.....je moet er dus tylose doorheen doen dan ben je van het probleem af;)

15

Voor het bekleden zou ik geen tylose erdoor doen, inderdaad voor boetseersels wel.
Met tylose smaakt ook minder lekker nl.
En het is gewoon een kwestie van niet te dik en niet te dun, even uitvogelen dus!

16

ik vind hem wel leuk hoor! Knap gedaan. Problemen met fondant kent iedereen wel denk ik. Ik heb hem ook weleens te dun uit willen rollen en toen ik hem oppakte scheurde hij overal!
Misschien dus wat dikker laten??

Verder geen tips want ik ben ook een beginner!

17

Arwen, Jammer dat het zo scheurde. Maar wel knap dat je hebt volgehouden en hem toch hebt afgemaakt. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk marsepein makkelijker vind om uit te rollen (scheurt niet snel) dan fondant. Misschien kan je dat is uitproberen.

Groetjes Maris

Nieuwsgierig? Kijk op http://rissie.haaralbums.nl/
Life is like a rollercoaster, so slow down!

18

De aanhouder wint!!

Groetjes Willy

19

Een mooie hoge taart heb je in elk geval al gemaakt!! Je zult zien dat het bekleden steeds beter gaat naarmate je meer oefent. Ik zou ook geen tylose erdoorheen doen, dat gebruik je bij het boetseren.

Vanaf nu ook cakesenzo op hyves: http://cakesenzo.hyves.nl/ Wordt lid!
Mijn website: www.cakesenzo.nl

20

Ik zweer bij ook bij marsepein voor het bekleden, oefening baart kunst ;). Maar ik zou er geen tylose in doen hoor, dat maakt het hard en droog en dan is het niet meer zo lekker om te eten. Ik vind 't een goede eerste poging hoor, je zult de tips en truuks wel leren tijdens de workshop. Veel plezier bij Dorienelianne, doe haar de hartelijke groeten :D.

Groetje,
Toetje

21

Alle begin is moeilijk. Is toch nog een aardig taartje geworden. Leuke kleurtjes.

Groetjes, Elly

22

Vooral doorgaan met oefenen en je zal zien dat het je steeds beter gaat lukken en deze ziet er heel gezellig uit!

23

Ik ben ook beginnend bakster en bij mij scheurt de fondant niet doe er een klein beetje tylose doorheen en werkt perfect en wat betreft de smaak "ik heb nog niemand horen klagen"!!!!
Bij mmf doe ik het niet en met marsepein heb ik nog niet bekleed .
Als je na 10 pogingen nog scheuren heb dan is tylose de oplossing kan je altijd als je meer ervaring heb de tylose weglaten .
Het is ook zo jammer als je het zou opgeven omdat het niet lukt